ما در این مقاله به صورت کامل به بررسی روش های درمانی تخصصی برای ترک اعتیاد می پردازیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

همان‌طور که می‌دانید ترک اعتیاد به مصرف هر گونه ماده مخدری مانند ترک اعتیاد به عادات غلط، فرآیند بسیار پیچیده و سختی است که شما باید پیش از اقدام به درمان، آمادگی کافی برای تحمل سختی‌های مربوط به آن را داشته باشید. به عبارت دیگر قدم گذاشتن در مسیر بهبودی و رهایی از چنگال اعتیاد مستلزم این است که فرد از آمادگی کافی جسمی و روانی برای انجام چنین کاری برخوردار باشد. 

در حال حاضر به لطف پیشرفت علم و ظهور فناوری‌های جدید، روش‌های بسیاری برای درمان و ترک اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای نجات زندگی خود و اطرفیان‌تان استفاده کنید. اما نکته‌ای که در چنین شرایطی اهمیت فراوانی پیدا می‌کند این است که انتخاب روش درمانی مناسب که شما را به نتیجه دلخواه‌تان برساند و احتمال بازگشت به اعتیاد در آن وجود نداشته باشد، کار چندان آسانی نیست.

البته لازم به ذکر است در این میان برخی از افراد مبتلا به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر بخصوص متادون وجود دارند که یا با عدم پذیرش یا انکار اعتیاد خود به مواد مخدر، کار درمان و بهبودی خود را سخت‌تر می‌کنند. درواقع چنین افرادی معتقدند که هرگز به آن ماده مخدری که مصرف می‌کنند، وابستگی پیدا نکرده‌اند و هر زمانی که قاطعانه تصمیم بگیرند می‌توانند به راحتی برای ترک متادون اقدام کنند و درمان خود را شروع کنند.

اما در اینجا باید بگوییم که نه تنها داشتن چنین طرز فکری باعث نمی‌شود که آن فرد اعتیاد خود را کنار بگذارد، بلکه اگر هم روزی تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد، این عدم پذیرش سبب می‌شود تا فرد اولین گام برای ترک اعتیاد که پذیرش آن است را هرگز برندارد.

1

پس باتوجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا روش‌های درمانی مختلف موجود برای ترک اعتیاد را به شما معرفی کنیم و سپس به این موضوع بپردازیم که کدام یک از روش‌های ترک اعتیاد موجود از جمله ساده‌ترین روش‌های ترک اعتیاد به حساب می‌آید و در انتها به این پرسش پاسخ بدهیم که چه روش های درمانی تخصصی برای ترک مواد مخدر وجود دارد. پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

چه روش هایی برای درمان و ترک اعتیاد وجود دارد؟

همان‌طور که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره کردیم، یکی از چالش‌های افراد مبتلا به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر، انتخاب روشی مناسب برای ترک اعتیاد است. اما از سوی دیگر عدم آگاهی نسبت به روش‌های موجود برای ترک اعتیاد نیز سبب می‌شود تا فرد روشی را برای درمان خود انتخاب کند که ممکن است نتیجه مثبتی برای او نداشته باشد.

بنابراین اطلاع از انواع روش‌های درمانی موجود از یک سو سبب می‌شود تا فرد بیمار آگاهی مناسبی نسبت به آن‌ها پیدا کند و از سوی دیگر به فرد بیمار کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با جنبه‌های مختلف هر یک از روش‌های درمانی، روشی را برای درمان خود انتخاب کند که بهترین نتیجه را خواهد داشت.

از این رو ما در ادامه این نوشتار قصد داریم تا روش‌های مختلفی برای درمان و ترک اعتیاد را به شما معرفی کنیم و همچنین به صورت مجزا توضیحاتی در خصوص هر یک از این روش‌ها به شما ارائه کنیم تا در هنگام تصمیم‌گیری، مناسب‌ترین روش را برای خود انتخاب کنید.

۱- روش ترک اعتیاد ناگهانی یا سقوط آزاد

به‌طور معمول افرادی برای درمان اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر چنین روشی برای خود انتخاب می‌کنند که توانایی تحمل بستری شدن و اقامت طولانی مدت در کلینیک‌های ترک اعتیاد را ندارند و می‌خواهند در همان محیط خانه یا هر جای دیگری به جز کلینیک‌های ترک اعتیاد، خود را درمان کنند.

