تعریف پذیرفته شده از پیچیدگی ساعت مچی به سادگی هر عملکردی در یک ساعت است که بیشتر از زمان را نشان می دهد. این امر در مورد همه چیز، از آلارم، تاچیمتر، کرنوگراف، فاز ماه، تقویم، و هر چیزی در این بین صدق می کند. برای تمجید از سری‌های ساعت در حال انجام خود، لازم است نگاهی عمیق به هر یک از عوارض داشته باشیم تا به شما، همراه گرامی، درک بهتری از نحوه عملکرد هر عاضه ارائه دهیم.

در این متن اولیه، قبل از ارائه مقالات اختصاصی که در وبسایت میراکو بطور جامع به آنها پرداخته شده است به طور خلاصه برخی از عوارض محبوب تر را معرفی خواهیم کرد. اگر چیزی وجود دارد که متوجه نمی شوید، لطفاً به واژه نامه ساعت در وبسایت میراکو نگاهی بیندازید یا در قسمت نظرات برای ما یادداشت کنید.

برای بسیاری از آقایان، ساعت به عنوان یک ابزار چندگانه عمل می کند که می تواند علاوه بر زمان روز، اطلاعاتی را نیز ارائه دهد. در حالی که ساعت مطمئناً به عنوان یک جواهر، یک لوازم جانبی و یک نماد وضعیت در نظر گرفته می شود، اما برای بسیاری، یک ابزار کاربردی در تجارت است که در برخی موارد دارای قابلیت نجات جان است.

از نظارت بر سطح اکسیژن هنگام غواصی در اعماق دریا گرفته تا اندازه‌گیری ضربان قلب بیمار در بیمارستان، ساعت‌ها به متخصصان همه صنایع و حرفه‌ها، ابزار و عملکردهایی برای کمک به آنها در فعالیت‌های روزانه‌شان ارائه می‌دهند. این ساعت یک ابزار تنظیم شده تجارت برای همه، از افسران پلیس گرفته تا اپراتورهای نظامی، از سابقه درخشانی برخوردار بوده و به آقایان کمک می کند تا وظایف خود را انجام دهند.

برای کسی مثل خودم، من به ندرت دنبال ساعت های پیچیده برای استفاده عملی می گردم. در حالی که من مطمئناً به چنین ساعت‌هایی احترام می‌گذارم و از آنها لذت می‌برم، علاقه شخصی به ساعتی جدا از زمان گفتن معمولاً داستان پشت ساعت یا موتوری مثال زدنی است. در حالی که من ساعت‌هایی دارم که دارای پیچیدگی‌های مختلفی هستند، ساعت مورد علاقه‌ام یک ساعت ساده است که کاری جز فراهم کردن زمان روز برای من ندارد.

دلیلی که من به این موضوع اشاره می کنم این است که لازم به ذکر است که علایق من در طالع بینی در اقلیت است. من ساعتی نخریده‌ام چون فکر می‌کردم از ده سالگی «جذاب» است، و همچنین ساعتی را صرفاً براساس داشتن یک عارضه خریده‌ام. من به دنبال یافته های کمیاب هستم و علایق اصلی من در ساعت های قدیمی نهفته است. وقتی می‌گوییم اگر پول خرید هر مجموعه‌ای را که می‌خواستیم داشتیم، به من اعتماد کنید، اکثر ساعت‌ها ناامید می‌شدند، زیرا هیچ یک از ساعت‌ها «درخشنده» یا محبوب در میان توده‌ها نبودند.

واقعیت این است که محبوبیت همیشه بهترین نیست. بیگ مک و بادوایزر بسیار محبوب هستند اما به این معنی نیست که خوب هستند.

به همین دلیل است که مدام به خود یادآوری می کنیم که برای خواننده بنویسیم نه برای خودمان. و زمانی که فراموش می کنیم، همسرانمان از یادآوری آن به ما خوشحال می شوند.

