به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ در طی معاملات نخستین روز هفته کاری، ۱۶۳میلیون اوراق به ارزش هزار و ۳۰۵میلیارد ریال در ۴۹هزارو ۱۶نوبت به نام سهامداران جدید تغییر مالکیت داد و دماسنج فرابورس (آیفکس) با۲.۱ واحد کاهش در کانال ۸۵۶.۴ واحد متوقف شد.


بیشترین حجم معاملات به دادو ستد ۵۰.۴ میلیون سهم گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان به ارزش ۱۵۷.۳میلیارد ریال اختصاص داشت و در پایان معاملات قیمت هر سهم با رشد ۰.۹درصدی ۳۱۲۳ ریال را ثبت کرد. از سوی دیگر در میان نماد هایی که کمترین حجم معاملات را داشتند به ترتیب دو شرکت بیمه ای ما، کارآفرین و سرمایه گذاری اقتصاد نوین در صدر قرار گرفت.


افزون بر این بیشترین رشد قیمت از آن شرکت های اوره لردگان و پتروشیمی کازرون، زنجان، لیزینگ ایرانیان، احیاء سپاهان، تکادو، بیمه کارآفرین و مس تکنار شد و بیشترین کاهش قیمت هم به سرمایه گذاری اقتصاد نوین و پالایش نفت لاوان تعلق گرفت.


در عین حال امتیاز تسهیلات مسکن نوسان قیمت را شاهد بود به طوری که امتیازتسهیلات مسکن خرداد ۹۰ با رشد۱.۶درصدی و بیشترین افزایش به نرخ ۳۷۳هزار و ۹۱ ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن آبان۸۹ با بیشترین کاهش نرخ۳۳۴هزار و ۱۰۷ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.


همچنین در بازار ابزار های نوین مالی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۶۷ هزارو ۸۳۰ برگه اوراق اجاره امید تعلق داشت. پس از آن معامله، ۵۰هزار و ۶۰ برگه اوراق اجاره پارس و ۴۰هزار و ۱۱۰برگه اوراق اجاره ماهان به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گرفت.


در بازار ETF هم معامله ۲۱۱هزار ۲۴۳واحد صندوق سرمایه گذاری سپهر کاریزما و ۱۱۱ هزار و ۶۶۰ واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ثبت رسید.


بر اساس گزارش ناظر بازار، ثبت معاملات توافقی شرکت سیمان لارستان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام از امروز، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در سامانه جدید معاملات توافقی امکان پذیر شد. همچنین ورود سفارش در بازار پایه توافقی فقط از طریق سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی امکان پذیر بوده و ورود سفارش از طریق سامانه PAM در این بازار مجاز نیست.


این گزارش می افزاید: با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آذر ماه ۸۹، نماد معاملاتی آن در پایان معاملات چهارشنبه ۱۳آذر و همچنین نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، برای برگزاری مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام در دوشنبه ۱۱آذر، متوقف شد. در همین حال با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت سیمان باقران یکشنبه ۱۰آذر، ثبت معاملات توافقی آن در پایان معاملات فردا متوقف می شود.