1

قیمت دارایی‌ها در بازارهای مالی مختلف می‌توانند تحت تاثیر فاکتورهای مختلف صعود یا سقوط کنند. یک سری معیارها در تمام بازارها، بدون توجه به نوع کلاس دارایی، تاثیرگذار هستند. به عنوان مهمترین مورد باید به بحث «عرضه و تقاضا» اشاره کرد که بدون شک یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت یک ارز دیجیتال نیز محسوب می‌شود. اما در ارتباط با این نوع دارایی‌های جدید، چه معیارهایی بیشترین تاثیر را دارند؟ چه عواملی می‌توانند روی قیمت یک رمز ارز تاثیر بگذارند؟

پیش از پرداختن به این موارد، ابتدا وب سایتی دقیق و معتبر را برای دنبال کردن قیمت روز و لحظه ای رمز ارزها معرفی می‌کنیم. در وب سایت صرافی بیت 24 می‌توانید قیمت آنی ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید. مشاهده قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال تنها کاربرد صفحه «قیمت‌ها» در این صرافی نیست، بلکه می‌توانید میزان تغییر آن‌ها در بازه‌‌های زمانی مختلف را نیز بررسی کنید. در ادامه به بررسی مهمترین عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

تعداد گره‌های شبکه، از مهمترین عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال

نودها انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال در شبکه بیت کوین با سه نوع ماینینگ نود، فول نود و لایت نود سروکار داریم. بر اساس تعریف، یک کیف پول عادی نیز در دسته‌بندی لایت نود قرار می‌گیرد. پس هر آدرس دارای موجودی BTC را می‌توان یک نود بیت کوین قلمداد کرد. این تعریف درباره سایر ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند؛ هر آدرس دارای مقدار مشخصی از یک رمز ارز خاص را جزو گره‌های آن محسوب می‌کنیم. با مراجعه به وب سایت رسمی یک پروژه یا مخصوصا اکسپلورر بلاک چین آن می‌توان تعداد گره‌ها را مشاهده کرد.

اما چرا این جزو عوامل موثر بر قیمت یک ارز دیجیتال به شمار می‌رود؟ بیش از همه، این معیار میزان بزرگی و قدرت یک جامعه کاربری را نشان می‌دهد. بدون شک یکی از مهمترین معیارهای فاندامنتال برای هر پروژه، کریپتویی یا غیرکریپتویی، تعداد کاربران آن است. یک جامعه قوی توان مقابله با بحران‌های بزرگ را دارد و این قوت قلب سرمایه‌گذاران است. دلیل دیگر اهمیت این فاکتور بهبود سطح تمرکززدایی شبکه است.؛ در ارتباط با پروژه‌های رمز ارزی، یکی از ارزشمندترین معیارهای فاندامنتال با تاثیر مستقیم روی قیمت، میزان عدم تمرکز محسوب می‌شود.

ارتباط هزینه تولید یک رمز ارز با قیمت خرید و فروش آن

از جمله عوامل موثر روی قیمت یک رمز ارز هزینه تولید هر واحد آن محسوب می‌شود. مجددا شبکه بیت کوین، نخستین ارز دیجیتال رمزنگاری شده دنیا، را در نظر بگیرید. در اینجا ماینرها به عنوان اصلی‌ترین نوع گره‌های شبکه، دائما در حال استفاده از کامپیوترهایی پرقدرت برای سرپا نگه داشتن بلاک چین هستند. دستگاه‌های استخراج آن‌ها به خاطر داشتن قدرت پردازشی بسیار زیاد، قیمت خرید اولیه و همچنین هزینه نگهداری بالایی دارند. این قدرت زیاد سبب مصرف برق شدید دستگاه‌های ماینر شده است که خود هزینه تولید را مجددا افزایش می‌دهد. استخراج‌کنندگان بابت صرف این هزینه زیاد، در قالب ارز بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند.

2

اگر هزینه استخراج به دلایل مختلف نظیر ورود ماینرهای بیشتر و افزایش رقابت یا بالا رفتن هزینه برق زیادتر شود، احتمال افزایش قیمت بیت کوین نیز وجود دارد، چرا که فروش BTC در قیمت‌های پایین‌تر دیگر برای استخراج‌کنندگان به صرفه نیست. در نظر داشته باشید این روند همیشه به شکلی که گفتیم کار نمی‌کند و در شرایط بد بازار، ممکن است تاثیر کاملا معکوسی داشته باشد؛ ممکن است با افزایش هزینه تولید به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال، ماینرها با ترک شبکه به خاطر به صرفه نبودن فعالیت، سبب تضعیف شبکه و افت قیمت رمز ارز آن شوند.

