هواساز یا هوارسان (air handler) از دستگاه های تهویه مطبوعی است که به دلیل قابلیت های خاص در فیلتر کردن هوا، از بین بردن انواع آلاینده ها و تنظیم دقیق رطوبت در بسیاری از کاربری ها نظیر منازل مسکونی، کاربری های بهداشتی، محیط های تجاری، سالن های ورزشی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک از فیلترها و تجهیزات مخصوصی بهره می برند. این تفاوت ها، سبب ایجاد انواع هواساز خانگی، هایژنیک یا بهداشتی و صنعتی شده است. میزان فیلتر کردن هوا و کنترل رطوبت در هر یک از این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است و لازم است تا بررسی انواع هواساز، قبل از خرید این دستگاه صورت گرفته و با اطلاعات کامل در جهت تهیه هواساز اقدام شود. نحوه انتخاب و خرید انواع هواساز با شناخت کامل این دستگاه و اطلاع از فاکتورهای موثر در کارکرد درست آن، میسر خواهد شد.

 

1

انواع دستگاه هواساز

هواسازها بر اساس نوع فیلترها و تجهیزاتی که در آنها به کار برده شده، به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  • دستگاه هواساز آپارتمانی
  • دستگاه هواساز صنعتی
  • هواساز هایژنیک

هواساز خانگی یا آپارتمانی، دستگاهی است که در کاربری هایی نظیر خانه ها، ادارات و مراکز این چنینی به کار برده می شود. این دستگاه با اتصال به چیلر یا بویلر، سرمایش یا گرمایش را تامین کرده  و قادر به کنترل رطوبت و فیلتر کردن هوا با استفاده از فیلترهای مخصوص به کار برده شده می باشد.

هواساز صنعتی در محیط های کارگاهی، کارخانه ها و شرکت های دارویی، صنعتی، اتاق سرور و ... به کار برده می شود و هدف استفاده از آن، کنترل دقیق رطوبت و فیلتر کردن هوا از ذرات آلاینده، گرد و غبار و میکروارگانیسم هاست. این دستگاه ها به نسبت هواساز آپارتمانی، از فیلترهای متفاوت و نیز تجهیزات کنترل رطوبت حرفه ای تر بهره می برد.

هواساز هایژنیک اتاق تمیز، نوع دیگر دستگاه هوارسان است که می تواند کلیه ذرات آلوده، انواع میکروب و ویروس، گرد و غبار و آلاینده ها را از محیط پاکسازی کند و برای کاربری هایی نظیر اتاق عمل، بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه، شرکت های تولید مواد غذایی و ... مناسب می باشد. فیلتراسیون هوا در این دستگاه ها، با شدت بسیار بالا و توسط فیلترهای قدرتمندی نظیر هپا یا اولپا صورت می گیرد.

2

عملکرد دستگاه هواساز چگونه است؟

اجزای تشکیل دهنده هواساز شامل فن، الکتروموتور، بدنه اصلی، فیلترها، تجهیزات رطوبت زن و رطوبت گیر و کویل می باشد. آب سرد یا گرم تولید شده توسط دستگاه های مولد نظیر چیلر یا بویلر، وارد کویل های آب سرد یا گرم هواساز شده و با به گردش درآمدن هوا از روی آنها، گرمایش یا سرمایش اتفاق می افتد. هوا پس از رسیدن به دمای مطلوب، از فیلترهای تعبیه شده در هوارسان عبور کرده و در ادامه میزان رطوبت آن کنترل می شود. چنان چه میزان رطوبت هوا کمتر از میزان درخواست شده توسط کاربر باشد، با استفاده از تجهیزات رطوبت زنی، این مقدار افزایش پیدا می کند و در صورت لزوم این مقدار با استفاده از تجهیزات رطوبت گیری، کاهش خواهد یافت. هوایی که از نظر دما، رطوبت و میزان پاکیزگی به شرایط ایده آل رسیده است، از طریق ساختار کانال کشی به واحدها منتقل می شود.

3

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی

هواساز هایژنیک با هواساز آپارتمانی چه تفاوتی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نوع فیلترهایی که در هواسازهای بهداشتی به کار برده می شود، متفاوت بوده و قدرت بالاتری در جذب آلاینده ها دارد. زیرا محیط های درمانی به سطح حرفه ای از فیلتراسیون نیاز دارند و کوچک ترین ذره آلاینده می تواند سبب روز مشکل در محیط های درمانی و اتاق های تمیز شود. از سویی در هواساز هایژنیک از هوای بازگشتی از محیط استفاده نمی شود و باید از سیستم هوای تازه در این دستگاه ها استفاده کرد. این در حالی است که در هواسازهای خانگی یا آپارتمانی می توان از هوای بازگشتی از محیط استفاده کرد و به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.

راهنمای خرید هواساز

برای خرید هواساز صنعتی، ساختمانی و بهداشتی، باید موارد مهمی را مد نظر قرار داد که در این قسمت به بررسی آن پرداخته شده است.

