ساخارین و آسه سولفام دو شیرین کننده مصنوعی پرکاربرد در صنایع تولید محصولات غذایی هستند. جالب است بدانید که شیرینی ساخارین حدود 300 برابر بیشتر از ساکارز (قند سفره) است. آسه سولفام نیز یک ترکیب رایج در نوشابه های رژیمی و سایر تولیدات بدون قند است که در این مطلب بیشتر با آن آشنا می شویم.

1

 

شکر خام یا ساکارز از نیشکرکه یکی از منابع قند طبیعی است، استخراج  می شود. در ادامه این ماده برای حذف ملاس تحت عمل آوری قرار می گیرد. نمونه های رایج از انواع شکر تصفیه شده عبارتند از شکر رومیزی یا شکر سفید و شربت ذرت با فروکتوز بالا.

مصرف زیاد قند و شکر ارتباط مستقیم با افزایش ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و کبدی دارد. امروزه با افزایش آگاهی درباره مضرات فراوان شکر، افراد بیشتری نسبت به مصرف شکر احتیاط می کنند و به دنبال جایگزین های طبیعی و مصنوعی سالم تر برای این شیرین کننده محبوب اما ناسالم هستند. مواد شیرین کننده مصنوعی در مقایسه با شیرین کننده های طبیعی دارای طعم شیرینی بیشتری بوده و در شکل های مختلفی چون قرص، پودر، مایع (قطره ای) و… استفاده می شوند. ساخارین و آسه سولفام از معروفترین و پرمصرف ترین شیرین کننده های مصنوعی هستند جهان شیمی که در صنایع غذایی استفاده می شوند.

آسه سولفام چیست؟

آسه سولفام یک شیرین کننده بدون کالری است که از اسید آلی، اسید استواستیک و پتاسیم ساخته شده است. این شیرین کننده، دارای پایداری خوب و طعم مناسبی مشابه ساخارین است. همچنین محلول در آب بوده و باعث افزایش شیرینی غذا بدون متابولیسم در بدن انسان می شود.

آسه سولفام اغلب در ترکیب با سایر شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام یا ساخارین استفاده می شود. این ماده در برابر گرما و اسید پایدار بوده و چهارمین نسل از شیرین کننده های مصنوعی فعلی جهان است. محصولات پخته شده، آدامس و دسرهای ژلاتینی از موارد کاربرد آسه سولفام هستند.

از لحاظ شیمیایی، آسه سولفام یک شیرین کننده سنتتیک است. ایمنی مصرف این ماده برای انسان توسط سازمان غذا و دارو برای تاییده شده است. اگر به دنبال یک جایگزین مناسب وگان برای قند هستید، آسه سولفام می تواندانتخاب مناسبی برای شما باشد.

کاربرد آسه سولفام

موارد مصرف آسه سولفام شامل نوشابه های گازدار، آب میوه، کنسانتره نوشیدنی، شیرین کننده های رومیزی، محصولات لبنی، بستنی، دسرها، ژلاتین ها، کنسروهای میوه و سبزیجات، مربا، ژله و مارمالاد، محصولات پخته شده، شیرینی جات، آدامس، سس سالاد و ... است.

عوارض آسه سولفام پتاسیم

برخی از عوارض جانبی احتمالی این شیرین کننده مصنوعی عبارتند از خطر افزایش قند خون و سقوط انسولین، سردرد، حالت تهوع. گفته می شود آسه سولفام در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان، دیابت، آسیب کلیوی، آسیب کبدی، چاقی، سمیت (دوزهای بالا) را افزایش می دهد.

باید یادآور شده که اگرچه آسه سولفام یک آلرژن غذایی رایج نیست اما برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به آسه سولفام k را تجربه کنند.

2

 ساخارین چیست؟

ساخارین سدیم که به طور معمول ساخارین نامیده می شود یکی از مواد بسیار پرکاربرد در تولید نوشابه های رژیمی، شربت ها، محصولات پخته شده، بستنی است. این ماده در صنایع شیمیایی و کشاورزی و در تولید علف کش ها و آفت کش ها نیز استفاده می شود. ساخارین همچنین به عنوان بخشی از محلول مورد استفاده در پوشش فلزات مانند طلا و نیکل کاربرد دارد.

سدیم ساخارین بی بو، بی رنگ و دارای طعم شیرین مطلوبی است. در محصولات غذایی، این شیرین کننده به طور معمول در ترکیب با سایر شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و سیکلامات استفاده می شود.

کاربرد ساخارین

ساخارین در ژله ها، مرباها، دسرهای پخته شده، نوشابه ها، میوه های کنسرو شده و حتی خمیر دندان و داروها یافت می شود.

عوارض ساخارین چیست

سازمان های بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو ساخارین را یک شیرین کننده مصنوعی بی خط اعلام کرده است. با این حال، توصیه می شود زنان باردار باید در مصرف ساخارین احتیاط کنند.

ساخارین به عنوان یک سولفونامید می ‌تواند باعث واکنش آلرژیک با علائمی مانند مشکل در تنفس، تحریک پوست، سردرد و اسهال شود. بنابراین، نظارت بر شروع یک واکنش آلرژیک هنگام مصرف ساخارین بسیار مهم است.

کلام پایانی

شیرین کننده های مصنوعی به دلیل طعم شیرینی زیاد برای استفاده در صنایع غذایی بسیار کارآمد هستند و مقدار کمی از یک شیرین کننده مصنوعی را می توان برای رسیدن به همان میزان شیرینی تولید شده از شکر یا قند معمولی استفاده کرد و البته کالری دریافتی را نیز کاهش داد. شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی اغلب توسط افرادی استفاده می ‌شوند که می ‌خواهند مصرف شکر و کالری خود را محدود کنند اما همچنان از غذاها و نوشیدنی ‌ها با طعم شیرین لذت ببرند.

اما فراموش نکنید که شیرین‌ کننده‌های مصنوعی ممکن است باعث اختلال در تنظیم متابولیک، عدم تحمل گلوکز، مقاومت به انسولین، مشکلات گوارشی و تغییر میکروبیوتای روده شوند؛ بنابراین قبل از اینکه آنها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید، مهم است که در مورد اثرات این شیرین کننده های مصنوعی رایج مطالعه نمایید.