تاثیر پشتیبانی یک صرافی‌های ارز دیجیتال از یک کوین یا توکن

اضافه شدن یک ارز دیجیتال به یک صرافی، آن را در دسترس تعداد بیشتری از تریدرها به منظور خرید و فروش قرار می‌دهد. از طرفی هرچه صرافی لیست‌کننده یک رمز ارز بزرگتر و معتبرتر باشد، این اتفاق اعتبار بیشتری به پروژه خواهد بخشید. هر دو مورد جزو عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال هستند.

عکس این موضوع نیز برقرار است. با تصمیم یک صرافی برای حذف کردن (اصطلاحا دی‌لیست کردن) یک کوین یا توکن رمزنگاری شده، بسته به اهمیت و اعتبار پلتفرم تصمیم‌گیرنده، ممکن است شاهد کاهش قیمت باشیم.

اثر منفی افزایش تعداد رمز ارزها روی قیمت تمام ارزهای دیجیتال

3

روز به روز تعداد پروژ‌های کریپتویی بیشتر می‌شود. برخی از‌ آن‌ها دارای بلاک چین اختصاصی خود هستند و تعدادی دیگر روی سایر بلاک چین‌ها سوار شده‌‌اند. ارزهای دیجیتال اکنون دارای دسته‌بندی‌های متعددی از جمله میم کوین، متاورسی، فن توکن و دیگر موارد هستند و با توجه به نوظهور بودن فضای کریپتو، حتی انواع آن‌ها نیز به طور مستمر بیشتر می‌شود و دسته‌بندی‌های جدیدی ظهور می‌کنند. این‌ها همه نشان‌دهنده افزایش میزان رقابت و تنگ شدن عرصه برای پروژه‌های قدیمی‌تر است.

تا چند سال قبل، دامیننس بیت کوین بالای 70 درصد بود، اما ظهور رمز ارزهای جدید آن را اکنون به زیر 40 درصد رسانده است. منظور از دامیننس، سهم یک دارایی خاص از کل مارکت کپ بازار مربوط به آن است. بعد از رشد یک ارز دیجیتال قوی، علاوه بر بیت کوین، از سهم سایر رمز ارزها نیز کاسته می‌شود.

قوانین دولت‌ها، از بدترین عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال

بیت کوین به عنوان یک پول غیر متمرکز راه‌اندازی شد. اگرچه تلاش دولت‌ها و سازمان‌های نظارتی سراسر جهان برای کنترل کردن آن تا کنون بی‌فایده بوده، اما متاسفانه سبب خارج شدن بیت کوین و در کل فضای کریپتو از مسیر و چشم‌اندازی اولیه خود شده است. مفهوم پول غیر متمرکز با قانون‌گذاری سازگار نیست. به همین دلیل هر چه دولت‌ها تلاش بیشتری برای تحت کنترل گرفتن این فضا از خود نشان می‌دهند، تاثیر مخرب‌‌تری روی بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارند.

ارتباط مستقیم میزان کمیابی یا وفور یک رمز ارز با قیمت آن

این مورد فقط جزو عوامل موثر بر قیمت یک ارز دیجیتال نیست و درباره تمام دارایی‌ها صدق می‌کند، چرا که مستقیما با مفهوم «عرضه و تقاضا» در ارتباط است. وقتی یک دارایی زیاد در دسترس باشد، با افزایش عرضه، خواه ناخواه ارزش خود را از دست می‌دهد.

به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. در نهایت قرار است فقط 21 میلیون واحد BTC وجود داشته باشد. از طرفی وجود فرآیندی به نام هاوینگ، هر چهار سال یک مرتبه سبب نصف شدن پاداش ماینرها می‌شود که نتیجه آن کاهش 50 درصدی میزان بیت کوین‌های تازه عرضه شده در شبکه است. در نتیجه نخستین رمز ارز به مرور زمان کمیاب‌تر می‌شود. برای برخی رمز ارزها حداکثر میزان عرضه مشخصی در نظر گرفته نشده است، اما در عوض از فرآیندی به نام توکن‌سوزی استفاده می‌کنند که به معنی از بین بردن تعدادی از توکن‌های در گردش به صورت دوره‌ای یا بعد از ایجاد هر تراکنش است.

رمز ارزی که فاقد هر دو است و ضمن نداشتن فرآیندی برای توکن‌سوزی به صورت نامحدود به تعداد توکن‌های در گردش آن افزوده می‌شود، به مرور زمان ارزش خود را از دست خواهد داد.