شما ممکن است به‌عنوان یک بازاریاب یا صاحب کسب‌وکار انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین را برای رشد کسب‌وکارتان به کار ببرید، اما اگر این روش‌ها را بهینه‌سازی نکنید، فقط مقدار زیادی از بودجۀ خود را از دست داده و با یک‌سری نتایج نامعلوم سردرگم خواهید شد.

بنابراین مهم است که با تکنیک‌های بهینه‌سازی تبلیغات آنلاین آشنا شوید که در ادامۀ این محتوا آن‌ها را شرح می‌دهیم.

1

 

7 تکنیک بهینه‌سازی تبلیغات آنلاین

اگر بخواهیم به‌طور جامع درمورد تبلیغات آنلاین صحبت کنیم و به نوع این تبلیغات نپردازیم، روش‌های بهینه‌سازی تبلیغات آنلاین به 7 مورد زیر تقسیم می‌شوند:

1)روی سود تمرکز کنید

معیارهای زیادی مانند هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM)، هزینه به ازای هر خرید (CPA)، بازده هزینۀ تبلیغات (ROAS)، نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل وجود دارد که برای اندازه‌گیری موفقیت بعضی از تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات بنری صباویژن به کار برده می‌شود. این معیارها اغلب تصویری سطحی برای مقایسۀ دو یا چند کمپین در اختیارتان قرار می‌دهند.

به بیان دیگر، شما باید با استفاده از این معیارها در پی کشف سود بیشتر بوده و کمپین‌ها را برای شناسایی سود بالاتر بررسی کنید؛ برای مثال:

کمپین A: حجم زیادی از تراکنش‌ها را با CTR بالا و CPC پایین ایجاد می‌کند؛

کمپین B: حجم کمتری از تراکنش‌ها را با CTR کمتر و CPC بالاتر ایجاد می‌کند.

کمپین A تراکنش‌هایی با حجم بالا، اما با ارزش پایین ارائه می‌کند، در‌حالی‌که کمپین B حجم معاملات کمتر، اما با ارزش بالاتر ایجاد کرده است؛ بنابراین، در یک بررسی درست می‌توان گفت ROI سطحی کمپین A بیشتر بوده، اما کمپین B درواقع بالاترین سود خالص را به وجود آورده است.

2)سفر مشتری را به‌درستی بررسی کنید

آیا مراحل سفر کاربری را که روی تبلیغات شما کلیک کرده بررسی کرده‌اید؟ به بیان دیگر، شما به‌عنوان ارائه‌کنندۀ تبلیغ، کم‌کردن هزینه برایتان مهم است؛ بنابراین باید به تک‌تک مراحل سفر مشتری فکر کرده و او را به‌راحتی رها نکنید.

برای این کار می‌توانید مراحل زیر را در سفر مشتری بررسی کنید:

- وقتی کاربر از طریق موبایل، تبلت یا دسکتاپ کلیک می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا همۀ صفحات برای اندازۀ صفحه‌نمایش مربوطه بهینه شده‌اند؟

- آیا فراخوان واضحی در صفحۀ فرود شما برای اقدام وجود دارد؟

- صفحۀ شما چقدر سریع بارگذاری می‌شود؟

- اگر مشتری این فرایند را رها کند، چه گزینه‌هایی را در پیش دارید؛ به‌طور مثال، آیا از کمپین بازاریابی مجدد استفاده می‌کنید؟

3)تجزیه‌و‌تحلیل را فراموش نکنید

تجزیه‌و‌تحلیل برای مدیریت کمپین و بهینه‌سازی تلاش‌های بازاریابی بسیار مهم است، اما برای انجام این کار باید پلتفرم تحلیلی خود را به‌درستی تنظیم کنید. به بیان دیگر، شما باید از تنظیم مناسب‌ترین پلتفرم تجزیه‌و‌تحلیل مانند Google Analytics اطمینان حاصل کنید.

4)اهمیت زمان‌بندی را دست‌کم نگیرید

یکی از جنبه‌های کلیدی درست‌کردن زمان‌بندی در مقیاس بزرگ این است که بدانید چه رویدادهایی مانند تعطیلات مدرسه، تعطیلات عمومی، ورزش، کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها و جشنواره‌ها ممکن است بر کسب‌و‌کار شما تأثیر بگذارند.

دانش قبلی از رویدادها به شما کمک می‌کند تا زمان و مکان وقوع تقاضا را در آینده ببینید. با در‌نظر‌گرفتن این آینده‌نگری و زمان‌بندی، می‌توانید از تاکتیک‌های بازاریابی استفاده کنید تا مطمئن شوید که هزینۀ تبلیغات خود را افزایش می‌دهید و سهم بازار را در زمان مناسب به دست می‌آورید.

5)یک تجربۀ ثابت را در کل مسیر رقم بزنید

لحن صدا، رنگ‌ها، لوگو و سایر نشانه‌های خلاقانه و بصری که استفاده می‌کنید، باید در تمام طول سفر ثابت بماند. به بیان دیگر، تمامی المان‌ها در تبلیغ و صفحۀ فرود، از وجود یک برند واحد حکایت کند.

درحقیقت، توجه به این مورد یعنی اطمینان از اینکه مشتری بالقوۀ شما یک تجربۀ برند آشنا در تمام طول مسیر دارد که با ایجاد آشنایی، راهی مطمئن برای نگه‌داشتن آن‌ها در مسیر تبدیل به وجود می‌آید.

6)به A/Bتست روی بیاورید

شما می‌توانید هر چیزی را در صفحۀ فرود خود، A/Bتست کنید؛ از قراردادن یک ویدئو در صفحۀ اصلی خود گرفته تا تغییر متن روی دکمۀ اصلی دعوت برای اقدام، از «اکنون مشاهده کنید» به «شروع رایگان».

ویژگی‌های تست‌‌شده هرچه که باشند، توصیه می‌کنیم هر عنصر را به‌صورت مجزا آزمایش کنید؛ یعنی در هر آزمایش فقط یک A/Bتست در صفحۀ فرود اجرا ‌شود.

7)تمام پلتفرم‌ها را مورد آزمون قرار دهید

متنوع‌کردن پلتفرم‌های تبلیغاتی، راهی عالی برای یافتن کانال‌های جدیدی است که می‌توانند بازدهی بالایی برای کسب‌وکار شما داشته باشند. هرچه بیشتر پلتفرم‌ها را بررسی کنید، زودتر می‌توانید مناسب‌ترین پلتفرم را برای هدف‌قراردادن مخاطبانتان پیدا کنید. همچنین، از این طریق می‌توانید پلتفرم خاصی را که نتایج موردنظرتان را نمی‌دهد غیرفعال کرده و از هزینه‌های آن جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

در این محتوا 7 تکنیک بهینه‌سازی تبلیغات آنلاین را شرح دادیم که باید با توجه به نوع کمپین‌ خود، نحوۀ به‌کارگیری صحیح آن‌ها را انجام داده و همان‌طور که در مورد اول اشاره شد، افزایش سود را در اولویت قرار دهید.