سرمایه گذاری یک عامل لازم برای کسب ثروت و افزایش ارزش سرمایه محسوب می شود. از این رو هر فردی که می خواهد به شکل موثر در مسیر ثروتمند شدن قرار بگیرد و بتواند به شکل بهینه تری از سرمایه های خود استفاده کند باید سرمایه گذاری را بشناسد و از آن استفاده کند.

در مقابل همه ما به خوبی می دانیم که ریسک های سرمایه گذاری مختلفی وجود دارد و ورود به آن می تواند با کاهش و یا از دست دادن سرمایه همراه باشد. از این رو بسیاری از عموم افراد بیشتر دوست دارند به بانک ها و سپرده هایی با ریسک و سود کم اعتماد کنند تا این که بخواهند به سرمایه گذاری به دید یک ابزار لازم نگاهی داشته باشند.

در اولین گام از مشاوره سرمایه گذاری موفق باید بدانید که سرمایه گذاری درست مانند هر کار دیگری در این دنیا از یک اصول و قوانین پیروی می کند. این اصول باعث می شود که شما روند سالم تری را در این مسیر تجربه کنید و از ریسک های بیش از اندازه مانند از دست رفتن سرمایه تا حد زیادی دور بمانید. در ادامه سعی می کنیم اصول سرمایه گذاری موفق و شرایط مربوط به آن را با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه بمانید.

سرمایه گذاری، چیزی شبیه به رانندگی

امروز بسیاری از ما تجربه رانندگی را داشتیم و یا کسانی از نزدیکان خودمان را می شناسیم که رانندگی می کنند. رانندگی یک کار پر خطر و دارای ریسک محسوب می شود. تصور حضور در محفظه ای تحت عنوان خودرو با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت به خوبی می تواند این ریسک را نشان دهد.

حال سوالی که وجود دارد این است که چرا با وجود چنین ریسکی (مانند مرگ) همچنان رانندگی یک امر عادی و عمومی در جامعه محسوب می شود و حتی خود شما هم دست به این کار می زنید؟ نکته ای که وجود دارد این است که اولا رانندگی یک نیاز غیر قابل انکار در جامعه است و نمی توان به سبب ریسک موجود خودرو و مفهوم رانندگی را از بین برد.

نکته بعدی که اهمیت بالایی دارد این است که رانندگی اصولی دارد و شناخت این اصول و استفاده از آن ها باعث می شود که شما ریسک کمتری را در استفاده از خودرو داشته باشید. همچنین خودرو ساز نیز سعی می کند در تولید محصولات خود با افزایش قدرت و ایمنی در کاهش این ریسک کمک کند. بنابراین اصلی ترین علتی که باعث شده همچنان خودرو خریداری شود و امکان رانندگی برای همه افراد جامعه وجود داشته باشد، اصول رانندگی و استفاده از آن است.

این اصول به اندازه ای مهم و حیاتی است که پیش از این که قانون اجازه استفاده از خودرو را به شما بدهد باید مطمئن باشد که آن ها را می دانید و می توانید از آن ها استفاده کنید. گواهینامه خودرو دقیقا نشان دهنده همین مسئله است.

مسئله سرمایه گذاری نیز دقیقا شبیه به همین است، شما باید اصول مهم و اولیه آن را بدانید و یاد بگیرید که چگونه از آن ها استفاده کنید. بدین ترتیب امکان از دست رفتن سرمایه کاهش پیدا می کند، اما همانطور که در رانندگی همواره ممکن است حادثه ای ایجاد شود و جانی از دست برود در دنیای سرمایه گذاری نیز نمی توان انتظار داشت که هیچگاه با کاهش سرمایه مواجه نخواهیم شد.

اصول سرمایه گذاری چیست؟

اصول سرمایه گذاری چیست؟

هدف ما از بیان مثال خودرو این بود که نشان دهیم با وجود این که سرمایه گذاری مانند رانندگی یک عمل پر ریسک محسوب می شود اما درست مانند همان هم می توان با شناخت اصول و رعایت آن سفری لذت بخش را را تجربه کرد.

اصول سرمایه گذاری این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که بدانید چگونه و به چه شکل از تمام ظرفیت های مالی و سرمایه ای خود به شکل بهینه ای استفاده کنید و مدیریت ریسک انجام دهید. در ادامه راهنمای سرمایه گذاری موفق را با یک دیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهداف سرمایه گذاری

--- اهدافتان را مشخص کنید

در رانندگی زمانی شما می توانید ریسک کمتری را تجربه کنید که بدانید بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان کدام است. با شناخت مقصد خلوت ترین و امن ترین مسیر را تعیین می کنید و از طریق آن شروع به حرکت می کنید.

بنابراین پیش از این که بخواهید شروع به سرمایه گذاری کنید باید بدانید که چه هدفی را دنبال می کنید. بسیاری از ما مفهوم مادی از ثروتمند شدن را نمی شناسیم. به طور مثال نمی توانیم یک میزان خاص از سرمایه را به عنوان ثروتمند بودن در نظر بگیریم. در گام اول شما باید تعیین کنید که با سرمایه ای که در اختیار دارید چه هدفی را دنبال می کنید.

