شاید درباره انواع مختلف بلیط هواپیما و انواع کلاس‌های پروازی چیزهایی شنیده باشید و یا اینکه برایتان سوال پیش بیاید که چطور بلیط‌های یک مسیر مشخص قیمت‌های مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع بلیط هواپیما توضیح کامل و جامعی به شما ارائه دهیم.

انواع بلیط هواپیما

آشنا بودن با ویژگی‌هایی که هر کدام از انواع بلیط هواپیما دارند باعث می‌شود برای رزرو بلیط مناسب کارتان راحت‌تر باشد.

  • بلیط هواپیما سیستمی

بلیط هواپیما سیستمی به آن دسته از پروازها گفته می‌شود که به صورت روتین و در روز و ساعتی که از قبل تعیین شده به سوی مقصد معینی انجام می‌شوند. برنامه ریزی این پروازها همیشه توسط شرکت‌های آژانس هواپیمایی صورت می‌گیرد و شرکت‌هایی از جمله ماهان ایر، امارات ایر و... جزو شرکت‌های هواپیمایی هستند که پروازهای از پیش تعیین شده‌ایی به صورت سیستمی دارند. از قبل مشخص بودن زمان پرواز این حسن را دارد که می‌توانید از مدت‌ها قبل بلیط تهیه و برای سفر برنامه ریزی کنید. البته بهتر است بدانید که کنسلی و استرداد بلیط هواپیما جریمه دارد و هر چقدر در زمان‌های نزدیک‌تری به زمان پرواز، بلیط را کنسل کنید هزینه بیشتری از شما درخواست می‌شود.

  • بلیط هواپیما چارتری

این گونه پروازها به گرفتن یک تاکسی دربست تشبیه شده‌اند. این پروازها برخلاف پروازهای سیستمی از قبل تعیین نشده‌اند و اصطلاحا چارت یا جدول زمان بندی خاصی ندارند. شرکت‌های مسافرتی از جمله چارترکنندگان هستند. به این صورت که همه یا بخش بزرگی از صندلی‌های یک هواپیما را اجاره می‌کنند تا با قیمت‌های کمتر و به صرفه‌تری به مسافران بفروشند. همان طور که گفتیم پروازهای سیستمی امکان استرداد بلیط دارند و در قبال پرداخت جریمه بلیط شما را کنسل می‌کنند اما اغلب پروازهای چارتری امکان استرداد بلیط و به طور کلی لغو سفر ندارند. بنابراین هنگام خرید بلیط هواپیما چارتر به این نکته توجه کنید.

  • بلیط هواپیما لحظه آخری

بلیط هواپیما لحظه آخری در واقع همان بلیط هواپیمای چارتری است که خیلی ارزان‌تر از آن به فروش می‌رسد. فرض کنیم یک چارترکننده تمام صندلی‌های یک هواپیما را اجاره کرده تا به فروش برساند اما به ساعت پرواز نزدیک شده‌ایم و هیچ کدام از بلیط‌ها فروش نرفته‌اند. در اینجا بلیط لحظه آخری یک راهکار عالی خواهد بود. به این صورت که چارترکننده بلیط‌ها را با قیمت ارزان‌تری در معرض فروش می‌گذارد و مسافران می‌توانند با قیمتی که به شکل قابل ملاحظه‌ای ارزان شده، بلیط تهیه کنند. این معامله معامله‌ای دو سر سود است و هم فروشنده و هم خریدار سود خواهند کرد. توجه داشته باشید که هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشیم بلیط‌های لحظه آخری ارزان‌تر خواهند بود.

انواع کلاس پروازی

هنگام رزرو و خرید بلیط علاوه بر تاریخ و مبدا و مقصد مورد دیگری را نیز باید تعیین کنید آن هم نوع کلاس پروازی پرواز است. برای اینکه انتخابی مناسب با بودجه و سلیقه خود داشته باشید لازم است با انواع کلاس پروازی آشنایی کامل داشته باشیم. انتخاب کلاس پروازی در هواپیما مثل انتخاب بین صندلی‌های ساده یا VIP اتوبوس‌های بین شهری است. هر هواپیمایی صندلی‌های مختلفی دارد که با عنوان کلاس پروازی از یکدیگر تفکیک می‌شوند. البته برخی مسافران معتقدند که فرقی بین کلاس‌های پروازی مختلف نیست اما این مسئله در پروازهای کوتاه مدت صادق است اما هنگامی که پرواز طولانی داشته باشید امکانات و خدمات به وضوح در کیفیت سفر شما تاثیر دارند. به طور معمول کلاس‌های پروازی در چهار دسته کلی قرار می‌گیرند.