به همین دلیل است که خودم را در مورد عوارض صحبت می کنم و توضیح می دهم که حتی مضحک ترین آنها چه می کند. نه به این دلیل که این علاقه علاقه ای شخصی تلقی شود، بلکه به این دلیل که مانند بیگ مک ها و بادوایزر، اکثر مردان این کار را انجام می دهند.

با این حال، من باید به شما هشدار دهم که اگر شما یک مجموعه دار هستید، توصیه من این است که ساعت را به خاطر پیچیدگی آن نخرید، بلکه آن را برای ساعت بخرید.

محبوب ترین پیچیدگی های ساعت مچی

نمایش تاریخ

احتمالاً ساده ترین عارضه و در عین حال مفیدترین، نمایش تاریخ دقیقاً همان چیزی است که اسم آن به نظر می رسد، تاریخ را به شما می گوید. در تصویر زیر یک ساعت امگا زنانه را مشاهده میکنیم که با تقویم چهارگوش مجهز شده است.

این صفحه نمایش خاص اغلب به چهار روش مختلف قابل مشاهده است. البته محبوب ترین پنجره تاریخ است که خود را به صورت دیافراگم در کنار علامت ساعت سه روی صفحه نمایش می دهد. به طور کلی تاریخ به شکل دو عدد است که از 0 تا 9 تغییر می کند و امکان مشاهده تمام تاریخ های ممکن از ماه را فراهم می کند. در برخی موارد، این اعداد به طور متناوب بین قرمز و سیاه تغییر می کنند، در این صورت به عنوان نمایشگر تاریخ «کازینو» نامیده می شود.

دومین نمایشگر رایج تاریخ، تاریخ بزرگ نامیده می شود. این نمایشگر خاص نمای بزرگتری از تاریخ را در اختیار کاربر قرار می دهد که خواندن آن در یک نگاه آسان تر از پنجره تاریخ است. در برخی از ساعت‌ها، نمایشگر دو پنجره مجزا در کنار هم خواهد بود که سمت چپ از 0-3 و سمت راست مانند پنجره تاریخ 0-9 را نشان می‌دهد. در حالی که این پنجره را می توان در کنار علامت ساعت 3 نیز یافت، گاهی اوقات می توان آن را در بالای صفحه و زیر علامت ساعت 12 نیز یافت.

تاریخ روز

تاریخ روز نسخه کمی پیشرفته‌تر نمایشگر تاریخ است. تنها تفاوت بین نمایشگر تاریخ و نمایشگر روز در این است که تاریخ روز علاوه بر تاریخ ماه، روز هفته را نیز به شما می گوید. معمولاً امروزه دو نسخه استفاده می‌شود، اولی صفحۀ ساعت کلاسیک روز-تاریخ است که در آن روز هفته در بالای صورت (یا علامت ساعت 12) وجود دارد و تاریخ یک دیافراگم در کنار آن است. علامت ساعت 3 روی صفحه مانند ذره بین های ساعت مچی رولکس مردانه.

دومین نوع رایج پنجره کنار هم است که معمولاً در نقطه ساعت 3 یافت می شود، جایی که روز (معمولاً از دوشنبه تا دوشنبه کوتاه می شود) در کنار تاریخ قرار دارد.

تقویم در بسیاری از ساعت های ساده و کلاسیک جایی برای خود پیدا نکرده است. همانطور که از کلاسیک پیداست طراحی بقدری ساده خواهد بود که نمایش زمان آخرین چیزیست که در این ساعت ها مشاهده میشود.

در این ساعت زیبا از برند دنیل ولینگتون ما به وضوح واژۀ کلاسیک را از نزدیک میبینیم.

تقویم سه گانه

پیچیدگی تقویم سه گانه به سادگی تابعی است که ماه سال را به نمایشگر روز-تاریخ اضافه می کند. اکنون صفحه نمایش علاوه بر نمایش روز هفته و تاریخ ماه، ماه خاص را نیز نمایش می دهد. یک عارضه کمی بی فایده تر، این واقعا فقط برای کسانی مفید است که آنقدر فراموشکار هستند که نمی توانند به یاد بیاورند چه ماهی است.

