به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو امروز با حضور در همایش بین المللی صنعت خودروی ایران با بیان این که ارزش حجم تولیدات این شرکت خودروسازی در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: از مجموع تولیدات این شرکت حدود ۷۳ درصد خودروی سواری و ۱۷ درصد خودروی تجاری تولید و روانه بازار شده است.


وی با بیان این مطلب که ایران خودرو با همکاری سایپا حرف نخست در صنعت خودروسازی کشور در داخل کشور می زند، افزود: ۴۹ درصد خودروهای تولیدی کشور به مجموعه ایران خودرو اختصاص دارد.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی کشور در سال ۲۰۰۱ رتبه ۱۹ و در سال ۲۰۱۱ رتبه ۱۳ جهانی را از آن خود کرد، گفت: صنعت خودروسازی کشور در سال ۲۰۱۲ در جایگاه ۲۳ قرار دارد که این امر بر اهمیت این صنعت در میان سایر صنایع اقتصادی کشور می افزاید.


یکه زارع در ادامه به شرکای تجاری ایران خودرو اشاره کرد و افزود: پژو به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران همکاری مناسبی را با این شرکت در طول بیش از ۲۰ سال انجام داده است اما متاسفانه به واسطه تحریم ها حدود ۲ سال است که نتوانسته ایم با این شرکت همکاری مطلوبی را داشته باشیم.


وی اضافه کرد: شرکت رنو نیز در قالب تفاهمنامه های متعدد همکاری هایی را با این شرکت خودروساز دارد که در کنار این شریک تجاری باید به شرکت سوزوکی نیز که به صورت مشترک با ایران خودرو به تولید خودرو گراندویتارا اقدام می کند اشاره ای داشته باشم.


یکه زارع با اشاره به اینکه مرسدس بنز نیز در حوزه تولید محصولات تجاری همکاری مطلوبی را با ایران خودرو دارد، تصریح کرد: اگر بخواهم به جزئیات همکاری خود با شرکت پژو بپردازم باید بگویم از همان ابتدا همکاری خود را با این شرکت با ظرفیت ۵۰۰ هزارتایی آغاز کردیم که ماحصل بیش از ۲۰ سال همکاری نشان از آن دارد که ۴۷ درصد سبد کل تولیدات ایران خودرو توسط پژو تامین می شود.


مدیرعامل شرکت ایران خودرو افزود: البته پژو نیز تعاملات مناسبی را با این خودروساز داخلی داشته است که باید بگویم امیدواریم با حذف تحریم های بین المللی بر صنعت خودرو این تعاملات برای تولید خودروهای باکیفیت بیش از پیش افزایش پیدا کند.


وی بر لزوم تدوین استراتژی صنعت خودرو در کشور تاکید کرد و گفت: بنده همانند سخنرانان دیگر این مراسم معتقدم برای آنکه بتوانیم صنعت خودروی کشور را از مشکلات رها و توسعه آن را به وجود آوریم باید سیاستگذاری های مناسبی را برای آن در نظر بگیریم.


یکه زارع یکی از هدف گذاری های این شرکت خودروساز را تولید خودروهای باکیفیت و رضایت مشتریان دانست و افزود: در بخش همکاری ایران خودرو با شریک تجاری رنو نیز باید این نکته را متذکر شوم که رنو با تاسیس شرکت ایرانی پارس خودرو که ۴۹ درصد آن سهام ایران خودرو و سایپا و ۵۱ درصد را خود در اختیار داشت، نیز در کشور اقدام به تولید محصولات متنوع می نماید.


وی به همکاری های مستمر ایران خودرو با شرکای تجاری اشاره کرد و تصریح کرد: امیدوارم این مجموعه با بازاریابی و همکاری مناسب خود با شرکت های بزرگ خودروساز بتواند در آینده محصولات با کیفیت تر ضمن رعایت استانداردهای جهانی را تولید نماید.
یکه زارع اضافه کرد: ایجاد مرکز تحقیقات موتور دیگر اولویت این شرکت خودروساز است که متاسفانه در چندسال اخیر مغفول مانده است. سعی می کنیم با استقرار مرکز تقویت موتور کیفیت محصولات خود را هر روز افزایش دهیم.


وی به حضور ۸ سایت بزرگ این شرکت در داخل کشور اشاره کرد و گفت: ۵ سایت خارجی نیز در سایر کشورها ایجاد نموده ایم که درصددیم با فعالسازی آنها تمرکز ویژه ای را برای افزایش صادرات خود نیز انجام دهیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو اضافه کرد: همانطور که در سخنان وزیر عنوان شد، باید تلاش ویژه ای را برای افزایش حجم صادرات محصولات خود انجام دهیم که به همین واسطه بنده امیدوارم ایران خودرو بتواند در حجم تولید سالانه خود ۳۰ درصد صادرات را هدف گذاری نماییم. البته ایران خودرو درصدد است رهبری بازار داخل را از آن خود کند تا به عنوان نخستین شرکت تولید خودروی داخلی قرار داشته باشد.


وی ضمن بیان اینکه هر ساله یک خودروی جدید به بازار معرفی می کنیم تصریح کرد: با به کارگیری تکنولوژی های مدرن و همکاری با خودروسازان جهانی بهره وری را افزایش و جایگاه خود را در سطح جهانی به رتبه قابل توجهی خواهیم رساند.


یکه زارع در ادامه با تاکید بر اینکه باید خدمات پس از فروش خود را افزایش دهیم اظهار داشت: در هدف گذاری خود در سال ۲۰۱۵ اولین موتور دیزلی سبک را تولید خواهیم نمود همچنین ۱۲۰ نماینده خارجی خود را نیز توسعه می دهیم.


مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو در ادامه سخنرانی خود در همایش بین المللی صنعت خودرو خطاب به میهمانان اعلام کرد: ما این آمادگی را داریم که با تمام شرکت های خودروسازی جهان همکاری کنیم اما باید این نکته را متذکر شوم که شکل همکاری های ما تغییر خواهد کرد. به نحوی که به صورت مونتاژ کار نکرده و در تعریفی جدید خواستار کسب رتبه قابلی هستیم.


وی معرفی ۱۰ محصول جدید را دیگر اولویت اساسی این شرکت خودروساز عنوان کرد و اظهار داشت: رکود و مشکلات باعث گردید تا ایران خودرو در ۶ ماه نخست امسال نتواند به سودآوری مناسبی دست پیدا کند. البته با همکاری بخش ها قول می دهم در ۶ ماه بعدی ۷۵ درصد افزایش تولیدات خود را داشته و تا حد امکان از زیان دهی جلوگیری نماییم.