  • پرواز اکونومی یا اقتصادی(economy)

پرواز اکونومی یا اقتصادی اصلی‌ترین نوع کلاس پروازی در سراسر دنیا است و مسلما بیشترین تعداد مسافر را به خود اختصاص می‌دهد. در این کلاس پروازی صندلی‌ها فاصله کمی با یکدیگر دارند و هواپیماهایی که در مسیرهای طولانی پرواز می‌کنند، یک صفحه نمایشگر در صندلی‌ها تعبیه شده است. دسته‌ای از شرکت‌های هواپیمایی هستند که اگر می‌خواهید از شما پذیرایی کنند باید هزینه آب و غذا را بپردازید اما دسته‌ دیگری از شرکت‌های هواپیمایی هم وجود دارند که به صورت رایگان از مسافران خود پذیرایی می‌کنند. این کلاس پروازی با حرف Y در بلیط‌های هواپیما مشخص می‌شود. با انتخاب بلیط اکونومی می‌توانید هزینه‌های سفر خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

  • پرواز پریمیم اکونومی (premium economy)

نوع پریمیم پروازهای اکونومی فضای بیشتری به صندلی‌های مسافران اختصاص داده است. هم اکنون در تمام دنیا شرکت‌های هواپیمایی تلاش می‌کنند تعداد بیشتری صندلی در هر پرواز پریمیم وجود داشته باشد. این کلاس پروازی برای سفرهای طولانی و نسبتا طولانی بسیار مناسب است. گاهی ممکن است بلیط این نوع پرواز از پرواز بیزینس یا تجاری تخفیف دار، قیمت بالاتری داشته باشد به همین دلیل بهتر است قیمت بلیط همه کلاس‌های پروازی را چک کنید بعد خرید بلیط را انجام دهید.

  • پرواز بیزینس یا تجاری(business)

اکثر افرادی که در مسافت‌های طولانی با کلاس بیزینس سفر کرده‌اند این کلاس پروازی را به دیگران توصیه می‌کنند. اما دلیل این محبوبیت چه می‌تواند باشد؟ بزرگترین و اصلی مزیت کلاس پروازی بیزینس، فضای راحت صندلی‌ها است که موجب می‌شود مسافران بتوانند به راحتی صندلی‌های خود را خم کرده و به راحتی دراز بکشند و استراحت کنند. این کلاس پروازی با حرف C دربلیط‌های هواپیماها نمایش داده می‌شود. البته توجه کنید صندلی‌های خم شونده در همه کلاس‌های پروازی در حال رایج شدن هستند.

  • پرواز فرست کلاس(first class)

همان طور که از اسم این کلاس پروازی پیدا است، ممتازترین و بهترین خدمات در این کلاس پروازی به مسافران ارائه می‌شود. بخش فرست کلاس هواپیما نسبت به سایر بخش‌های آن فضای کوچک‌تری دارد اما فضای اختصاصی هر صندلی در این بخش از همه کلاس‌های پروازی بیشتر است. به دلیل قیمت بالا، صندلی‌های این بخش معمولا سریع پر نمی‌شوند. خدمات بخش فرست کلاس آن را از همه کلاس‌های پروازی متمایز می‌کند. به طور کلی غذای بیشتری برای مسافران این کلاس تدارک دیده می‌شود و حتی سفارشی‌تر هستند. گاهی اوقات به عنوان نماد این بخش، برای مسافران آن خاویار نیز سرو می‌کنند. حرف اختصاری فرست کلاس F است.

هر نوع پرواز برای چه سفری مناسب است؟

با توجه به اطلاعاتی که درباره انواع بلیط هواپیما و انواع کلاس پروازی به دست آوردیم، می‌توان نتیجه گرفت که برای سفرهای کوتاه بیشتر خدمات و امکانات هواپیما بی مورد بوده و تنها هزینه زیادی بر عهده مسافر می‌گذارند. به عنوان مثال برای سفری که سر جمع نیم ساعت طول نمی‌کشد وجود صندلی خیلی راحت یا غذای زیاد و با کیفیت بالا اهمیت چندانی ندارد و می‌توانیم برای سفرهای کوتاه خود با تهیه بلیط اکونومی در هزینه‌های خود صرفه جویی کنیم. در سفرهای طولانی نیز بهتر است تا جایی که بودجه اجازه می‌دهد امکانات بیشتر و بهتری رزرو کنید. چرا که راحتی صندلی، داشتن فضای بیشتر و خصوصی تر، غذای زیاد تر و باکیفیت تر و... باعث می‌شوند سفر راحت تری تجربه کنیم. خرید آنلاین بلیط به شما کمک می‌کند تا همه مورد‌های مناسب را در کنار هم داشته باشید و با مقایسه آنها با یکدیگر بهترین و مناسب ترین بلیط را تهیه کنید.