متاسفانه امروزه مصرف سیگار با وجود آگاهی بالای مردم در مورد آسیب‌ها و مضرات آن، شدت بیشتری گرفته است. از سوی دیگر بسیاری از افرادی که در معرض دود فرد سیگاری قرار می‌گیرند نیز از این مضرات و آسیب‌ها به دور نمی‌باشند. شکی نیست که ترک سیگار موجب بهبود وضعیت سلامتی فرد شده و خطرات ابتلا به بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. در واقع افراد سیگاری حدوداً ۴۰ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌های قلبی – عروقی، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان و دیابت قرار می‌گیرند. از این رو با افزایش مدت زمان مصرف سیگار، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و سرطان بیشتر خواهد شد.

افراد سیگاری معمولاً تحت فشار اجتماعی از سوی خانواده و دوستان خود نیز قرار می‌گیرند. چرا که بوی دود نیز برای دیگران اذیت کننده خواهد بود و حتی سلامتی آنان را نیز به خطر خواهد انداخت. علاوه بر این مصرف سیگار، هزینه‌های شما را نیز افزایش خواهد داد. چرا که اگر روزانه یک بسته سیگار مصرف کنید، باید ماهانه هزینه بالایی را بابت خرید سیگار صرف نمایید. از این رو با ترک کردن سیگار می‌توانید از مزایای بی‌شمار آن که مهمترین آن حفظ سلامتی خود و اطرافیان شما می‌باشد، برخوردار شوید.

در این مطلب از سایت گرند ویپ قصد داریم که به معرفی بهترین راه های ترک سیگار پرداخته و مزایای ترک آن را بیان کنیم.

معرفی انواع روش‌های ترک سیگار

راه های ترک سیگار و درمان قطعی آن بسیار زیاد و متنوع می‌باشد. اما اگر فرد سیگاری تصمیم جدی برای ترک آن نداشته باشد، بهترین راه ترک سیگار نیز با شکست مواجه خواهد شد. از این رو اصل اول و مهم ترک سیگار، تصمیم جدی فرد برای ترک آن می‌باشد.

استفاده از داروی مکمل برای ترک سیگار

یکی از راه های ترک سیگار استفاده از داروی مکمل، آدامس‌های نیکوتین‌دار، چسب پوستی حاوی نیکوتین و قرص‌های مکیدنی نیکوتین می‌باشد. در واقع افرادی که سال‌های متمادی سیگار مصرف کرده‌اند، بدن آنها به صورت مستمر با نیکوتین و مواد اعتیاد آور در ارتباط بوده است. از این رو توصیه می‌کنیم که برای شروع ترک سیگار بهتر است که با تجویز پزشک از داروهای مکمل استفاده کنند. این نوع داروهای مکمل، نیکوتین بسیار کمی را به مغز افراد ارسال کرده و باعث کاهش وسوسه شدید افراد به سیگار کشیدن خواهد شد.

مصرف مایعات برای ترک سیگار

مصرف مایعات و نوشیدنی‌هایی چون دمنوش گل ساعتی، چای جنسان، چای زنجبیل، دمنوش گزنه، شیر، آبمیوه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند میل به سیگار کشیدن را در افراد کاهش دهد. گیاه گل ساعتی دارای خاصیت آرامش بخش بوده که تاثیر بسزایی در ترک سیگار دارد.

همچنین می­توان یکی از بهترین راه ترک سیگار را مصرف دمنوش جنسان ذکر کرد. چرا که چای جنسان سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به دفع سموم سیگار از بدن کمک خواهد کرد. البته مصرف لبنیات نیز طعم سیگار را برای فرد بدتر خواهد کرد. از این رو می‌توان از شیر و ماست جهت مقابله با هوس مصرف سیگار بهره گرفت.

