یک. حضور پرشور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جشن همدلی و یکپارچگی بود. امروز با روشن‌تر شدن اوضاع، منتقدان و حتی برخی مخالفان جمهوری اسلامی که کوچک‌ترین میانه‌ای باانصاف داشته باشند، می‌دانند که نظام جمهوری اسلامی هیچ آلترناتیو و جایگزین قابل قبولی که بتواند تمامیت سرزمینی و ملی ایران را حفظ کند ندارد. اتفاقا با تندتر شدن حمله‌ها علیه ایران اسلامی، حلقه سخت و هوادار ایران و اسلام که میلیون‌ها ایرانی وطن‌پرست هستند، سخت‌تر و مستحکم‌تر می‌شود.
دو. فرصت حضور میلیونی مردم از یک‌سو، آرامش در فضای جامعه و بازار و کسب‌وکارها از سوی دیگر و بخشش هزاران زندانی و بازگشت آن‌ها به آغوش خانواده‌هایشان، نباید به‌راحتی و با دستاوردهای حداقلی وانهاده شود. جشن چهل و چهارم انقلاب، فرصت خوبی برای حرکت به سمت تحولات و جراحی‌های بزرگ است.
سه. هرچند تا پیش‌ازاین هم نظام اسلامی هرگز در موضع ضعف نبوده و به فرمایش رهبر معظم انقلاب، در وضعیت بدر و خیبر بوده، اما از دیروز وضعیتی متفاوت یافته است. تمام قوای سیاسی و اقتصادی و تبلیغاتی و تشکیلاتی آمریکا، کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی، ارتجاع منطقه و جریانات معاند داخلی و خارجی علیه ایران اسلامی به میدان آمدند و همه شکست خوردند. فجر چهل و چهارم، از این منظر جشنی متفاوت و بی‌بدیل بود. ۲۲ بهمن امسال، درواقع اختتامیه‌ای بر شکست جنگ جهانی سیاسی و رسانه‌ای علیه ملت ایران بود. تمام ظرفیت‌ها، اندیشکده ها، فستیوال‌ها و
 سلبریتی های شاخص جهان علیه ایران اسلامی بسیج شدند و عاقبت، کاری از پیش نبردند.
چهار. امروز ایران اسلامی، در موضع اقتدار بی‌نظیری است و ورود جدی‌تر به برخی حوزه‌ها، از این موضع جدید، شدنی و بلکه ضروری است. از این منظر، سه حوزه اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی مورد تأکید است.
پنج. از منظر اجتماعی، فرصت همدلی به‌دست‌آمده، زمان خوبی برای بسیاری از گشایش‌هاست که موج اولیه آن با عفو گسترده متهمان اغتشاشات اخیر آغازشده است. پذیرش بسیاری از تغییرها، نیازمند تغییر رویکرد نیست بلکه به چند ملاحظه و تمهید بازمی‌گردد. 
فراهم آوردن امکانی برای برگزاری اجتماعات انتقادی، حضور جدی و همراه باکرامت زنان در محافل مختلف ازجمله ورزشگاه‌ها، بالا بردن کیفیت خدمات اجتماعی در نهادهای عمومی به‌ویژه شهرداری‌ها و نیروی انتظامی، نمونه‌هایی از اصلاحات موردنظر اجتماعی هستند که می‌تواند مورد انتظار باشد.
شش. اصلاح اساسی حوزه اقتصاد، هرچند به شعار قاطبه مسئولان و مطالبه مردم تبدیل‌شده، اما همچنان در رابطه با آن شاهد اقدام بزرگی نبوده‌ایم. بودجه همچنان ضعف ساختاری دارد و تورم‌زاست، مؤلفه‌های کلان اقتصاد، تفاوت روشنی نداشته‌اند و بازارها افزایشی و نوسانی هستند. دولت به‌شدت در حال کار است اما باید تلاش دولت، به نهضت بزرگ جهش تولید تبدیل شود.
هفت. اقتدار و یکپارچگی بی‌بدیل امروز، فرصت مناسبی برای آغاز جدی دور جدیدی از مذاکرات از موضع عزت و حکمت است. طرف‌های غربی هم به‌خوبی دریافته‌اند که با ملت ایران جز با زبان مذاکره نمی‌توان سخن گفت که نمونه‌ای از آن را در عقب‌نشینی سران اتحادیه اروپا در ماجرای تحریم سپاه شاهد بودیم. کشوری که به صدایی یکپارچه و فضایی همدل دست می‌یابد، وقت مناسبی برای حل چالش‌های بین‌المللی یافته است.