تقویم سالانه

این یک تابع تقویم کمی پیچیده‌تر و حتی بی‌معنی‌تر است که روز، تاریخ و ماه را می‌گیرد و سپس سال را به آن اضافه می‌کند. نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که سال های کبیسه را در نظر نمی گیرد و تا 31 فوریه هر سال قبل از پرش به اول مارس پیش می رود.

تقویم دائمی

بسیاری از مردم اصطلاح تقویم دائمی را می شنوند و فکر می کنند که این چیزی تاثیرگذارتر از آنچه هست است. در حالی که مطمئناً یک دستاورد ساعتی مانند هر عارضه دیگری است، تنها تفاوت بین نمایش تقویم دائمی و نمایش تقویم سالانه این است که تقویم دائمی سال کبیسه را در نظر می گیرد و از تنظیم دستی عملکرد در 1 مارس جلوگیری می کند. البته لازم به ذکر است که این تابع در سال 2100 نیاز به اصلاح دارد که سال کبیسه نادیده گرفته می شود.

کرنوگراف

در حالی که باید نگاهی نسبتاً عمیق به دنیای کرونوگراف ها داشت که در این مقاله نمیگنجد، این به عنوان یادآوری برای کسانی است که به یک کمک مرجع سریع نیاز دارند.

در تصویر بالا هابلوت کهکشانی را مشاهده میکنیم که دارای یکی از زیباترین کرنوگراف های موجود است.

بهترین تعریف از کرنوگراف در اصطلاح عامیانه این است که به سادگی از آن به عنوان یک ایستگاه نگهدارنده یاد کنیم. هدف اصلی آن ارائه راهی برای مسابقات زمان بود و در حالی که امروزه هنوز برای همین منظور استفاده می شود، برای طیف گسترده ای از عملکردهای دیگر نیز استفاده شده است. همانطور که در راهنمای کرنوگراف باید ذکر شود، داستان مورد علاقۀ ما در مورد کرونوگراف، روشی است که خدمه آپولو 13 را در زمانی که کامپیوترهای داخلی از کار افتادند و آنها برای رساندن آنها به خانه به ساعت های مچی امگا خود متکی بودند، نجات داد. بسیار جالب است.

امروزه سه نوع اصلی از کرونوگراف ها با انواع مختلف دیگر در بازار یافت می شود.

نوع اول به عنوان کرنوگراف مونو پوسیه یا کرنوگراف تک دکمه ای شناخته می شود. این دکمه به طور متوالی برای شروع، توقف و تنظیم مجدد عملکرد کرنوگراف فشار داده می شود. تنها محدودیت این نوع در مقایسه با همتایان دو دکمه ای و سه دکمه ای آن این است که نمی تواند بازه های زمانی قطع شده را اندازه گیری کند.

دومین نوع متداول کرنوگراف، کرونوگراف فلای برگشت است. در ابتدا برای استفاده توسط خلبانانی که به دقت بی عیب و نقصی در اندازه گیری بازه های زمانی نیاز داشتند، اختراع شد. با فشار دادن دکمه دوم در حالی که کرونوگراف در حال کار است، بلافاصله تمام شمارنده ها ریست شده و دوباره از نشانگر صفر شروع به کار می کنند. این نوع پیچیدگی برای ناوبری بسیار مفید است، زمانی که به دقت چند ثانیه ای نیاز است.

یکی دیگر از کرنوگراف های بسیار محبوب راتراپنته یا کرونوگراف تقسیم ثانیه نام دارد. این را نباید با فلای برگشت اشتباه گرفت. این عارضه یکی از زمان‌نگارهای ساده‌تر برای تشخیص است، زیرا تقریباً همیشه دارای سه فشاردهنده روی قاب ساعت است و از دو عقربه دوم روی صفحه تشکیل شده است که یکی از آنها روی دیگری قرار می‌گیرد. هدف از راتراپنته این است که به کاربر اجازه دهد دو بازه زمانی جداگانه را اندازه گیری کند. در حالی که یک عقربه حرکت می کند، عقربۀ دیگر را می توان متوقف کرد، شروع کرد یا به صفر برگرداند. این نوع کرنوگراف را میتوانید در ساعت پتک فیلیپ مردانه بیابید.

