به گزارش پارس به نقل از تسنیم، قیمت جهانی طلا که هفته گذشته را با رقم ۱۲۵۴ دلاری به پایان رسانده بود از ابتدای معاملات هفته جاری تاکنون ۳۲ دلار کاهش یافته و به پایین ترین رقم طی ۵ ماه گذشته رسیده است.

هر اونس طلا در معاملات امروز سه شنبه در برابر ۱۲۲۲ دلار معامله می شود که این رقم نسبت به روز گذشته ۲۰ سنت کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت طلا در آغاز معاملات هفته در روز گذشته نیز ۳۲ دلار کاهش یافته است.

انتشار آمارهای قوی از وضعیت اقتصادی آمریکا نگرانی سرمایه گذاران در مورد تعدیل قریب الوقوع سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو را افزایش داده و این مسئله علت اصلی افت قیمت طلا در هفته جاری عنوان شده است. با توجه به در پیش بودن آمارهای اقتصادی بیشتر در طی این هفته، قیمت طلا در مقابل این آمارها آسیب پذیر به نظر می رسد و باید انتظار داشت قیمت طلا بیش از پیش کاهش یابد.

فرا رسیدن فصل خریدهای آخر سال که طی آن بخش زیادی از ذخایر طلا به پول نقد تبدیل می شود نیز عاملی در افت قیمت طلا طی روزهای آینده خواهد بود.

آمارهایی که منتشر شده نشان داد فعالیت کارخانجات آمریکایی در ماه نوامبر به بالاترین سطح در ۲.۵ سال گذشته رسیده و میزان هزینه های صورت گرفته در بخش ساخت و ساز در ماه اکتبر شاهد رشد بوده است.

آمارهای حاکی از رشد قوی اقتصاد آمریکا می تواند فدرال رزرو را به تعدیل سیاست خرید اوراق قرضه ماهیانه که موجب بالا رفتن جذابیت بازار طلا شده است، متقاعد نماید. بازارها نگران اند که این تعدیل سیاست در ماه جاری میلادی یعنی پس از نشست بعدی فدرال رزرو در ۱۷ و ۱۸ دسامبر اتفاق بیفتد.

رونالد لئونگ، تحلیلگر بازار طلا در این باره به رویترز گفت: « هیچ کس نمی خواهد در آستانه اتمام سال جاری خرید قابل توجهی را انجام دهد، به خصوص زمانی که مردم همچنان در مورد زمان تعدیل سیاست محرک اقتصادی محتاط هستند. »

وی افزود: « این موجب می شود که مردم به فروش طلا روی بیاورند و در بازار بورس سرمایه گذاری کنند. خروج سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری در بازار طلا نیز متوقف نشده است و این نیز بر حس حاکم بر بازار صدمه می زند. »