حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایونانیوز با اشاره به وجود گپ قیمتی شدید برخی از کالاهای اساسی باوجود دریافت یک قیمت ارز نیمایی بیان کرد: در قانون اساسی نیز در خصوص تبعیض ناروا در بند 9 اصل 3 اخطار داده شده و این اخطار درواقع بیشتر به وزارت جهاد کشاورزی مربوط است.

وی افزود: اکنون به منظور تامین کالاهای اساسی 15 میلیارد دلار، هر دلار به مبلغ 28 هزار و 500 تومان اختصاص داده می‌شود. همین رقم به واردکنندگان گوشت گرم نیز اختصاص پیدا می‌کند. با این نرخ دلار هر کیلو گوشت قرمز را باید حدود 250 هزار تومان به کشور وارد کنند، ولی حدود 400 هزار تومان وارد می‌شود. بنابراین در این میان رانت وجود دارد.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: این تبعیض فقط در قیمت نیست. در توزیع گوشت قرمز نیز تبعیض هم وجود دارد. در تهران گوشت گرم وارداتی توزیع می‌شود اما در استان‌هایی مانند اصفهان و کرمانشاه این اتفاق نمی‌افتد.

نماینده مردم شاهین‌شهر درمجلس گفت: با این اوصاف تاعدالتی در تعیین نرخ و توزیع صحیح گوشت قرمز گرم و منجمد سفره‌های مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. به‌طورمثال از طرفی گوشت منجمدی که وارد می‌شود عمدتا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اختصاص می‌یابد و نقاط دوردست که در آنجا فروشگاه زنجیره‌ای وجود ندارد از این امکان بهره‌مند نیست و نمی‌تواند باشد.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: گوشت گرم در برخی نقاط حتی تا کیلویی حدود 700 هزار تومان هم رسیده است و این درحالی است که ما در این زمینه بارها به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داده‌ایم.

عضو کمیسیون بودجه مجلس عنوان کرد: اصلا چنین قیمتی برای گوشت قیمت قابل توجیح و قابل قبول نیست. زمانی که نرخ ارز دریافتی این کالا با سایر کالاها یکسان است و با قیمت هر کیلو 200 هزارتومان وارد می‌شود، نرخ‌های 400 الی 700 و چه‌بسا بیشتر، مایه تاسف است.

این نماینده مجلس درانتها خاطرنشان کرد: دولت و وزارت جهاد و مسئولان مربوطه باید به‌طور جد به این مسئله توجه کنند. زیرا سرانه مصرف گوشت قرمز به‌دلیل نرخی که دارد به شدت کاهش یافته و کاهش قدرت حرید مردم در حوزه کالاهای اساسی تبعات منفی از جمله سلامت جسم و روان را در پی خواهد داشت.