به گزارش سراج24؛ نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه هیئت هنر با شعار تو را نیز عاشورایی است همراه با تغییر مکان مراسم برگزار می‌شود.
 

سخنران مراسم علیرضا پناهیان و مادحین این هیئت مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی هستند.

نهم تیر چهارمین روز از سوگواره برگزار شد، در شروع سوگواره نواختن سنج و دمام به همت افراد هیئت هنر انجام شد، در کنار این آئین به همت کارگروه تئاتر هیئت هنر پرفورمنسی برگزار شد. در حین اجرای آئین دمام‌زنی، تعزیه‌ای با محوریت حضرت رقیه برگزار شد.

پس از این مراسم آئینی با قرائت قرآن کریم، مراسم ادامه پیدا کرد و پس از آن حاج مهدی دقیقی و کربلایی سجاد خسروآبادی به خوانش روضه و مداحی پرداختند، در کنار مداحی افراد با قرآن حضور پیدا کردند و بر سینه زدند تا واکنشی محکم به هتاکین قرآن کریم بدهند.

مهمان بعدی این برنامه ناصر فیض بود که در این سوگواره به شعرخوانی پرداخت. متن شعر قرائت شده به شرح زیر است:

تا میروم بگویم اسرار کربلا را

دل می‌رود ز دستم صاحب دلان خدا را

در پرده پرده اشک با ناله هم نوایی

دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا 

دیوانگان رویت بیگانه با جهانند

ای جان که وعده کردی دیدار آشنا را

عمریست گرد کویت میگردم و غمی نیست

گر از سگان کویت احسا کنند ما را

ده روز مهرگردون افسانه است و افسون

تنها حقیقت توست هرآنچه هست یارا

تا جان به جان هستی ست

هرجا نشان ز مستی ست

از باده حسین است یا ایها سُکارا

هر ساغری که در آن شهد غم تو باشد

اشها لنا و احلا من قبلت العزارا 

تا زنده ام به عشقت یک لحظه هم ندارم 

با دشمنانت ای دوست هرگز سر مدارا

در کوی نیکنامی ما را گذر ندادند 

آنجا نمی‌شناسند هرگز به جز شما را

در ادامه مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان به سخنرانی پرداخت، موضوع سلسله سخنرانی امسال او آیا هنرمند باید عارف باشد؟ است. او در چهارمین شب سوگواره گفت: ما اگر کمی به سمت عارفانه زیستن برویم، بعد از آن تمام روش‌های دیگر زندگی را مثل یک زندان می‌بینیم.

پلک تمامی احساسات افراد است، اگر با دوربین هوشمند به پلک یک زندانی و یک فرد که تفریحش را در کاباره می‌گذراند نگاه کنیم، خدا شاهد است که یکی است.

شوق یار و همدم همیشگی در زندگی یک عارف است، اگر روحانیون این حرف‌ها را بزنند در جامعه جاری نخواهد شد ولی در بین هنرمندان این تفاوت دارد.

افراد یک جامعه نیاز چندانی به عرفان ندارند، یکی کارمند، یکی معمار، یکی مکانیک و ... البته که این افراد به عرفان نیاز دارند ولی هنرمند در تک تک ابعاد زندگی خود با عرفان دست و پنجه نرم می‌کند.

یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود ما برداشت عرفانی از دین نداشته باشیم این است مطالب دین روشن است»، «وظایف انسان مشخص است»، «راه انسان مشخص است، فقط باید آن را اجرا کرد» زندگی و برنامه‌ای که همه چیز آن مشخص باشد خسته کننده است و برنامه و راه انسان نیز مشخص نیست، به کلی این گزاره غلط است.

به کسانی که می‌خواهند با دین آشنا شوند نگویید در دین همه چیز مشخص است که اینگونه نیست، حتی اگر تو همه‌چیزدان و عالم باشی، امتحانات خدا به گونه‌ای خواهد بود که تو را منحرف کند همانگونه که حضرت آدم فریب شیطان را خورد.

یک زندگی عارفانه یعنی ورود به صحرای حیرت و جاهلیت. انسان زندگی خود را با کنجکاوی آغاز می‌کند، انسان دو روزه بعد از اینکه سر می‌شود کنجکاوی خود را آغاز می‌کند و با همه چیز کار دارد، سعی کنیم کنجکاوی انسان‌ها را نکشیم. فیلم خوب فیلمی است که پایان آن مشخص نباشد، فوتبال خوب بازی‌ای است که نتیجه آن مشخص نباشد، وقتی به دین می‌رسیم نگوییم همه چیز مشخص است زیرا که اینگونه افراد را از دین فراری می‌دهیم.

اگر در بازی شطرنج یا هر بازی دیگر، اگر کسی محاسبات و نقشه شما را به هم نریزد؟ آیا دیگر جذابیتی خواهد داشت؟ وقتی ما زندگی عرفانی را شروع می‌کنیم، زندگی کنجکاوانه را آغاز می‌کنیم. سلسله بحث آیا هنرمند باید عارف باشد؟ در این جلسه شکل گرفت، در روزهای آتی بیشتر به این موضوع پرداخته می‌شود.

نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه هیئت هنر با شعار تو را نیز عاشورایی است همراه با تغییر مکان مراسم از شام غریبان 6 مرداد به مدت ده شب برگزار می‌شود.

این مراسم سال‌های گذشته در دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر و دو سال در حوزه هنری برگزار شد؛ اما امسال با تغییراتی مواجه شد و در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

این سوگواره از شام غریبان به مدت ده شب از ساعت ۲۰:۰۰ برگزار می‌شود.

سخنران مراسم علیرضا پناهیان و مادحین این هیئت مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی هستند.

در کنار این افراد شاعرین انقلابی و آئینی نیز در این سوگواره به شعرخوانی می‌پردازند، همچنین در آغاز مراسم به برگزاری آئین سنتی دمام نوازی پرداخته می‌شود.