انتخاب مقصد برای سفرهای نوروزی یکی از چالش‌های بزرگ برای خانواده‎‌های ایرانی محسوب می‌شود؛ چراکه انتخاب یک مقصد از میان گزینه‌های مختلف داخلی و خارجی متنوع کار چندان آسانی نیست. برای پیدا کردن یک مقصد مناسب با توجه به روحیات و همچنین بودجه خود، ابتدا داخلی یا خارجی بودن مقصد را مشخص کنید، سپس میزان حدودی هزینه سفر را برآورد نمایید، تفریحات مدنظر خود، نوع وسیله سفر و مواردی از این قبیل را نیز مشخص کرده و متناسب با این موارد برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه چند مورد از مقاصد محبوب داخلی و خارجی برای سفرهای نوروزی را معرفی خواهیم کرد، همراه ما بمانید.

بهترین مقاصد داخلی برای سفرهای نوروزی

شهرهای کشور ما ایران سرشار از زیبایی و جاذبه‌های تاریخی هستند که در ترکیب با آب‌وهوای دل‌انگیز بهاری به یک مقصد تمام عیار برای سفر نوروزی تبدیل می‌شوند. از جمله این مقاصد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یزد تاریخی

شهر یزد برای علاقه‌مندان به جاهای تاریخی یک مقصد مناسب برای گردش و سفر است؛ چراکه بافت تاریخی شهر، خانه‌های خشتی، جاذبه‌های دیدنی آن مثل باغ دولت‌آباد، میدان امیرچخماق، عمارت بوستان ناجی و... امکان سفر در زمان را به شما خواهد داد و می‌توانید خود را در روزهای دور و گذشته این شهر تصور کنید. علاوه‌بر آن غذاهای محلی لذیذ و شیرینی‌های سنتی خوشمزه شهر یزد و تماشا و خرید صنایع دستی و سنتی آن نیز برای شما بسیار خوشایند خواهد بود.

گیلان زیبا

گیلان و شهرهای مختلف آن مثل رشت، لاهیجان، بندانزلی، رودبار و... یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای سفرهای نوروزی هستند. سرسبزی و بکر بودن طبیعت این استان به همراه دریا و ساحل زیبا، آن را به یک مقصد عالی برای سفر به‌خصوص طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

گیلان

جزیره جذاب قشم

زیبایی‌های طبیعی جزیره قشم مثل دره ستارگان، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، غار خربس، ژئوپارک قشم، ساحل نقره‌ای، چاه‌های تلا و... هر مسافر و گردشگری را مجذوب خود می‌کند. شنیدن جذابیت‌های این جزیره برای افرادی که هنوز به جزیره قشم سفر نکرده‌اند، بسیار وسوسه برانگیز است و آنها را به سفر و تماشای این جذابیت‌ها از نزدیک ترغیب می‌کند.

برای سفر به قشم می‌توانید از طریق سایت‌های معتبر بلیط تهیه کنید و با جستجو در بین گزینه‌های مختلف مناسب‌ترین قیمت بلیط هواپیما تهران قشم را بخرید. البته امکان سفر زمینی به قشم نیز وجود دارد که نیاز است قسمت کوتاهی از مسیر را به‌صورت دریایی طی کنید.

کیش دیدنی

جزیره زیبای کیش یکی دیگر از مقاصد محبوب و عالی برای سفر محسوب می‎‌شود؛ به‌خصوص در ایام تعطیلات عید که آب‌وهوای آن بسیار دلپذیر است. برای سفر به جزیره کیش و دیدن زیبایی‌ها و جاذبه‎‌های آن مثل کشتی یونانی، آکواریوم کیش، باغ پرندگان، درخت سبز و... می‌توانید یک سفر زمینی یا هوایی ترتیب دهید.

برای اینکه بتوانید بلیط با قیمت مناسب پیدا کنید، باید در سایت‌های مختلف و ایرلاین‌های متفاوت قیمت بلیط هواپیما به مقصد کیش یا بالعکس یعنی از مبدا کیش مثل بلیط هواپیما کیش تهران را جستجو نمایید. البته در سفرهای نوروزی باید این کار را چند هفته قبل از سفر انجام دهید؛ چراکه در روزهای پایانی اسفند امکان پیدا کردن ظرفیت خالی یا بلیط قیمت مناسب کم‌تر می‌شود.