در چنین روشی همان‌طور که از نام آن پیدا است، قطع ناگهانی مواد مخدر سبب می‌شود تا به بدن شوک وارد شود و اغلب این افراد برای وارد کردن چنین شوکی به بدن خود، با کمک اعضای خانواده از روش‌هایی مانند بستن خود به تخت استفاده می‌کنند تا اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند.

البته نکته مهمی که در خصوص این روش ترک اعتیاد باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که ترک اعتیاد ناگهانی یا سقوط آزاد از جمله روش‌های نامطلوب برای ترک اعتیاد به حساب می‌آید و در مواردی استفاده از آن برای درمان فرد بیمار ممکن است به مرگ او منجر شود.

ضمنا احتمال بازگشت دوباره به اعتیاد در این روش بسیار است و برطبق آمارهای به دست آمده افراد بسیاری پس از درمان با استفاده از این روش بازهم به مسیر اعتیاد بازگشته‌اند و مجددا اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر را از سر گرفته‌اند.

۲- روش ترک اعتیاد به صورت تدریجی

از جمله اصولی‌ترین روش‌های درمانی برای ترک مواد مخدر، روش ترک اعتیاد به صورت تدریجی است. درواقع در این روش درمانی فرد بیمار به کمک پزشکان متخصص، روزانه یا ماهانه میزان مشخصی از دوز دریافتی خود از مواد مخدر را کاهش می‌دهد تا در نهایت به کم‌ترین مقدار خود برسد.

2

به‌علاوه در روش ترک اعتیاد به صورت تدریجی بعد از گذشت مدت زمانی مشخص، بدن فرد بیمار تحت درمان با استفاده از روش سم‌زدایی قرار می‌گیرد تا روند درمان و ترک اعتیاد کامل شود. از این رو می‌توان گفت که انتظار می‌رود که فرد بیمار با استفاده روش ترک اعتیاد به صورت تدریجی نتیجه مناسبی دریافت کند و احتمال بازگشت به اعتیاد تقریبا چیزی نزدیک به صفر خواهد بود.

۳- روش ترک اعتیاد با استفاده از متدهای روان درمانی

همان‌طور که می‌دانید عوامل مختلفی در تمایل فرد به مصرف مواد مخدر نقش دارند و از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عواملی همچون افسردگی، طرد شدن از خانواده و جامعه و شکست خوردن اشاره کرد. به همین دلیل زمانی که فرد تحت تاثیر چنین عواملی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورد، پیش از هر اقدامی فرد باید این موضوع را بپذیرد که باید اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر را کنار بگذارد.

بنابراین در چنین شرایطی مراجعه به کلینیک‌های ترک اعتیاد گزینه مناسبی برای فرد بیمار خواهد بود. چون در این مراکز پزشکان متخصصی در طی تمامی مراحل ترک اعتیاد وضعیت جسمی و روانی شما را مورد بررسی قرار می‌دهند تا درمان برای شما بهترین نتیجه را داشته باشد. به‌علاوه در این مراکز فرد بیمار از خدمات روان درمانی و مشاوره نیز بهره‌مند می‌شود که این امر سبب می‌شود تا مشکل فرد به سوء مصرف مواد مخدر کاملا ریشه‌ای و اساسی درمان شود. همچنین در هنگام مشاوره فرد بیمار می‌آموزد که چگونه با مدیریت وسوسه‌های فکری خود برای بازگشت به اعتیاد، از ابتلا مجدد خود به این بیماری مزمن جلوگیری کند.

۴- روش ترک اعتیاد با استفاده از داروهای کمکی

یکی دیگر از روش‌های درمانی ترک مواد مخدر که قصد داریم در اینجا آن را به شما معرفی کنیم، روش ترک اعتیاد با استفاده از داروهای کمکی است. درواقع در این روش درمانی، پزشک متخصص برای درمان فرد بیمار از داروهایی که خواصی شبیه به مواد مخدر افیونی دارند استفاده می‌کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داروهای ترک اعتیادی همچون متادون و قرص ب۲ اشاره کرد.

