می‌دانیم که حباب قیمت ممکن است برای هر نوع کالایی اتفاق بیفتد. این اتفاق در بازار ایران با احتمال بیشتری همراه بوده و حتی میزان حباب‌ها هم ممکن است که با همدیگر متفاوت باشد. کالایی مانند طلا، حباب بالایی را در بازار تجربه می‌کند و عوامل متعددی هم ممکن است که در آن تاثیرگذار باشد. عواملی مانند سیاست و عوامل اقتصادی در این رابطه تاثیرگذار بوده و تورم بالای کشور هم سبب می‌شود که تغییرات در این راستا بسیار بالا باشد. به همین دلیل است که در بررسی قیمت طلا باید به نکات مهم توجه کرده و حباب آن را هم محاسبه کنید.

می‌دانیم که قیمت جهانی طلا به قیمت انس بستگی دارد و محاسبه آن هم بر همین اساس انجام خواهد شد. البته مواردی هم داریم که در کشورمان، یک سری قیمت تثبیت شده وجود داشته و قیمت لحظه ای طلا بر اساس آن تعیین می‌شود. حباب قیمت می‌تواند یک قیمت ذاتی با قیمتی که کالا در بازار عرضه می‌شود داشته باشد. قیمت‌هایی که دچار حباب شده باشد لحظه‌ای بوده و دوام چندانی ندارد. در همین راستا، خیلی سریع‌تر ممکن است که این قیمت به قیمت واقعی بازگردد. حباب‌ها بر اساس یک سری مسائل سیاسی دولت‌ها بوجود آمده و عوامل اقتصادی هم می‌توانند تاثیرگذار باشند. حال این حباب می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی متعددی هم داشته باشد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تحلیل حباب طلا

در صورتی که عرضه طلا از میزان تقاضا بالاتر باشد، یک حباب مثبت در قیمت طلا ایجاد خواهد شد. بنابراین، وقتی که شما اقدام به خرید طلا کنید، با حباب مثبت مواجه خواهید شد. قیمت در این شرایط در کشور، از قیمت طلا امروز در بازار جهانی بالاتر خواهد بود. در نهایت هم تعدیل قیمت جهانی موجب قیمت ارزان‌تر طلا خواهد شد. عواملی هم در این راستا تاثیرگذار هستند. کمیاب شدن طلا هم در بازار می تواند رخ داده و مسائلی مانند احتکار و موارد دیگر می‌تواند سبب بروز چنین اتفاقی شود. این هم می‌تواند باعث ایجاد حباب مثبت شود.

اتفاقات و خبرهایی ممکن است تقاضا برای طلا را افزایش داده و در نتیجه تعادل را از بین ببرد. عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضا در نهایت قیمت‌ها را با روند افزایش مواجه خواهد کرد. سرمایه گذاری روی طلا هم باعث ایجاد حباب مثبت خواهد شد. این سرمایه گذاری به واسطه امید به بالا رفتن قیمت طلا در آینده است، اما این در حالی است که صرفا تحت تاثیر هیجانات در بازار بوده است. حباب منفی هم داریم که در اثر بالا رفتن تقاضا از میزان عرضه ایجاد می‌شود. حباب منفی تقریبا در ایران رخ نمی‌دهد و آن هم به دلیل پایین بودن قیمت ایران از قیمت جهانی است. به همین جهت برای کاهش قیمت و تعادل با قیمت جهانی، این قیمت در نهایت باید افزایش پیدا کند.

1

محاسبه حباب قیمت طلا

روشی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن حباب قیمت طلا را محاسبه کنید. می‌توانید اونس طلا را در قیمت دلار ضرب کرده و در نهایت قیمت ۱ اونس طلا را به ریال به دست آورید. در نهایت باید قیمتی که به دست می‌آید را بر اونس طلا تقسیم کنیم. می‌دانیم که ۱ اونس برابر با ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم بوده و هر چه قدر که این عدد را دقیق وارد کرده باشید، می‌توانید به محاسبه صحیح‌تری هم دست پیدا کنید. به این ترتیب، قیمت ۱ گرم طلای ۲۴ عیار به واحد ریال به دست خواهد آمد. حال قیمت به دست آمده را بر ۱۰۰۰ تقسیم کرده و سپس در ۷۵۰ ضرب کنیم. عدد به دست آمده قیمت ۱ گرم طلای ۱۸ عیار خواهد بود.

این روش قیمت جهانی طلا را به نمایش می‌گذارد و با مقایسه قیمت با قیمت لحظه ای طلا در ایران می‌توانید تحلیل درستی داشته باشید. البته قبل از این‌کار باید تبدیل قیمت طلا در ایران را هم به درستی انجام دهید. مظنه طلا در ایران باید تقسیم بر ۴.۳۳۱۸۰۲ شود. اگر قیمت طلا در ایران از قیمت طلا در جهان بیشتر باشد، شاهد حباب مثبت هستیم و عکس این قضیه هم نشان دهنده حباب منفی در کشور است. قیمت طلای واقعی همواره بر مبنای بازار بین الملل بوده و اختلاف قیمت طلا در ایران همواره به عنوان حباب قیمت طلا شناخته می‌شود.

بررسی قیمت طلا در سایت الان چند

وب سایت الان چند یکی از مراجع قدرتمند و قابل اعتماد در کشور جهت بررسی قیمت لحظه ای دلار، قیمت درهم، قیمت یورو، قیمت پوند، قیمت یوان چین، قیمت رینگیت مالزی، قیمت دلار استرالیا، قیمت بیت کوین، قیمت اتریوم، قیمت تتر و ارزهای مختلف بوده و می‌توانید تحلیل‌های خودتان را با کمک این سایت انجام دهید. قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای تعیین شده و کاملا به‌روز به تمامی اطلاعات دسترسی خواهید داشت. قیمت طلا امروز را می‌توانید با قیمت روزها و ماه‌های گذشته مقایسه کرده و یک تحلیل عالی برای سرمایه گذاری در زمینه طلا هم داشته باشید. مقایسه نرخ به نرخ هم امکان پذیر بوده و در تصمیم‌گیری آینده شما هم تاثیرگذار است. قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در کنار پوند و ارزهای دیجیتال را هم می‌توانید با کمک سایت الان چند انجام دهید.