به گزارش پارس نیوز، نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی با هدف تسهیل و توسعه صادرات با عنوان «البزار الاایرانی» 14 بهمن ماه در کشور عمان با حضور فعالان اقتصادی عمان و سفرای سایر کشورها افتتاح می شود.

علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران در ابتدای این نشست با اشاره به ضرورت توسعه صادرات در شرایط فعلی گفت: اکنون با توجه به کاهش قیمت نفت و اعمال تحریم های ظالمانه می توانیم بستر توسعه صادرات را فراهم کنیم. موقعیت ژئوپلتیک ایران برای رشد صادرات مزیت محسوب می شود اما متاسفانه اتکاء به درآمدهای نفتی، پتانسیل های صادراتی ایران را تحت الشعاع قرار داده است.

وی اضافه کرد: ما با 15 کشور هم مرز هستیم که 7 مرز خشکی و 8 مرز کشور آبی است. این موقعیت فرصت مناسبی برای معرفی کالای ایرانی و بازارسازی است و باید منافع این موقعیت ژئوپلتیک به کشور بازگردد.

توسطی کالای صادراتی را سفیر راستین کشور عنوان کرد و افزود: در قرن حاضر خلاقیت و نوآوری حاکم است و کسانی که با خلاقیت در عرصه اقتصاد بازار حضور دارند، موقعیت های زیادی را ایجاد می کنند. در منطقه خاورمیانه فقط دو کشور ترکیه و ایران دارای واحدهای تولیدی هستند درحالیکه ترکیه موقعیت ژئوپلتیک و انرژی ارزان ما را در اختیار ندارد اما با خلاقیت  در تولید کالا توانست بازار کشورهای همسایه را در اختیار بگیرد و بازار داخلی ما را هم تحت الشعاع قرار دهد.

توسطی با تاکید بر اینکه وظیفه ملی تولیدکنندگان و تجار، بازاریابی و بازارسازی در کشورهای همسایه است، گفت: باید کالاهایی که دارای مزیت مطلق اقتصادی مانند پسته، زعفران و فرش هستند صادرات انجام دهیم زیرا هیچ کشوری پسته با کیفیت ایرانی را نمی تواند تولید کند.

وی اضافه کرد: عمان دروازه ورودی به کشورهای آفریقایی است که ثروتمند و تشنه کالای ایرانی هستند ولی ما برای افزایش صادرات خوب عمل نکردیم و ترکیه بازارهای هدف صادراتی ما را در اختیار گرفت، کمااینکه آن کشورها دلبستگی بیشتری به فرهنگ و کشور ما داشتند.

 رئیس اتاق اصناف تهران در پایان سخنانش گفت: حضور فعال در نمایشگاه عمان وظیفه ملی است و امیدواریم رویه ایجاد شده برای صادرات امکان حضور در سایر کشورها را نیز ایجاد کند.  

پریناز پیشدادیان مدیرعامل مجموعه بین الملل فکر برتر نیز در این نشست گفت: مرکز تجارت بین الملل فکر برتر ابتدا به صورت حقوقی فعالیت می کرد و شرکت های مختلفی به صورت هلدینگ در زیرمجموعه این مرکز قرار گرفتند. این مجموعه در ابتدا به بیش از 86 کشور در دنیا سرویس های حقوقی ارائه می داد ولی تصمیم گرفته شد با محوریت صادرات کالاهای کشاورزی، خدمات و استارت آپ ها به 37 کشور جهان سرویس داده شود.

پیشدادیان با اشاره به ایجاد پلتفرم برای انجام صادرات توسط مرکز تجارت بین الملل فکر برتر گفت: این پلتفرم صادراتی همه قابلیت های موجود در کشور را به 37 کشور انتقال می دهد، ضمن اینکه کالاهای سایر کشورها را به ایران منتقل می کند. برای تولیدکنندگان ما حضور در بازار کشورهای دیگر به علت عدم شناسایی بازار، وجود ریسک های مختلف و عدم جا به جایی پول با مشکلاتی همراه است. به همین علت پلتفرم مذکور را طراحی کردیم تا تولیدکنندگان ویدیوی معرفی محصولات شان را به همراه لوگو در این بستر بارگذاری کنند.

مدیرعامل مرکز تجارت بین الملل فکر برتر ادامه داد: خریدار هم می تواند درخواست خرید خود را برای هر کالایی با کد مشترکی که میان همه کشورها وجود دارد در این پلتفرم ثبت کند. ثبت درخواست خریدار برای تولیدکننده ارسال می شود و رقابت بین تامین کننده ها در قیمت و کیفیت ایجاد می گردد. در آپدیت بعدی این پلتفرم از طریق ربات بهترین و به صرفه ترین نحوه حمل هم پیشنهاد داده می شود.