پیچیدگی های سفر

پیچیدگی های سفر، یا معمولاً به عنوان عوارض منطقه زمانی دوگانه شناخته می شود، دقیقاً همان عملکردهایی هستند که برای استفاده توسط افرادی که به طور منظم در چندین منطقه زمانی سفر می کنند یا کار می کنند، ابداع شده اند.

دو دسته اصلی از عوارض سفر با زیر مجموعه های مختلف نیز وجود دارد.

زمان دوگانه

یک تابع زمان دوگانه، ساعتی است که به کاربر اجازه می دهد دو منطقه زمانی مجزا را مشاهده کند، که هر دو با استفاده از یک موتور تکی کار می کنند. موتور دو زمانه درساعت های برایتلینگ ، سیکو و سیتیزن بسیار یافت میشود.

موتور دوگانه

موتور دوگانه در حالی که خیلی ها آن را یک عارضه می دانند، به نظر شخصی بنده اصلاً عارضه ای نیست. در واقع، این به سادگی دو موتور متفاوت است که در یک مورد عمل می کنند. آنها کاملاً مستقل از یکدیگر تنظیم شده و عمل می کنند. این ساعت ها به طور جداگانه تغذیه می شوند و اساساً فقط دو ساعت در یک مجموعه هستند. دلیل اینکه آنها را عارضه نمی‌دانیم این است که ساعتی که فقط زمان را نشان می‌دهد عارضه نیست و از آنجایی که از نظر فنی دو موتوذ جداگانه است، هر موتور کارکرد استثنایی دیگری به جز نشان دادن زمان تنظیم شده ارائه نمی‌کند.

بسیاری از مردم اصطلاح GMT را شنیده اند که به عملکرد منطقه زمانی ساعت اشاره دارد. GMT به سادگی یکی از آن زیرمجموعه هایی است که ذکر کردیم. این مخفف مخفف گرینویچ Mean Time است و به سادگی به این معنی است که ساعت شما دو یا چند منطقه زمانی را نمایش می دهد.

تایمر جهانی یا منطقه زمانی جهانی

این یک عارضه پیچیده تر است به ویژه برای کسانی که در چندین منطقه زمانی اغلب از یک مکان واحد عمل می کنند مفید است. به عنوان مثال، مدیران تجاری بین المللی که با دفاتر مختلف در سراسر جهان در ارتباط هستند، ممکن است این عارضه را برای برقراری ارتباط با آن دفاتر با استفاده از منطقه زمانی محلی خود مفید بدانند.

این عارضه معمولاً یک قاب داخلی چرخان با یک صفحه نمایش 24 ساعته است که در داخل یک قاب بیرونی قرار می گیرد که شهرهای بزرگ را در هر منطقه زمانی فهرست می کند. در حالی که قاب بیرونی توسط کاربر تنظیم می‌شود، قاب داخلی که از موتور خارج می‌شود، هر 24 ساعت یک چرخش کامل انجام می‌دهد.

پیچیدگی اضافی

بسیاری از انواع دیگر عوارض وجود دارد، اما برای فضاسازی تنها به تعدادی از عملکردهای رایج تر اشاره می کنیم.

توربیلون

توربیلون یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین عوارضی است که روی ساعت‌ها یافت می‌شود، و در عین حال، به نظر من یکی از بی‌فایده‌ترین آنهاست. در واقع، بسیاری از زمان شناسان استدلال می کنند که توربیلون یک عارضه نیست، زیرا در واقع هیچ عملکردی را ارائه نمی دهد. تمام هدف توربیلون این است که ساعت را دقیق تر کند.

