پس از بیش از ۱۵ ماه تعطیلی سفر به عتبات به دلیل شیوع کرونا ، اکنون خبرهای خوبی برای عاشقان حسینی شنیده می‌شود؛ به طوری که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از برقراری سفر به عتبات به صورت محدود خبر داد و گفت: «در ملاقات با وزیر فرهنگ عراق موضوع از سرگیری سفر به عتبات مطرح و مقرر شد اعزام کاروان‌های ایرانی به صورت محدود برقرار شود».

سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و هیچ زائری در قالب کاروان حج و زیارت عازم عتبات نشد. این امر در حالی است که از همان ابتدای شیوع کرونا، سازمان حج و زیارت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور برقراری سفر به عتبات را تدوین و به عراق ارسال کرد که در مرحله نخست طرف عراقی از پذیرش زائر خارجی امتناع کرد و پس از آن نیز ستاد کرونا مجوزی برای از سرگیری این سفرها صادر نکرد.

در ماه‌های گذشته، سازمان حج و زیارت با توجه به اعزام کاوران‌های غیرمجاز به عتبات، از ستاد کرونا خواست تا برای برقراری محدود سفرهای عتبات و ساماندهی این اعزام‌ها وارد عمل شود، اما ستاد کرونا پاسخ مثبتی به درخواست سازمان حج و زیارت نداد. البته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز با توجه به اینکه کاروان‌های غیرمجاز عتبات بدون محدودیت فعالیت داشتند و سازمان حج و زیارت مجوز اعزام نداشت، چندین بار از مسؤولان گلایه کرد و خواستار برقراری محدود سفر عتبات شد.

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در دیدار مسؤولان ایرانی و عراقی، لغو ویزای عراق بود که در این رابطه نیز خطیب‌زاده گفت: «ما تصمیم لغو ویزا را قطعی کردیم و منتظر تصمیم طرف عراقی هستیم. البته مشکلی در این زمینه وجود ندارد و باید فرآیندهای قانونی طی شود». بر همین اساس مقرر شد در ایام اربعین ویزای دو کشور به مدت ۴۵ روز برای سهولت تردد زوار اربعین حذف شود.