به گزارش پارس به نقل از ایرنا، هنوز نخودکاران کشور بخصوص در استان های قطب تولید این محصول که عمدتا استان های غرب کشور هستند در کمای ناشی از شوک این مصوبه دولت گذشته به سر می برند و بیم آن می رود که با وضع پیش آمده نخودهای انباشته شده در انبارها دچار فاسد، کرم زدگی و سوراخ شدن شوند که در آن صورت هیچ استفاده ای نخواهند داشت و زائده ای دور ریختنی خواهند شد.

دولت گذشته در ستاد تدابیر ویژه اش به باور کشاورزان و کارشناسان کشاورزی هرگز نگرشی راهبردی به محصول نخود نداشت و همین که تعرفه ۲۰ درصدی برای اخذ عوارض گمرکی بر روی این کالا وضع کرده، اکنون منجر به وضع مبهمی شده به طوری که کشاورزان نخودکار کشور در وضع موجود دست و پا می زنند چه رسد به اینکه برنامه ای برای کشت نخود در سال آینده و بخصوص کشت بهاره این محصول داشته باشند.

* نخود در بازارهای داخلی و بین المللی؛

بنا به گفته رییس شورای ملی نخود کشور، اکنون نرخ هر تن نخود ممتاز ایران در بازارهای جهانی یک هزار و ۷۰۰ دلار است و نوع ریزتر نخود نیز ارزشی به میزان یک هزار و ۴۰۰ دلار در تن دارد.

ˈناصر مرادیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هشدار داد که نخودکاران کشور در صورتی که اراده ای در دولت دکتر روحانی برای اصلاح مصوبه دولت قبلی یا برداشتن تعرفه این محصول برای صادرات آن وجود نداشته باشد، ممکن است ورشکسته شوند و در سال آینده دیگر رغبتی برای کشت این محصول در کشور و استان های قطب تولید نخود کشور وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد که با شرایطی که مصوبه ستاد تدابیر ویژه دولت قبلی در داخل کشور ایجاد کرده و نیز قیمت پایین نخود در بازارهای جهانی، افق روشنی فرا روی کشاورزان نخودکار کشور قرار ندارد.

* پیگیری های نافرجام تا الان!

رییس شورای ملی نخود کشور از مکاتبات و پیگیری های مجدانه خود و همکارانش برای رفع موانع موجود بر سر راه صادرات نخود خبر داد و تاکید کرد که تاکنون این تلاش ها به نتیجه نرسیده است ولی همچنان به تدبیر دولت در این خصوص امیدوارند.

مرادی افزود: اولین ارتباط ما با دکتر محمد نهاوندیان، سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود که ایشان ضمن شنیدن مشکلات پیش آمده، قول داد تا این مشکلات را پیگیری کند و سه روز بعد از این دیدار هم با ما تماس گرفت و پیگیر این مساله شدند.

وی ادامه داد: در نشست ۲۹ مهر امسال که مصادف با روز ملی صادرات بود با معاون توسعه تجارت خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت (آقای افخمی) دیدار کردیم و نامه های خود را به ایشان تحویل دادیم و حتی درخواست وقت ملاقات از وی کردیم اما تا امروز درخواست ما از سوی ایشان بی جواب مانده است.

مرادی از طرح این مشکلات در کمیته توسعه صادرات اتاق ایران و نامه نگاری به وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی دیگر از پیگیری های مشکلات حوزه نخود کشور یاد کرد و افزود: سه تن از کارشناسان اتاق ایران نظرات شورای ملی نخود را پذیرفته اند و در حال بررسی مساله هستند.

* تداوم این رویه، ظلم به کشاورز است.

مرادی گفت: اگر رویه های کنونی متاثر از مصوبه سال گذشته دولت احمدی نژاد تغییر نکند، در واقع اجحاف به کشاورزانی است که با مشقت و تحمل هزینه های فراوان اقدام به تولید محصول نخود کرده اند.

وی تاکید کرد که حتی اگر لغو این عوارض که برای صادرات نخود وضع شده است در چند ماه آینده در دولت تدبیر و امید رخ دهد، دیگر سودی به حال کشاورزان و نخودکاران کشور ندارد زیرا نخودهای کشاورزان که اکنون انبار شده اند دچار کرم زدگی و سوراخ شدن می شوند و دیگر قابل استفاده و داد و ستد نیستند.

