حمید افضلی عصر پنجشنبه در همایش مدیران موکب‌های اربعین حسینی ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران که در شهرستان آمل برگزار شد، گفت: اربعین و موکب‌داری یک ساختار فرهنگی بزرگ در جامعه شده که هم برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین و هم برای خدمات مؤمنانه پای کار است.

وی افزود: اکنون سه گزینه برای ستاد اربعین کشور پیش رو است که نخستین مورد حضور حداکثری و بدون محدودیت زائران در مراسم اربعین خواهد بود که البته بستگی به روند کاهشی بیماری کرونا دارد.

وی با بیان اینکه دومین گزینه، پیش بینی حضور محدود زائران اربعین در کشور عراق با توجه به شرایط ماندگاری کرونا تا نیمه دوم مهرماه امسال خواهد بود، تصریح کرد، در حالت سوم، اگر شرایط کرونایی کشور به سمت بحرانی و قرمز پیش برود، حضور زائران همانند اربعین سال ۹۹ را در کشور عراق نخواهیم داشت.

مدیر اربعین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ادامه داد، البته بر حسب وظیفه ذاتی، ستاد اربعین کشور با دو هزار و ۵۰۰ موکب خود را آماده کرده تا با تمام قوا برای خدمت‌رسانی به زائران نامحدود اربعین حسینی در عراق حضور فعالی داشته باشد.

افضلی، تصریح کرد، موکب‌های اربعین وظیفه اسکان و تغذیه در مرز و داخل کشور عراق را براساس تعداد زائرانی که از ایران اعزام می‌شوند، برعهده دارند و امسال در صورت فراهم نشدن شرایط اعزام زائران ایرانی، موکب ها برحسب وظیفه این آمادگی را نیز دارند که در کشور عراق به زائران اعزامی دیگر کشورها خدمات در روز اربعین ارائه کنند.

مشکلات و ناهماهنگی‌ها هرسال کمتر از سال قبل

وی در خصوص برخی مشکلات زائران و موکب داران در اربعین در مرزهای مشترک ایران و عراق برای ارسال کالا اشاره کرد و گفت، راه اندازی موکب ها هنوز به ۱۰ سالگی خود نرسیده و به نوعی نوپا هست وبا توجه به حجم بالای خدمات به زائران ایرانی وحتی دیگر کشورها برخی مشکلات ناخواسته پیش می‌آید.

افضلی ادامه داد، با بررسی مشکلات در اربعین هرسال، خوشبختانه اکنون نوع خدمات و حجم آن برای زائران نسبت به سال‌های قبل تر کم‌تر شده و انشاله با هماهنگی‌هایی که در سطح ملی و مقام‌های دو کشور ایران و عراق در آستانه اربعین برگزار می‌شود، کمتر نیز خواهد شد.