به عنوان نمونه شما تعیین می کنید که در مسیر سرمایه گذاری شما ماهانه انتظار ده درصد سودآوری را دارید. تعیین این میزان سودآوری به شما کمک می کند که بتوانید روند مشخص تری را در نظر بگیرید.

--- چه میزان سرمایه در اختیار دارید؟

نوع خودرو در تعیین مسیر و مقصدی که می خواهید بروید تاثیر مستقیم دارد. در خصوص شروع سرمایه گذاری و ورود به هر موقعیت مالی نیز تعیین سرمایه اهمیت بالایی دارد. ابتدا شما باید در نظر داشته باشید که با انتخاب سرمایه آزاد به عنوان سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری می توانید ریسک این عمل را کاهش دهید.

سرمایه آزاد به سرمایه ای گفته می شود که تاحدودی در جریان زندگی روتین قرار ندارد و شما می توانید با ریسک کمتری از آن استفاده کنید. به طور مثال رانندگی با خودرویی که متعلق به شما نیست ریسک بسیار بیشتری نسبت به رانندگی با خودروی خودتان دارد.

از طرف دیگر تعیین میزان سرمایه به شما کمک می کند که استراتژی مناسبی را بر اساس هدف سرمایه گذاری که انتخاب کردید بچینید. سرمایه مورد استفاده اگر اندازه مناسبی داشته باشد می توانید سراغ استراتژی هایی مانند ایجاد سبد سرمایه گذاری بروید اما اگر این سرمایه اندک باشد بهتر است از یک یا دو موقعیت با ریسک پایین استفاده کرد.

استراتژی سرمایه گذاری

--- استراتژی خود را تعیین کنید

در رانندگی بر اساس هدفی که دارید مشخص می کنید که از کدام مسیر به چه شکلی عبور کنید. به طور مثال اگر هدف شما از رانندگی تفریحی باشد شما مسلما دوست دارید که زمان بیشتری را در مسیر باشید و از زیبایی های مسیر لذت ببرید. از این رو مسیری را انتخاب می کنید که طبیعت زیبا و امکانات گردشگری بیشتری داشته باشد. این در حالی است که در یک سفر کاری سریع تر رسیدن به مقصد در اولویت قرار دارد.

در مسیر سرمایه گذاری نیز استراتژی نشان می دهد که شما برای رسیدن به اهداف مالی تعیین شده بر اساس دارایی که در اختیار دارید چگونه باید عمل کنید. یکی از بهترین استراتژی های سرمایه گذاری این است که شما بتوانید سبد سرمایه گذاری با مجموع ریسک تعدیل شده ایجاد کنید.

به طور مثال در این سبد اگر سراغ یک سرمایه گذاری با ریسک بالا می روید، درصدی از سرمایه خود را برای موقعیتی قرار دهید که بتواند ریسک سرمایه گذاری انجام شده را کاهش دهد. بنابراین این مجموع سرمایه گذاری شماست که اهمیت دارد و نشان می دهد که بهترین سرمایه گذاری کدام است.

تقلب برای ساخت یک استراتژی

ساخت استراتژی کار ساده ای نیست و کمتر کسی می تواند از همان ابتدای کار و در شروع سرمایه گذاری بهترین استراتژی با حداقل ریسک ممکن را طراحی و اجرا کند. از این رو بهتر است یک تقلب ساده اما مهم به شما نشان دهیم تا بتوانید ساده تر سرمایه گذاری خود را انجام دهید. این تقلب هم برای کسانی که قصد ایجاد سبد سرمایه گذاری را دارند و هم برای کسانی که سرمایه ای اندک برای ورود به یک یا دو موقعیت سرمایه گذاری را در اختیار دارند می تواند کارکرد خوبی داشته باشد.

استفاده از موقعیت سرمایه گذاری جمعی یا همان کرادفاندینگ از جمله ابزارهایی است که در هر دو صورت می تواند به عنوان یک مسیر برای ساخت استراتژی مناسب به کار بیاید. بگذارید کمی بیشتر در خصوص این ابزار مهم به شما توضیح دهیم.

کرادفاندینگ، شما در جایگاه یک بانک

بانک به عنوان مالک سرمایه های کلان می تواند به سادگی اقدام به اعطای وام و تسهیلات در اعضای دریافت سود و بازپرداخت تضمین شده کند. این مسیر یک نوع سرمایه گذاری با ریسک بسیار پایین برای بانک محسوب می شود و کمتر کسی می تواند با در اختیار داشتن چنین حجم بالایی از سرمایه از این مسیر استفاده کند.

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام این امکان را فراهم می کند که مجموعه ای از سرمایه گذاران خرد و کلان را در کنار یک دیگر قرار دهد و از طریق تجمیع سرمایه آن ها امکان تامین مالی شرکت ها و کسب و کارهای مختلف را فراهم بیاورد.