ظرفیت هواساز

اصلی ترین فاکتوری که در زمان انتخاب هواساز باید به آن توجه کنید، ظرفیت دستگاه است. میزان حجم هوادهی که با شاخص CFM سنجیده می شود، بیان گر میزان دبی هوای خروجی است که با توجه به مساحت بنا، نوع سازه و شرایط اقلیمی سنجش می شود. این شاخص به دو شیوه سرانگشتی و دقیق محاسبه می شود و توسط متخصصان این حوزه و پس از بازبینی محل به انجام می رسد.

انواع دستگاه هواساز

انتخاب نوع هواساز از دیگر موارد مهمی است که باید در زمان خرید به آن توجه کرد. انواع هواساز صنعتی، خانگی و یا هایژنیک، دارای ویژگی های خاصی می باشند که برای کاربری های مخصوص به خود طراحی می شوند و لازم است تا به درستی برای بنای مورد نظر از آن استفاده کنید.

نوع فیلترها

فیلتراسیون هوا به کمک هواساز، یکی از اصلی ترین اهداف خرید این دستگاه است. فیلترهای گوناگونی برای این دستگاه ساخته شده است که هریک دارای درصد مشخصی از پاکسازی هستند. از جمله مهم ترین این فیلترها می توان به نوع فلزی، کیسه ای، کربنی، پلیتد، هپا و اولپا اشاره کرد. با توجه به نوع کاربری و هدف استفاده از دستگاه، باید از فیلترهای مناسب استفاده کرد.

کنترل رطوبت با هواساز

رطوبت زنی و رطوبت زدایی، قابلیتی است که توسط هواسازها صورت می گیرد و لازم است تا در صورت نیاز، این تجهیزات به دستگاه اضافه شود. در برخی شرایط اقلیمی، نیاز به این تجهیزات وجود ندارد و این در حالی است که در برخی کاربری ها، هر دوی این تجهیزات به طور کامل باید در دستگاه به کار برده شوند.

برند تولید کننده هواساز

ساخت هواساز توسط شرکت های مختلفی صورت می گیرد و کیفیت دستگاه های تولید شده یکسان نمی باشد. یکی از مهم ترین مواردی که باید در زمان خرید هواساز به آن توجه کنید، برند تولید کننده دستگاه و کیفیت هوارسان می باشد. استفاده از فن و موتور مرغوب، فیلترهای مناسب، بدنه مقاوم در انواع شرایط آب و هوایی، بهره مندی از خدمات پس از فروش و کارکرد مناسب دستگاه، باید در زمان خرید مد نظر قرار گیرد.

قیمت دستگاه هواساز

قیمت دیگر فاکتور مهمی است که در زمان خرید باید به آن توجه شود. قیمت هواساز تحت تاثیر فاکتورهایی نظیر کیفیت برند، گارانتی، ظرفیت دستگاه، وارداتی یا داخلی بودن آن و موارد تخصصی دیگری است. طبیعتا هواسازهای دارای گارانتی از قیمت بالاتری به نسبت انواع دیگر بهره می برند و این مساله نشان از کیفیت بالای آنها دارد. از سویی دستگاه های وارداتی به دلیل هزینه های گمرکی، قیمت بیش تری به نسبت هواسازهای داخلی خواهند داشت. هرچه ظرفیت هوادهی هوارسان بیش تر بوده و قطعات آن، کیفیت بالاتری داشته باشند، باید انتظار بیش تر بودن قیمت آن را داشت.

4

خرید هواساز خانگی و صنعتی

خرید هواساز به دلیل نیازهایی که این دستگاه مرتفع می سازد، بسیار رایج است و ضروری است تا موارد نام برده شده در این مطلب در زمان خرید، مد نظر قرار بگیرد. در کشور ما گروه صنعت تاپ تهویه وارد کننده و تولید کننده انواع دستگاه هواساز می باشد و این تجهیزات را با قیمت مناسب و به صورت قسطی و نقد به دست مصرف کننده می رساند. این مرکز تولید کننده انواع هواساز خانگی، صنعتی و هایژنیک تحت لیسانس شرکت HTW اسپانیا است و از قوی ترین استانداردهای اروپایی در تولیدات خود بهره می گیرد.

تاپ تهویه وارد کننده هواسازهای شرکت مدیا (Midea) و کریر آمریکا نیز می باشد و مصرف کنندگان و سازندگان می توانند در صورت نیاز هواسازهای وارداتی این مرکز را به صورت نقد یا اقساط تهیه کنند. کلیه هواسازهای عرضه شده توسط تاپ تهویه دارای خدمات پس از فروش معتبر بوده و از عالی ترین سطح کیفی بهره می برد. برای کسب اطلاعات بیش تر در این حوزه می توانید با بخش فروش شرکت تاپ تهویه تماس بگیرید. 02188252897