1

در صنایع رنگ و پوشش ساختمان، فناوری نانو در بخش تولید مواد اولیه بیشتر با ایجاد تغییرات در رنگدانه ها به کار می رود. به طور کلی در رنگدانه ها، اندازه ذرات بسیار مهم است و می تواند تعیین کننده خواص مختلفی از جمله ضد سایش یا خوردگی مصالح ساختمانی، ایجاد سطوح خود تمیز شونده، ایجاد سطوح آنتی باکتریال، سطوح ضد خش، ضد آب و هم چنین خواص حفاظت الکترومغناطیسی در رنگ ها شود. رنگ های ضد آب نانو یا دیگر مصالح ساختمانی نانو آبگریز اغلب با هدف افزایش دوام و کاهش هزینه ها در بخشه ای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند، به همین دلیل در نظر داریم تا در این مقاله در خصوص مواد نانو آبگریز مطالب مفیدی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

2

اهمیت آبگریز کردن سطوح مختلف

نفوذ رطوبت و نشت آب به زیر ساخت های گوناگون و قطعات ساختمانی و صنعتی معضلی قدیمی و چالش بر انگیز است.  همان طور که می دانید رطوبت و آب می تواند در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان، صنعت حمل و نقل ریلی، صنایع دریایی و در کل سطوح فلزی و غیره مشکل ساز شود.  نفوذ آب و رطوبت در مصالح ساختمانی و نشت آب به دلیل وجود خلل و فرج داخلی و ترک های ریز، کارشناسان این حوزه را وادار به ساخت پوشش های آبگریز مناسب برای افزایش دوام مصالح مختلف ساختمانی و دیگر مواد به کار رفته در صنایع مختلف کرده است.

 اکثر مصالح ساختمانی نظیر بتن، سیمان و گچ دارای سطوح کیفی بسیار محدود و گروه های هیدروکسیل هستند. این گروه های هیدروکسیل به علت تشابه با قالب و فرم آب و هم چنین خصوصیت آب دوستی آن ها باعث جذب آب می شوند و آب پس از رخنه در آن ها می تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری شود. به همین دلیل برای پیشگیری از رشد ترک ها، جلوگیری از پوسته پوسته شدن رنگ و گچ و پیشگیری از رشد کپک و قارچ در اثر رطوبت و مشکلاتی از این دست، ضد آب کردن این سطوح از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  هم چنین استفاده از پوشش های نانو آبگریز باعث جلوگیری از فرسایش سطوح فلزی و فولادی خصوصاً در نواحی ساحلی و پیشگیری از تضعیف مقاومت مصالح ساختمانی بتنی می شود.

راه های آبگریز کردن سطوح مختلف

در صورتی که یک سطح در مقیاس نانومتری دارای بافت زبری باشد، سطح تماس میان هوا و آب در یک قطره که روی سطوح قرار گرفته است، افزایش پیدا می کند و نیروی موئینگی بین سطح و قطره شدیداً کم می شود. به این دلیل، قطره آب شکل کروی به خود می گیرد و امکان توقف ذرات آب روی سطح کاملاً از بین می رود. به طور کلی برای ایجاد خاصیت آب گریزی در یک سطح، از پوشش ها و رنگ های آب گریز استفاده می شود.

فناوری نانو آبگریز

معمولاً در پوشش های نانو آبگریز از مواد تلفیقی حاوی عناصر سیلیکونی از قبیل پلی اورگانو سیلیکان، پلیمرهای حاوی فلوئورین و اپوکسی پلی سیلوکسان استفاده می شود. زاویه تماسی که به واسطه استفاده از این پوشش های ضد آب ایجاد می شود معمولاً کمتر از 90 درجه است و به کار گیری موادی نظیر سیلان، اورگانوسیلان و فلوروسیلان این زاویه را به کمی بیشتر از 90 درجه افزایش می‌دهد.. استفاده از فناوری نانو در پوشش های آبگریز می تواند کمک کند تا بتوان به موادی فوق آبگریز دست پیدا کرد.