به طور مثال شرکتی برای انجام یک فعالیت اقتصادی و تجاری نیاز به ده میلیارد تومان سرمایه دارد، کرادفاندینگ این امکان را می دهد که سرمایه گذاران به سرمایه های مختلف مانند یک میلیون،ده میلیون و ... در کنار هم قرار بگیرند و این نیاز مالی را تامین کنند.

در مقابل شرکت متعهد می شود که در زمان مقرر نسبت به پرداخت اصل سرمایه به سرمایه گذاران اقدام نماید. همچنین سود ایجاد شده از تامین مالی در دوره بازپرداخت به سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد. این روشی است که ریسک کاهش سرمایه را از بین می برد و می تواند سود نسبتا خوبی برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

دونگی بهترین پلتفرم کرادفاندینگ در ایران

دونگی، پلتفرم کرادفاندینگ در ایران

پیدا کردن موقعیت سرمایه گذاری که بتواند با سود مناسب ریسک کمتری به همراه داشته باشد کار چندان ساده ای نیست. درست مانند این است که بخواهیم خودروی سریعی پیدا کنیم که بتواند امنیت جانی بیشتری نسبت به سایر خودروها برای ما داشته باشد.

در ایران پلتفرم دونگی بر اساس مفهوم کرادفاندینگ ایجاد شده است. شرکت ها و کسب و کارهای مختلف با ارائه طرح های اقتصادی و تجاری خود در این پلتفرم اعلام می کنند که به چه میزان سرمایه نیاز دارند و در صورت تامین این نیاز مالی چه سودآوری ایجاد می شود.

از این رو سرمایه گذاران در کنار یکدیگر می توانند این نیاز را تامین کرده و در دوره ای مشخص (کمتر از یک سال) نسبت به دریافت اصل و سود سرمایه از طریق شرکت اقدام نمایند. نکته ای که وجود دارد این است که دونگی بر اساس ضمانت نامه های مختلف مانند دریافت سند رسمی و ... نسبت به بازپرداخت اصل سرمایه اطمینان حاصل می کند.

همچنین در دونگی برخی طرح ها ارائه شده است که علاوه بر اصل سرمایه، سود اعلام شده نیز تضمین شده است. این سود بیش از درصد تورم سالانه و سود تعیین شده توسط بانک هاست. از این رو عملا می توان گفت که در این روش عملا سود و اصل سرمایه تضمین شده است و سرمایه گذار با کمترین میزان ریسک مواجه خواهد بود.

ریسک متعادل، رمز موفقیت در سرمایه گذاری

در بازار های مالی و سرمایه ای باید در خاطر داشته باشید که رمز اصلی موفقیت نگه داشتن مجموع ریسک در حدی مناسب و متعادل است. اگر سرمایه گذار حرفه ای وارد به مسیر سرمایه گذاری پر ریسک می شود شک نکنید که با درصد مهمی از سرمایه خود وارد موقعیتی بسیار کم ریسک شده است تا بتواند مجموع سرمایه گذاری خود را در حد ریسک مناسبی نگه دارد.

همانطور که در این مقاله عنوان شد یکی از ابزارهای مناسب برای نگه داشتن ریسک سرمایه گذاری در حد و اندازه های مناسب استفاده از پلتفرم دونگی است. در این پلتفرم امکان استفاده از مسیر کرادفاندینگ برای تمامی افراد جامعه بدون نیاز به دانش سرمایه گذاری وجود دارد. بدین ترتیب شما به عنوان سرمایه گذار می توانید با حداقل یک میلیون تومان نسبت به شروع سرمایه گذاری اقدام کنید. این طرح ها در دوره های مشخص (دو تا دوازده ماهه) ارائه می شود و می تواند اصل سرمایه را تضمین کند. همچنین برخی از طرح های ارائه شده دارای ضمانت سود تعیین شده نیز می باشد.

پرسش های متداول

مهم ترین اصل در سرمایه گذاری چیست؟

یک سرمایه گذاری موفق زمانی شکل می گیرد که شما بر اساس هدف مالی، مسیری مناسب را طراحی کنید و بر اساس این مسیر استراتژی و ابزارهای مناسبی را مورد استفاده قرار دهید. یکی از مهم ترین اصولی که در طور این مسیر وجود دارد این است که باید ریسک را بشناسید و سعی کنید آن را در حد مناسب نگه دارید.

مهم ترین ابزار کنترل ریسک چیست؟

استفاده از استراتژی های متنوعی مانند سبد های سرمایه گذاری و استفاده از ابزارهای خاص مانند صندوق های درآمد ثابت یا طرح های ارائه شده در دونگی می تواند ریسک را در حد و اندازه مناسبی حفظ کند.

هزینه سرمایه گذاری در دونگی چقدر است؟

برای سرمایه گذاری در دونگی نیازی به پرداخت کارمزد یا مالیات نیست. شما با حداقل یک میلیون تومان می توانید این سرمایه گذاری را انجام دهید.