پیشدادیان با بیان اینکه برای خرید کالا نیاز به تعیین کیفیت به طور فیزیکی هم وجود دارد، گفت: برای ایجاد خرید حضوری نمایشگاهی در فضای 2 هزار متر در کشور عمان برای پشتیبانی از 300 برند ایجاد کردیم تا در هر ماه برندها جای خود را به برند دیگری بدهند. در صورتی که محصولاتی با استقبال بیشتری همراه بودند امکان حضور در زمان بیشتری دارند اما درغیراین صورت جای خود را به سایر برندها خواهند داد.

وی تولیدکنندگان را فروشندگان خوبی ندانست و افزود: بعضی از تولیدکنندگان بازرگانان موفقی هستند. مرکز تجارت بین الملل فکر برتر بیش از 200 هزار شرکت برای ایران و 10 هزار شرکت هم برای کشورهای مختلف ثبت کرده است اما بسته بندی های محصولات ایرانی استاندارد و طراحی مناسبی ندارند،  اگرچه طی سالهای اخیر وضعیت به مراتب بهتر شده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه توانسته بازار محصولات کشورهای همسایه را در اختیار بگیرد، افزود: محصولات ترکیه دارای کیفیت، طراحی و بسته بندی مناسبی است ضمن اینکه این کشور مشکل در تامین مواد اولیه هم ندارد.

پیشدادیان با بیان اینکه ما برای تسهیل صادرات با بانک های عامل ملی و صادرات در عمان بستر ایجاد کرده ایم گفت: با ایجاد فضا در بانک های عامل، خریدار پول خود را به صورت ضمانتنامه ملکی و یا نقدی در بانک پرداخت می کند. بعد از رسیدن کالا به بندر و مشاهده و تایید محصول توسط خریدار، پول در بانک آزاد می شود و به تولیدکننده داده می شود.

وی با اشاره به آشنایی اتحادیه ها و اصناف با امر تجارت و بازرگانی گفت: اصناف می توانند کالای تولیدشده داخلی را با قیمت هایی به مراتب بالاتر در کشور دیگر به فروش برسانند به همین منظور تلاش می کند تا کالای خود را به استانداردهای کشور مقصد برسانند اما تولیدکننده خیلی با این شرایط آشنا نیست. ما این بستر را ایجاد کردیم تا اصناف بتوانند نماینده انحصاری محصولاتی که تولید می کنند را داشته باشند و کالاهای استاندارد صادراتی را شناسایی کرده و به عمان صادر کنند.

پیشدادیان با بیان اینکه نمایشگاه عمان به صورت رایگان برگزار می شود، افزود: نمایشگاه محصولات ایرانی در عمان شامل مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی، دارویی، سلولزی، ساختمانی، پتروشیمی، الکترونیک، صنایع دستی، لوازم خانه و پلاستیک می شود. تولیدکنندگان بعد از حضور در این نمایشگاه امکان انعقاد قرارداد با خریداران عمانی را پیدا می کنند اما در صورت عدم موفقیت، موقعیت آنها به برند دیگری اختصاص پیدا می کند.

وی تاکید کرد: ما تلاش می کنیم تولیدکننده شرکت خود را ثبت کرده و برند و حساب بانکی شخصی خود را داشته باشد و مرکز تجارت بین الملل فکر برتر هم در این مسیر کمک می کند تا کالای صادراتی توسط تولیدکنندگان ارسال شود. لزومی ندارد که دلال و واسطه گر در کشورهای دیگر از این فرصت ایجاد شده سوء استفاده کنند و سود ببرند.

پیشدادیان با اشاره به حضور نمایندگان اقتصادی کشور عمان در این نمایشگاه گفت: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه محصولات ایرانی در عمان اتاق های بازرگانی و سفرای کشورهای مختلف دعوت شده اند تا فضای صادراتی مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی شکل بگیرد. کشورمان می تواند سهم زیادی در بازار عمان داشته باشد، زیرا این کشور به علت دسترسی به اروپا، آفریقا و یمن از موقعیت خاصی برخوردار است. عمان معافیت مالیاتی با بیش از 16 کشور دنیا دارد و نیاز به پرداخت مالیاتی در این کشورها ندارد که برای صادرات مزیت خوبی محسوب می شود.

مدیرعامل مرکز تجارت بین الملل فکر برتر اضافه کرد: من همه تلاش خود را برای رونق صادرات کشور انجام داده ام تا حضور خود را در بازار سایر کشورها اعلام کنیم. به اندازه کافی  ایران را که دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم است، تحت فشارهای بین الملل قرار داده اند اما باید تلاش کنیم حضورمان در دیگر کشورها پررنگ شود. اگر ما اکنون با نوسان ارزی روبرو هستیم می توانیم از آن استفاده کرده تا این اختلاف ارزی برای ما سودآور باشد.  

در پایان این نشست روسای اتحادیه های حاضر در این نشست سوالات و مسائل مورد نظر خود را پیرامون نحوه صادرات کالا به عمان برای شرکت در این نمایشگاه مطرح کردند.