به گزارش پارس به نقل از مهر، خسرو ارتقایی گفت: کسری تاریخی بارش های تهران جبران نشده است و در عین حال، خشکسالی سال گذشته و نداشتن بارندگی از ابتدای سال تاکنون مقداری وضعیت را خراب کرده است و به یک معنا ما همچنان دچار کسری تاریخی هستیم.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵۱ میلیمتر بارندگی در تهران رخ داده است اظهارداشت: بارش ها در دوره مشابه درازمدت نیز ۵۲ میلیمتر بوده که نشان می دهد بارش ها تقریبا به متوسط درازمدت رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بارش ها در زمان مشابه سال آبی گذشته ۷۰ میلیمتر بوده که بارش های سال آبی جاری نشان از کاهش ۱۹ میلیمتری بارش ها در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته می دهد.

ارتقایی در خصوص پیش بینی بارش ها برای پاییز و زمستان امسال گفت: سازمان هواشناسی پیش بینی بارندگی نرمال را برای استان تهران کرده و تاکنون نیز به لحاظ بارندگی به این مقدار رسیدیم. وی درخصوص وضعیت مخازن سدهای تهران گفت: آب موجود در سدهای استان تهران نسبت به زمان مشابه سال آبی جاری چندان تغییر نکرده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: اکنون ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای استان تهران وجود دارد و این درحالی است که زمان مشابه سال گذشته ۶۹۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان تهران وجود داشت و هنوز ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری نسبت به سال گذشته در مخازن سدهای استان تهران وجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه حدود شش ماه هیچ بارندگی جدی رخ نداده بود طبیعتا مقدار زیادی نفوذ آب در حوضه آبریز رخ داده و اگرچه میزان ورودی به سدهای استان تهران با بارش های اخیر مقداری افزایش یافت اما جبران آن میزان کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعب سال گذشته هنوز انجام نشده است.

ارتقایی در خصوص آخرین وضعیت سامانه شرق تهران بیان داشت: محدودیت ها عمدتا در سامانه شرق است زیرا در سامانه غرب سد طالقان وجود دارد که بنا به اضطرار می توان بخشی از آب ذخیره ای این سد را برای شرب استفاده کرد اما در سامانه شرق فقط سدهای لتیان و لار وجود دارند که امسال آب زیادی در آنها وجود ندارد.

مشاور وزیر نیرو تاکید کرد: سال گذشته استان تهران آخرین استان به لحاظ بارندگی بود و میزان بارندگی ۳۲ درصد نسبت به سال قبل و ۲۰ درصد کمتر نسبت به درازمدت بود. وی یادآور شد: اگر بارندگی ها در آذرماه امسال و زمستان همچنان ادامه یابد، امیدواریم این کسری بارش ها جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه از همین بارندگی هاست که چاه ها هم تامین می شوند گفت: اگر بارندگی کمتر داشته باشیم چاه ها نیز دچار مشکل می شوند. وی تصریح کرد: از حدود ۱.۵ سال گذشته برای بیش از ۷۰۰ حلقه از حدود ۱۰ هزار حلقه چاه شهر تهران مجوز صادر شده و در ادامه نیز در مناطق ۲۲ گانه تهران برای چاه های موجود جهت مصارف استخر، فضای سبز، خدمات و شستشو و کارواش مجوز بهره برداری داده می شود.

وی در خصوص مصرف شهرداری از چاه ها گفت: شهرداری حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب از چاه های مجاز برداشت می کند و همین مقدار نیز از چاه های غیرمجاز برداشت می شود. این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: تمام این چاه ها مناسب آب شرب نیست و درصد کمی از این چاه ها برای شرب قابل استفاده است و اکثر این چاه ها در مناطق و به نحوی حفر شده که مناسب آب شرب نیست و اگر بتوانیم پساب را جایگزین فضای سبز کنیم بخشی از چاه ها که برای شرب مناسب است (حدود ۳۰۰ حلقه چاه که شناسایی شدند) به مصرف شرب اختصاص می یابد.

ارتقایی اظهار داشت: هدف ما این است که با توجه به کمبود آب برای مصارف غیرشرب به هیچ وجه از آب خامی که برای تصفیه خانه ها می آید استفاده نشود و این یکی از بحث های جدی ما است. به دلیل نداشتن اعتبار در سال جاری، امسال از باروری ابرها برای افزایش بارندگی در استان تهران استفاده نشده است.