 استفاده از افزودنی های نانومتری با هدف افزایش زبری سطح و افزایش زاویه تماس، علت به کارگیری نانو ذرات آبگریز در این پوشش ها  است. به عنوان مثال، غالباً در رنگ های فوق نانو آبگریز از نانوکامپوزیت های آلی- معدنی  استفاده می شود.

3

مزایای انواع پوشش نانو آبگریز

انواع پوشش نانو آبگریز به دلیل داشتن ریزترین نوع مولکول ها به عمق سطوح نفوذ می کند و در نتیجه مانع از ورود آب به عمق سطح و هم چنین پوسته پوسته شدن سطوح بر اثر تغییرات دما و اشعه ماوراءبنفش  خورشید و غیره می شود. برخی از مزایای انواع پوشش نانو آبگریز عبارتند از:

کمک به ایجاد یک پوشش آبگریز با نفوذ بالا روی انواع سطوح و مواد مختلف اعم از چوب، آجر، سطوح گچی، بندهای بتونی و سیمانی، پنل های دیواری، کاشی ها، انواع سنگ ها و غیره

  • افزایش عمر مفید مواد
  • جلوگیری از جذب آلودگی های محیطی و محافظت از سطوح در برابر نم
  • عدم ایجاد تغییردر ظاهر و نمای ساختمان به دلیل بی رنگ بودن
  • مقاوم در مقابل ساییدگی و خراش
  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • نظافت آسان سطوح و مقاومت بالا در مقابل شست و شو
  • جلوگیری از جذب عمقی رطوبت (صد در صد عایق رطوبتی)
  • دوام و طول عمر بالا
  • غبار گریز
  • پیشگیری از رشد قارچ، گلسنگ و خزه روی سطوح نما
  • ضخامت کم روی سطوح نسبت به پوشش های معمولی
  • صرفه جویی در مواد پوششی
  • سازگاری پوشش های نانو با محیط زیست

کاربرد انواع پوشش و رنگ های ضد آب نانو

از انواع رنگ ها و پوشش های ضد آب در بخش های مختلف استفاده می شود از جمله:

  1. پوشش سطوح استخر، سونا و جکوزی
  2. آجرهای بدون حفاظ
  3. تراورس های خط آهن
  4. تونل ها
  5. آثار گلی، کاشی و سفال ها
  6. سطح های چوبی
  7. برج های خنک کننده
  8. تصفیه خانه فاضلاب
  9. باراندازها
  10. ستون های دریایی
  11. کارخانه های کشتی سازی

سخن پایانی

استفاده از انواع پوشش نانو آبگریز برای کمک به استحکام بیشتر مواد مصرفی در سازه های مختلف شهری و همین طور در صنایع مختلف اعم از صنایع حمل و نقل، کشتیرانی، پل سازی، ساختمانی و غیره مدت هاست که رایج شده است. این نوع از پوشش های آب گریز یا ضد آب علاوه بر اینکه عایق رطوبتی مناسبی محسوب می شوند،

به جلوگیری از جذب آلودگی های محیطی، نظافت آسان سطوح، پیشگیری از سایش و خوردگی سطوح فلزی، پیشگیری از رشد قارچ ها و خزه ها بر روی سطوح مختلف کمک می کنند. هم چنین با استفاده از انواع پوشش نانو می توانید عمر مواد و مصالح مصرفی را افزایش دهید. مهمترین موردی که مصرف کنندگان پی آن هستنند،  به دنبال مراکز معتبر همراه با نمونه اجرای پروژه‌ های مختلف برای کسب اعتماد بیشتر است. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید از شرکت نانو پارس مشاوره دریافت کنید، این شرکت با 15 سال تجربه در زمینه اجرا و ارائه انواع پوشش های آبگریز جزء قدیمی ‌ترین‌ ها در این حوزه است.