در حالی که ساختن آن بسیار پیچیده و زمان‌بر است، توربیلون اساسا قفسی است که چرخ تعادل را روی محور خود می‌چرخاند. در ابتدا برای استفاده در ساعت های جیبی توسط برگت طراحی شد تا اثرات گرانش را نفی کند زیرا ساعت های جیبی معمولاً در یک موقعیت عمودی نگه داشته می شدند.

نکته جالب این است که مطلقاً هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آن به هر شکل، ابعاد یا سایز، دقت یک ساعت مکانیکی را بهبود می بخشد. این عارضه واقعا چیزی بیش از جذابیت زیبایی شناسی ارائه نمی دهد و به هر دلیلی نمادی از تجمل و کیفیت در یک ساعت مچی شده است. به نظر من، واقعاً به هیچ وجه در این لیست قرار نمی گیرد، با این حال، اکثریت قریب به اتفاق طرفداران ساعت و علاقه مندان مشتاق آن را یک "عارضه" می دانند که ارزش توجه آنها را دارد.

تکرار کننده دقیقه

یک تکرار کننده دقیقه فقط عملکردی است که باعث می‌شود ساعت زمانی که یک اهرم در کنار قاب ساعت فعال می‌شود، زنگ بزند. این ساعت که در برخی از ساعت‌های جیبی قدیمی کاملاً استاندارد و مشهود است، یک عارضه نسبتاً منسوخ است که عمدتاً امروزه فقط برای افزایش قیمت ساعت یا برای اهداف کلکسیونی تولید می‌شود.

پیچیدگی فاز ماه

آه، عارضه فاز ماه از نظر زیبایی شناختی جذاب و در عین حال کاملاً بی معنی. شاید برای اخترشناسان یا ماهیگیران تا حدی مفید باشد، عارضه فاز ماه به سادگی یک نشانگر است که به شما می گوید آیا ماه کامل، نیمه، ربع یا ماه نو در آسمان بالاست. در اصل برای دریانوردان طراحی شده بود تا جزر و مد را تعیین کنند، اما امروزه علیرغم قابلیت اطمینان و دقت باورنکردنی آن، واقعاً هدف کمی از ساعت دارد. ما توصیه می‌کنام به جای 100000 دلار، یک اپلیکیشن ستاره‌نگر در گوشی هوشمند خود را به قیمت 2.99 دلار نصب کنید، نه یک برنامه پیچیده فاز ماه در ساعت. که یا به سادگی به بالا نگاه کنید.

سیاره نما

این یک عارضه مانند فاز ماه است که می تواند بسیار زیبا به نظر برسد، اما هیچ هدف معقولی جز اینکه به کاربر اجازه می دهد منبع اطلاعات بی فایده باشد، ندارد. از شما می پرسید افلاک نما چیست؟ این به سادگی نشانگر همسویی منظومه شمسی ما است. در حالی که ساخت این عارضه خاص در واقع بسیار پیچیده و دشوار است، مگر اینکه علاقه خاصی به دانستن موقعیت هر سیاره داشته باشید، این عملکرد در واقع چیزی بیش از یک موضوع جالب گفتگو و گواهی بر ساعت سازی پیچیده نیست.

زنگ خطر و آلارم

به طور خود توضیحی، زنگ هشدار به سادگی یک عارضه است که به شما امکان می دهد زمان خاصی را از پیش تعیین کنید و زمانی که به آن زمان رسید به شما اطلاع می دهد.

معادله زمان

اگر از اطلاعات بیهوده لذت می برید، این عارضه ممکن است برای شما مناسب باشد. در حالی که جالب توجه است، طول واقعی خورشیدی در اکثر روزها از 16 دقیقه کوتاهتر تا 14 دقیقه بیشتر از 24 ساعت که معمولاً در اکثر ساعتها نشان داده می شود، متفاوت است. به دلیل این تفاوت، معادله نمایش زمان معرفی شد. تنها هدف این است که زمان خورشیدی و زمان غیرنظامی را از هم متمایز کنیم و شما را از جمع یا تفریق دقیقه های روز مطلع کنیم.

