درروند آینده‌پژوهی تحولات گوناگون، میان وضعیت موجود و احتمالات آتی نوعی پیوند منطقی و علی-معلولی برقرار می‌شود. به عبارت بهتر، مقدمات و ثوابت  جاری در یک محیط، نقش مهمی در ترسیم آینده آن ایفا می‌کند. قاعده کلان در قبال عملیات توفان الاقصی و شرایط پساعملیات در اراضی اشغالی نیز صادق است. طی روزهای اخیر بسیاری از استراتژیست‌های غربی و صهیونیستی مشغول ترسیم فرامتن و چارچوبی هستند که معادلات آتی در قالب آن به تصویر کشیده می‌شود.این تصویر، برای صهیونیست‌ها دهشتناک است! 
بر اساس گزارش خبرگزاری آنا، فارغ از منازعات داخلی در اراضی اشغالی که همچنان در آینده‌ای نزدیک به قوت خود باقی خواهد ماند، با مؤلفه‌ای اجتناب‌ناپذیر قطعی  تحت عنوان مهاجرت معکوس در اراضی اشغالی مواجه خواهیم بود. منابع اطلاع‌رسانی رژیم اشغالگر قدس،  در گزارشی شمار افراد ساکن در شمال اراضی اشغالی  را که در پی عملیات توفان الاقصی و حوادث پس‌ازآن آواره شده‌اند را  حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. این در حالیست که آمار و تعداد واقعی ، ازآنچه ادعا می‌شود به‌مراتب بیشتر است. 
طی روزهای اخیر، بسیاری از صهیونیست‌ها به دلیل وقوع بحران‌های امنیتی در اراضی اشغالی و قدرت تسلط فوق‌العاده جبهه مقاومت بر عمق استراتژیک این حوزه، ترجیح می‌دهند در نخستین فرصت ممکن خود را به فرودگاه بن گورین رسانده و راهی مناطق دیگر جهان شوند. گزاره‌ای تحت عنوان ثبات در اراضی اشغالی در زمان حال و آینده کاملا ابطال‌شده و اثر وضعی آن خود را به شکل مهاجرت معکوس نشان خواهد داد. 
تضمین‌های ارائه‌شده از سوی نتانیاهو و دیگر سران رژیم صهیونیستی در خصوص حفظ امنیت اراضی اشغالی نیز قطعا دیگر اثری در تغییر این روند ایفا نخواهد کرد. قبل از شیوع عملیات توفان الاقصی، میانگین نظرسنجی‌های صورت گرفته در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که حدود ۲۸ درصد ( بیش از یک‌چهارم ) ساکنان این اراضی درصدد مهاجرت به مناطق دیگر هستند .
اصلی‌ترین عامل این موضوع، شکل‌گیری چالش‌ها و منازعات مستمر میان دو جریان دست راستی و لیبرال در تل‌آویو بوده که خود را در اعتراضات هفتگی در تل‌آویو و حیفا نشان داده است. حتی این اعتراضات طی روزهای اخیر و در بحبوحه نبرد نیز ادامه یافته و قدرت مانور صاحبان قدرت در اراضی اشغالی را بیش‌ازپیش کاهش داده است.  
اکنون، علاوه بر بحران‌های داخلی و سیاسی، بحران امنیت نیز به مؤلفه‌های آسیب‌پذیری رژیم اشغالگر قدس افزوده‌شده است. بحران‌های امنیتی مهم‌ترین نقش را درروند  تشدید مهاجرت از یک سرزمین ایفا می‌کنند.بی‌دلیل نیست که آینده‌پژوهی‌های صورت گرفته در خصوص وقایع اجتناب‌ناپذیری که در آینده‌ای بسیار نزدیک در اراضی اشغالی رخ می‌دهد، ذهن صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن‌ها را شدیدا  درگیر ساخته است. همان‌گونه که اشاره شد، در این آینده‌پژوهی  ثبات و سکون جایی در اراضی اشغالی نخواهد داشت و بی‌ثباتی ناشی از مهاجرت معکوس، بیش از هر زمان دیگری مقدمات سقوط نهایی و تباهی رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی را فراهم خواهد ساخت.