وی در مورد نرخ نخود در بازار داخلی کشور، گفت: الان هر کیلوگرم نخود در بازار یک هزار و ۷۰۰ تومان و بهترین نوع نخود نیز دو هزار و ۵۰۰ تومان است و در شرایط کنونی مساله اصلی نبود خریدار است و اگر هم خریداری پیدا شود، پرداخت پول کشاورزان را با تاخیر زیاد انجام می دهد ضمن اینکه یک و نیم درصد در هر ۱۰۰ کیلوگرم نیز افت باسکول از محصول آنها کسر می کند.

* چشم امید به علاف ها!

رییس شورای ملی نخود، کار علاف ها را با واسطه ها و دلالان متمایز دانست و گفت: در چنین شرایطی این علاف ها هستند که به داد کشاورزان نخودکار می رسند زیرا موقعی که کشاورزان به پول نیاز دارند و هیچ بانکی هم با آنها همراهی نمی کند، علافان اقدام به تامین بذر و پول کشاورزان می کنند و با ریسک بالا نیز محصول نخود آنها را به کشورهای دیگر از جمله عراق صادر می کنند که معلوم نیست پول شان برگردد یا اینکه سرمایه شان هدر رود.

وی گفت: اگر این علاف ها نباشند در شرایط فعلی، کسی نخود کشاورزان را خریداری نمی کند.

* پانورامای نخود؛

رییس شورای ملی نخود بر این باور است که نخود در شرایطی که سالهاست کشور با مشکلات کم آبی و خشکسالی مواجه است و دیگر کشت ارقامی که نیاز آبی بالایی دارند، مقرون به صرفه نیست، می تواند کشت مناسبی برای جایگزینی محصولات دیگر باشد.

مرادی افزود: نخود محصولی است که برای تولید آن به آب زیادی نیاز نیست و در شرایط خشکسالی هم می تواند خود را تطبیق دهد.

وی در عین حال تاکید کرد که این محصول در شرایط کنونی زیر سایه سایر کشت ها واقع شده و چندان مورد توجه واقع نمی شود به عبارتی نخود محصولی مظلوم در کشور است.

رییس شورای ملی نخود با اشاره به خواص غذایی نخود و اینکه این محصول دارای ۳۲ درصد پروتئین است، بر لزوم فرهنگسازی برای ورود این محصول به سبد غذایی ایرانیان تاکید کرد.

مرادی گفت: اگر بتوانیم سرانه مصرف نخود در سال را به ازای هر ایرانی به دو کیلوگرم برسانیم، با احتساب جمعیت ۷۵ میلیون نفری، می توان پیش بینی کرد که ۱۵۰ میلیون کیلوگرم نخود در کشور تنها به مصرف غذایی می رسد و بدین ترتیب راهی برای برون رفت این محصول از محاقی که اکنون در آن گرفتار شده است، یافت می شود.

وی همچنین با بیان اینکه در سال ۹۲ در کل کشور ۲۷۰ هزار و در استان کرمانشاه به تنهایی ۹۶ هزار تن نخود تولید شده است، از اینکه برای فرآوری این محصول و جلوگیری از خام فروشی آن در کشور و استان صنایع تبدیلی چندانی وجود ندارد، ابراز ناخرسندی کرد.

وی گفت: اکنون تنها صنعت فعال در این حوزه بر روی بسته بندی ها متمرکز شده است و به این دلیل که بازارهای هدف بخوبی شناسایی نشده اند، در بیشتر موارد موجب ضرردهی صادرکنندگان می شود.

رییس شورای ملی نخود گفت: تا سال ۸۱ سطح زیرکشت محصول نخود در کشور ۷۶۰ هزار هکتار بوده که به دلیل مشکلاتی که در این گزارش به آنها اشاره شد اکنون با روند کاهش ۲۰۰ هزار هکتاری به ۵۶۰ هزار هکتار رسیده و این می تواند هشداری برای مسئولان باشد که تا دیر نشده نسبت به اصلاح ساختارهای صادراتی و برداشتن عوارض صادرات این محصول اقدام کنند و اگر چنین نشود در سال های آینده سطح کشت نخود در کشور به نصف میزان کنونی کاهش خواهد یافت.

کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، پاکستان و. . عمده مشتریان نخود تولیدی کشاورزان ایرانی هستند.