نشانگر ذخیره انرژی

در نهایت یک عارضه مفید دیگر. یک نشانگر ذخیره توان خواهد بود که کاملاً توضیحی است. این به سادگی راهی برای تعیین میزان عمر ساعت مکانیکی شما قبل از پیچاندن آن است. با اندازه گیری کشش فنر اصلی و نمایشگرها، میزان قدرت باقی مانده در ساعت را نشان می دهد. معمولاً نشانگر در ساعت نشان داده می شود، با این حال، برخی از ساعت ها ذخیره انرژی 10 روزه را ارائه می دهند که در این صورت به جای ساعت، روزها را نشان می دهد.

سرعت سنج (تاچی متر)

من احساس می کنم که اگرچه به طور خلاصه باید در راهنمای کرنوگراف مورد بحث قرار بگیرد، یکی از عوارضی که باید به آن اشاره شود تاچی متر یا سرعت سنج است. تاچی‌متر مقیاسی است که معمولاً روی قاب یک ساعت کرنوگراف یافت می‌شود و برای اندازه‌گیری سرعت کاربر در یک فاصله خاص استفاده می‌شود. نسبتاً ساده، چیزی که باعث می شود این یک عارضه در نظر گرفته شود این است که عملکردی فراتر از عملکرد اصلی زمان گویی ساعت است.

فودرویانته

مانند بسیاری از عوارض، ما این را جزو بیهوده‌ترین مواردی می‌دانیم که تاکنون اختراع شده است. که اغلب به آن دست دوم پرش می گویند، صفحه کوچکی است که خیلی سریع می پرد تا به شما نشان دهد هر ثانیه با چه سرعتی تیک می زند. گاهی اوقات تماشای آن ساده است و ممکن است به طرز عجیبی اعتیاد آور شود، اما در نهایت هیچ هدفی ندارد و نمی توان از آن برای اندازه گیری چیزی فراتر از کسری از ثانیه استفاده کرد. یکی دیگر از عوارض افزایش هزینه و در عین حال بی معنی است که فقط جهت زیبایی ساعت خلق شده است.

نتیجه

در حالی که ما به طور مداوم این راهنما و همچنین واژه نامه قطعات ساعت خود را به روز خواهیم کرد و البته در مقالات بعدی به عمق هر عارضه خواهیم پرداخت، امیدواریم این آغازگر در مورد عوارض به عنوان پله ای برای ورود به دنیای ساعت های لوکس باشد.

مثل همیشه، موضوع ساعت شناسی بسیار گسترده و گسترده تر است. برای جزئیات تمام نقاط عطف و دستاوردهای آن نیاز به حجم زیادی دارد و در حالی که هدف ما ارائه یک کتابخانه کامل از منابع و اطلاعات برای مبتدیان و خبره ها است، روند ارائه چنین اطلاعاتی ادامه خواهد داشت و البته طول می کشد و زمانبر است.

ما صمیمانه امیدواریم که این مطلب، علاوه بر مقالات قبلی ما مبنی بر دنیای ساعت مچی، مقدمه ای اساسی در زمان شناسی را برای شما فراهم کرده باشد، بنابراین با توجه به اینکه ما بر جنبه های دقیق و فنی تمرکز می کنیم، پایگاه دانش اولیه ای برای ارجاع داشته باشید. ساعت سازی، کاوش و بررسی ساعت های خاص و سازندگانی که شایسته توجه آقایان هستند.

همچنین میتوانیم فروشگاهی را به شما معرفی کنیم که یک مرجع بسیار کامل و عالی در مورد خرید ساعت اسپرت همینطور اطلاعات تکمیلی در مورد این فضا است. میراکو میتواند راهنمایی کامل در خصوص هرگونه سوال شما در مورد ساعت مچی همینطور یک خرید ایده آل باشد.