3

 

اما یکی از اشکلاتی به این روش درمانی ترک مواد مخدر وارد می‌شود این است که مصرف چنین داروهایی خود به تنهایی می‌تواند سبب ایجاد اعتیاد در فرد شود، از این رو چنین داروهایی نباید خودسرانه و بدون تجویز یک پزشک متخصص توسط فرد مبتلا به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر مصرف شود.

البته لازم به ذکر است، تمامی روش‌های درمانی دارویی ترک اعتیاد تنها زمانی موثر خواهند بود که انجام چنین کاری تحت نظارت یک پزشک متخصص انجام شود. به‌علاوه استفاده از خدمات روان درمانی در کنار مصرف چنین داروهایی می‌تواند مفید واقع شود.

ساده ترین روش درمانی برای ترک اعتیاد چیست؟

از آنجایی که بیشتر افراد مبتلا به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر تمایل دارند تا در محلی درمان شوند که به دور از سختی‌های ناشی از بستری شدن و اقامت طولانی مدت در مراکز ترک اعتیاد باشد، استفاده از روش‌های درمانی خانگی، از جمله ساده‌ترین روش‌های درمانی برای ترک اعتیاد به حساب می‌آید.

اما اگر زمانی که فرد بیمار برای درمان خود از چنین روش‌هایی در کنار مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و استفاده از خدمات آن‌ها انجام شود، نتیجه به دست آمده حیرت‌انگیز خواهد بود. چون زمانی که فرد بیمار به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کند چه قصد فرد ترک الکل یا اعتیاد به سایر مواد مخدر باشد، بدن فرد با استفاده از روش‌های سم زدایی و پاکسازی تحت درمان قرار می‌گیرد که این سبب می‌شود تا فرد بعد از ترک اعتیاد، میزان خماری و درد کم‌تری احساس کند.

چه روش های درمانی تخصصی برای ترک مواد مخدر وجود دارد؟

تا اینجای این نوشتار به این موضوع پرداختیم که تا چه میزان انتخاب روشی مناسب برای درمان و ترک اعتیاد می‌تواند در گرفتن نتیجه مثبت از روند درمانی نقش مهمی ایفا می‌کند. اما در ادامه قصد داریم تا روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که از جمله روش‌های درمانی تخصصی برای ترک اعتیاد به حساب می‌آیند.

پس اگر قصد دارید تا از روش‌هایی صحیح و اصولی برای ترک الکل یا اعتیاد خود به مصرف سایر مواد مخدر استفاده کنید، روش‌های زیر گزینه‌های مناسبی هستند که پیش روی شما قرار دارند.

۱- ترک اعتیاد به روش ماتریکس

درواقع در این روش درمانی برای ترک اعتیاد، پزشک متخصص از روش‌های درمانی مختلفی همچون درمان‌های انگیزشی، شناختی – رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی در کناریکدیگر استفاده می‌کند تا فرد بیمار تجربه لذت بخشی از روند درمانی خود داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که برای استفاده از روش درمانی، فرد بیمار می‌بایست برای درمان چند روز در هفته در مرکز ترک اعتیاد حضور پیدا کند. به‌علاوه طول درمان با استفاده از این روش تقریبا ۱۶ هفته خواهد بود، اما باتوجه به وضعیت بیمار این طول درمان می‌تواند متفاوت باشد.

۲- ترک اعتیاد به روش برنامه ۱۲ قدم

یکی دیگر از روش‌های درمانی صحیح و اصولی برای ترک مواد مخدر، ترک اعتیاد به روش برنامه ۱۲ قدم است. البته لازم به ذکر است که این روش درمانی هرگز معالجه پزشکی نبوده و فرد بیمار با استفاده از تجربیات افرادی روند درمانی خود را آغاز می‌کند که مانند او به این بیماری مزمن مبتلا بوده‌اند و موفق به پیدا کردن راه حلی برای درمان خود شوند.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که در صورت اعتیاد به مصرف مواد مخدر، حتما به این موضوع باور داشته باشید که رهایی از چنگال اعتیاد و تجربه‌ی دوباره لذت زندگی سالم هرگز غیرممکن نیست. چون شما باید در این مسیر روش‌های درمانی مختلفی را امتحان کنید تا بالاخره بتوانید روشی را برای درمان خود انتخاب کنید که متناسب با وضعیت جسمی و روانی شما باشد.