اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که که به هر دلیلی قصد مهاجرت دارید اما نمی دانید کدام کشور برای شما مناسب‌تر است، این مطلب را مطالعه کنید .

هرساله افراد زیادی برای دریافت اقامت دائم کشور کانادا اقدام می‌کنند و این کشور از مقاصد اصلی مهاجرت در جهان است. اما چرا کشور کانادا مهاجران را می‌پذیرد و چرا یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های مهاجران کشور کاناداست؟!

1

چرا کشور کانادا مهاجرپذیر است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که در حالی که خیلی از کشورها علاقمند به پذیرفتن مهاجران نیستند، چرا کشوری مثل کانادا، سالیانه هزاران مهاجر جدید، از سراسر جهان می‌پذیرد و به آن‌ها اقامت دائم می‌دهد؟

برای این که دلیل مهاجرپذیر بودن کانادا را دریابید باید با شرایط کلی این کشور آشنا شوید. کشور کانادا دومین کشور پهناور جهان می‌باشد و در شمال قاره آمریکا قرار دارد. تقریباً ۷ درصد خشکی‌های زمین در تملک کشور کاناداست و این کشور از ایالات متحده آمریکا و کشور چین وسیع‌تر است.

کشور کانادا به لحاظ بهره‌مندی از منابع طبیعی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. همانطور که می‌دانید آب شیرین مهمترین عامل برای آبادانی است و همواره تمدن‌های بشری در کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شکل گرفته‌اند.

کشور کانادا از نظر دسترسی به منابع تجدید‌پذیر آب شیرین، رتبه سوم جهان را داراست و از این نظر به هیچ وجه با کشورهای خاورمیانه قابل مقایسه نیست. منابع معدنی و چوب هم در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی نقش مهمی دارند و کشور کانادا از این نظر هم از شرایط بسیار خوبی برخوردار است.

 سطح وسیعی از این کشور پوشیده از جنگل است و هیچگاه کمبود منابع چوب را احساس نمی‌کند و از نظر منابع معدنی هم کانادا در رتبه سوم معدن‌خیزترین کشورهای جهان قرار دارد.

شاید کمتر شنیده باشید ولی این کشور که از صادرکنندگان مهم گاز طبیعی و نفت نیز می‌باشد. حتما از خود می‌پرسید که پس چرا کانادا با این همه پتانسیل، قطب اول اقتصادی دنیا نیست؟!

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این امر نیروی انسانی باشد. کانادا با این همه منابع و سرزمینی به این وسعت فقط ۳۸ میلیون نفر جمعیت دارد و این در حالی است که همسایه جنوبی آن یعنی ایالات متحده آمریکا در حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد . در واقع جمعیت آمریکا بیش از ۸ برابر کاناداست.

اگر در کنار جمعیت کم، نرخ رشد جمعیت پایین این کشور را هم به معادله اضافه کنید، دلیل اصلی مهاجرپذیر بودن کشور کانادا را متوجه خواهید شد. در واقع این کشور برای حفظ نرخ رشد اقتصادی و توسعه مستمر، احتیاج به مهاجران دارد .

به همین دلیل اداره مهاجرت کانادا برنامه‌های متنوعی برای جذب نیروی انسانی مفید، از سایر کشورها را، اعلام نموده و سالانه هزاران نفر اقامت دائم این کشور را دریافت می‌کنند.

اگر مایل به اطلاع از روش‌ها و شرایط مهاجرت به کانادا در سال 2023 هستید به لینکی که در این سطر قرار دارد مراجعه کنید.

چرا مهاجران کانادا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند؟

تا اینجا گفتیم که چرا کانادا یک کشور مهاجرپذیر است. حال می‌خواهیم در مورد دلایل مهاجرت افراد به این کشور صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید کشورهای مهاجرپذیر دیگری هم در دنیا وجود دارند که به روش‌های مختلف مهاجر می‌پذیرند .