استفاده از سیگار الکترونیکی

از دیگر راه های ترک سیگار، استفاده از سیگار الکترونیکی یا سیگار ویپ می‌باشد. در سال‌های اخیر سیگار الکترونیکی جایگزین بسیار خوبی برای سیگارهای معمولی شده و حتی یک ابزار محبوب جهت ترک سیگار استفاده می‌شود. سیگار الکترونیکی از یک باتری و عنصر گرمایش استفاده کرده تا مایع جویس طعم­دار آن را به بخار قابل استنشاق برای فرد تبدیل کند. این امر، حس سیگار کشیدن را در فرد شبیه سازی می‌کند که می‌تواند جزو بهترین راه ترک سیگار استفاده شود.

البته قابل ذکر است که استفاده از سیگار الکترونیکی اصل و با کیفیت می‌تواند در ترک سیگار سودمند باشد. چرا که استفاده از ویپ‌های فیک و مصرف جویس تقلبی و بی‌کیفیت می‌تواند به مراتب ضرر و خطرات بسیار بیشتری از سیگار معمولی داشته باشد. توصیه می‌کنیم که در زمان خرید سیگار الکترونیکی به برند و قیمت ویپ و کیفیت جویس استفاده شده توجه کنید و از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

فروشگاه اینترنتی گرند ویپ با معرفی محبوب‌ترین ویپ‌ها و برترین طعم‌های جویس می‌تواند شما را در انتخاب بهترین برند سیگار الکترونیکی کمک کند. همچنین می‌توانید با مطالعه نظرات و کامنت‌های کاربران وب سایت و بررسی قیمت جویس ویپ در مورد استفاده از ویپ و جویس تصمیم بهتر و معقول‌تری اخذ کنید.

مشغول نگه داشتن دست و دهان

سیگار کشیدن یک نوع اعتیاد دهانی نیز محسوب می‌شود. از این رو می‌توانید با انجام برخی کارها و مشغول نگه داشتن دست و دهان همچون مصرف آدامس، آبنبات، کرفس و سبزیجات خام آن را جایگزین مصرف سیگار کنید.

انجام بازی‌های کامپیوتری و ورزش نیز می‌تواند شما را در ترک سیگار کمک کند. البته توجه داشته باشید که در انجام بازی‌های کامپیوتری افراط نکنید تا این امر باعث اعتیاد شما به بازی‌های کامپیوتری شود. از این رو می‌توانید هوس کشیدن یک سیگار را با انجام فعالیت‌هایی چون ورزش تنیس، پیاده روی، یوگا، تماس با فامیل و دوستان و... جایگزین کنید.

مشاوره با روان درمانگر

یکی از بهترین راه ‌های ترک سیگار، مراجعه به پزشک و مشاوره با روان درمانگر می‌باشد. چرا که مشاور شما را راهنمایی کرده و در تمام مسیر ترک سیگار، همراه و کنار شما خواهد بود. شما می‌توانید در تمام موقعیت‌ها و شرایط سخت، از دانش و تجربه وی بهره بگیرید. چرا که پزشک هم بهترین راه ترک سیگار را که مناسب شرایط شما می‌باشد را برای شما انتخاب کرده و ذهن شما را از مصرف سیگار دور نگه می‌دارد.

کلام اخر

مصرف سیگار جز عادت‌هایی است که بسیاری از افراد را رنج می‌دهد. از این رو اکثر افراد معتقدند که ترک سیگار امری بسیار سخت و حتی غیرممکن می‌باشد. اما این سختی و غیرممکن بودن، به دلیل نداشتن آگاهی و عدم استفاده از تجربه دیگران بوده که می‌توان با بهره‌گیری از راه ‌های ترک سیگار به این عادت مضر برای همیشه پایان داد.

سعی داشتیم در این مطلب بهترین راه ترک سیگار را با توجه به شرایط و موقعیت شما آموزش دهیم تا یک بار برای همیشه بتوانید عادت مضر و خطرناک سیگار کشیدن را ابتدا برای حفظ سلامتی خود و مهم‌تر از همه برای حفظ سلامتی خانواده خود ترک کنید.