شهرهای دیگری مثل شیراز، اصفهان، مشهد مقدس، تهران، کرمان، تبریز، گلستان، همدان، چابهار، سمنان، و ... جزو مقاصد محبوب و پرطرفدار داخلی برای سفرهای نوروزی هستند.

بهترین مقاصد خارجی برای سفرهای نوروزی

علاوه‌بر مقاصد زیبای داخلی برخی کشورهای خارجی نیز برای سفر نوروزی مناسب هستند و شما می‌توانید برای گذراندن تعطیلات نوروزی خود مقاصد خارجی نزدیک یا حتی کشورهای اروپایی را انتخاب کنید. در ادامه چند مقصد محبوب خارجی مناسب برای سفرهای نوروزی را معرفی خواهیم کرد.

ترکیه

کشور ترکیه یکی از زیباترین و سرسبزترین کشورهای همسایه است که در فصل بهار نیز آب‌وهوای بسیار مطلوبی دارد. شهرهای مختلف کشور ترکیه مثل استانبول، آنتالیا، کوش‌آداسی، ازمیر و... هر کدام در نوع خود بسیار جذاب هستند و طبیعت بسیار بکر و سواحل بسیار زیبایی نیز دارند. انواع تفریحات آبی، مراکز خرید بزرگ و متنوع، غذاهای لذیذ و شیرینی‌های خوش‌طعم، جاذبه‌های گردشگری مثل مسجد ایاصوفیه استانبول، برج ساعت آنتالیا، برج گالاتا استانبول، منطقه کالیچی آنتالیا و... از جذابیت‌های استانبول هستند.

برای خرید بلیط و همچنین آگاهی از قیمت بلیط هواپیما از تهران به استانبول رفت و برگشت می‌توانید در سایت‌های معتبر اینترنتی جستجو کنید. البته امکان سفر زمینی به ترکیه نیز فراهم است.

ارمنستان

یکی دیگر از کشورهای همسایه که طبیعت آن بسیار زیبا و خوش‌آب‌وهواست و جاذبه‌های فراوانی مثل آرامگاه یرابلور، میدان جمهوری ایروان، کلیسای جامع سنت گریگور، دریاچه سوان، پارک ملی دلیجان و... دارد، کشور ارمنستان است. علاوه‌بر سفر هوایی شما می‌توانید به‌صورت زمینی نیز به ارمنستان سفر کنید.

ارمنستان

دبی

دبی جزو شهرهای لوکس و پرزرق و برق عربی است که صنعت گردشگری در آن بسیار رونق دارد. نه تنها از ایران بلکه از سراسر دنیا مسافران و گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به این شهر سفر می‌کنند. از جاذبه‌های معروف شهر دبی می‌توان به برج خلیفه، برج‌العرب، قاب دبی، آب‌نمای دبی و... اشاره کرد. برای سفر به دبی در تعطیلات نوروز بهتر است مقدمات سفر خود را یک یا چند ماه قبل از شروع فصل بهار انجام دهید.

تایلند

تایلند از جمله کشورهای مسافرپذیر است که علاوه‌بر طبیعت بسیار زیبا و کم‌نظیر، شب‌های بسیار زنده و پرشوری دارد. پایتخت این کشور یعنی پوکت یکی از شلوغ‌ترین شهرها یا به عبارتی جزایر این کشور محسوب می‌شود که در طول سال و به‌خصوص در فصل بهار میزبان مسافران زیادی است. از جاذبه‌های پوکت می‌توان مجسمه بزرگ بودا، معبد وات چالونگ، موزه تریکی پوکت، فانتاسی و... را نام برد.

کشورهای دیگری مثل گرجستان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، یونان، اسپانیا، جمهوری چک، آلمان و... جزو مقاصد مناسب خارجی برای سفرهای نوروزی هستند که شهرهای بسیار زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارند.

برای سفرهای نوروزی باید در انجام اقداماتی مثل خرید بلیط و رزرو هتل سرعت عمل بالایی داشته باشید و در اسرع وقت کارهای لازم را انجام دهید؛ به‌خصوص برای مقاصد خارجی که برای سفر به آنها نیاز به دریافت ویزا دارید که در این‌صورت باید چند ماه قبل از عید اقدامات لازم را انجام دهید.

در واقع عید نوروز زمان پیک سفر در ایران است و ظرفیت هتل‌ها، پروازها و سایر وسایل نقلیه بسیار زود پر می‌شود؛ به‌همین‌خاطر اقدام به موقع و سریع برای رزرواسیون هتل و بلیط اهمیت زیادی دارد.