به گزارش پارس به نقل از مهر، بازار مسکن در سال های اخیر به همان اندازه که یکی از عوامل اصلی تعیین شاخص تورم تبدیل شده است، مورد استفاده سیاستمداران هم قرار گرفت و تبدیل به وعده ای برای خانه دار شدن مردم شد، مانند پروژه مسکن مهر که بزرگترین طرح عمرانی دولت نهم و دهم و مهمترین پروژه مسکن در تاریخ کشور بود.

در واقع، یکی از بزرگترین طرح هایی که با وعده خانه دارشدن مردم به اجرا درآمد، مسکن مهر بود که دولت پیشین در ۴ سال گذشته مانور زیادی بر روی آن داشت و همواره بر این امر تاکید می کرد که با اجرای طرح مسکن مهر تمام ایرانیان تاپایان سال ۹۲ صاحبخانه می شوند، زیرا عرضه به اندازه ای افزایش می یابد که جوابگوی نیاز متقاضیان بازار خواهد بود.

براین اساس، نیاز بازار به مسکن حدود ۲ میلیون واحد برآورد شد و با استناد به این آمار، ساخت و ساز در حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک که دولت دلیل آن را کمبود زمین در داخل شهرها می دانست، شروع شد.

ازسوی دیگر مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی اعلام می کردند که به دلیل افزایش عرضه قیمت در بازار مسکن به شدت کاهش می یابد و نبود تقاضا موجب شکستن قیمت ها می شود این در حالی بود که افزایش قیمت ها از سال گذشته در بخش مسکن شروع شد و حتی تا دو برابر یا بیشتر افزایش داشت.

جزئیات قرادادهای مبایعه نامه و اجاره مسکن

براساس آخرین آمارها، در آبان ماه سال جاری تعداد ۱۲۸ هزار و ۴۸۰ قرارداد مسکن به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۵ هزار و ۵۵۴ مبایعه نامه، ۴۶ هزار و ۲۹۳ اجاره نامه انجام شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۵ هزار و ۱۰۰ قرارداد مسکن به ثبت رسیده بود که ۱۳۸ هزار و ۴۵۹ مربوط به مبایعه نامه و ۴۵ هزار و ۴۵ مربوط به اجاره نامه بوده است.

مقایسه آمار قراردادهای مسکن در سال جاری و سال گذشته، کاهش ۶۶ هزار و ۶۲۰ کل قراردادها را در کشور می دهد، ضمن آنکه با وجود کاهش تعداد قرادادها در کشور، تعداد قرادادهای اجاره با افزایش یک هزار و ۲۴۸ قراداد روبرو شد که نشان میدهد اجاره نشینی در کشور با افزایش روبرو شده است.

همچنین تعداد قراردادهای مسکن آبانماه امسال در استان تهران ۳۵ هزار و ۷۰ عدد بوده است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۱۴ مبایعه نامه، ۱۷ هزار و ۲۲۴ اجاره نامه به ثبت رسیده است و این رقم در مدت مشابه سال گذشته در استان تهران ۵۸ هزار و ۳۶۴ قرارداد بوده است که ۳۹ هزارو ۹۵۱ قراداد آن مربوط به مبایعه نامه و ۱۴ هزار و ۶۲۵ قراداد مربوط به اجاره نامه بوده است.

در واقع این آمار نشان می دهد که تعداد قرادادها ۲۳ هزار و ۲۹۴ امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است اما تعداد اجاره نشینی ها ۲ هزار و ۵۹۹ افزایش نشان می دهد؛ به این معنا که با کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار، تعداد اجاره نشینی با افزایش بیشتری مواجه شده است.

براساس آخرین آمارها، تعداد قراردادهای منعقد شده آبان ماه امسال در شهر تهران حاکی از آن است که در مجموع ۲۳ هزار و ۴۶۳ قرارداد به ثبت رسیده که از این تعداد، ۹ هزار و ۷۴۰ مربوط به مبایعه نامه و ۱۲ هزار و ۳۳۷ قراداد مربوط به اجاره نامه بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد کل قرادادها در شهر تهران ۴۰ هزار و ۹۹۵ قراداد بوده است که از این میان ۲۸ هزار و ۳۹۰ مبایعه نامه و ۹ هزار و ۸۱۹ اجاره نامه به ثبت رسیده است.

آمارهای مقایسه ای نشان می دهد که تعداد قرادادها در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۳۲ عدد کمتر شده است که رکود موجود در بازار شهر تهران را تایید می کند.