 اتفاقاً اکثر کشورهای مهاجرپذیر از کشورهای توسعه یافته و مطرح هستند اما، در بین همین کشورها نیز کانادا، جزو پرمتقاضی‌ترین‌ها برای مهاجرت است .

 از دلایل این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوشنام بودن کشور کانادا
  • چند فرهنگی بودن کشور کانادا
  • مهاجر دوست بودن مردم کانادا
  • دو زبانه بودن مردم کانادا
  • شباهت‌های اجتماعی و فرهنگی زیاد با کشور آمریکا
  • داشتن امنیت اجتماعی و اقتصادی و تعادل سیاسی

خوشنام بودن کشور کانادا

کانادا کشوری است که در کشمکش‌های بین المللی، هیچگاه مواضع تند و تیزی ندارد. به هیچ کشوری حمله نظامی نکرده و هیچ کشوری را استعمار نکرده است و همه مردم دنیا این کشور را به عنوان یک کشور میانه‌رو می‌شناسند. در نتیجه هیچ ملتی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که دشمن کانادایی‌ها باشد و از آن‌ها متنفر باشد .

 این که مردم کشور‌های جهان سومی ذهنیت بدی از کشور کانادا ندارند می‌تواند یکی از عوامل تمایل مهاجران به اخذ اقامت این کشور باشد .

 چند فرهنگی بودن کشور کانادا

چند فرهنگی بودن کشور کانادا مزیت مهمی برای مهاجران است است زیرا، باعث می‌شود مهاجران جدید کمتر احساس غربت کنند و راحت‌تر جذب جامعه کانادا شوند .

مهاجردوست بودن مردم کانادا

همانگونه که مردم سایر کشورها از مردم کانادا متنفر نیستند، مردم کانادا هم مشکلی با سایر ملیت‌ها و نژادها ندارند و آمار خشونت‌های نژادی و تبعیض در این کشور بسیار پایین است و کشور کانادا از این نظر شرایط بسیار بهتری نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا دارد.

دو زبانه بودن مردم کانادا

در کانادا دو زبان رسمی وجود دارد. زبان انگلیسی و زبان فرانسوی دو زبان رایج در این کشور است و تقریبا همه مردم این کشور می‌توانند به این دو زبان صحبت کنند. این موضوع باعث می‌شود عده بیشتری از مهاجران کانادا را برای مهاجرت انتخاب کنند زیرا، تعداد مهاجرانی که  یا با زبان انگلیسی و یا با زبان فرانسوی آشنایی داشته باشند زیاد است .

 به عنوان مثال تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی یا زبان رسمی شان فرانسوی است و یا به زبان فرانسوی آشنایی دارند و حتی در خاورمیانه نیز کشورهایی مثل لبنان زبان دومشان فرانسوی است. زبان انگلیسی هم که زبان بین المللی است و به عنوان زبان دوم در بیشتر مدارس دنیا آموزش داده می‌شود.

شباهت‌های اجتماعی و فرهنگی زیاد به کشور آمریکا

کانادا را می‌توان شبیه‌ترین کشور دنیا به ایالات متحده آمریکا دانست. زبان و فرهنگ مشترک و مرز زمینی بسیار طولانی و همینطور تعاملات زیاد اقتصادی و فرهنگی و ورزشی بین دو کشور باعث شده کانادا شباهت زیادی از نظر اجتماعی و فرهنگی و حتی معماری شهری به آمریکا داشته باشد. و برای کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند به آمریکا مهاجرت کنند بهترین گزینه است.

 داشتن امنیت اجتماعی و اقتصادی و تعادل سیاسی

 از جمله پارامترهای اصلی مد نظر مهاجران برای انتخاب مقصد مهاجرت‌شان می‌توان به مواردی همچون امنیت اجتماعی و اقتصادی و تعادل و ثبات سیاسی اشاره کرد که کشور کانادا همه این پارامترها را به بهترین شکل داراست و شرایط سیاسی این کشور به گونه‌ای نیست که بر شرایط اجتماعی و اقتصادی کانادا سایه بیندازد و موجب تلاطم‌های اقتصادی شود.