یکی از راه‌های سفر که تجربه‌های بسیار شیرینی را با خود به همراه دارد، سفر با خودروی شخصی است. شاید شما هم با خودروی شخصی خود به اکثر نقاط ایران مسافرت کرده‌اید و لحظات تلخ و شیرینی را در آلبوم خاطرات دارید. یکی از مسائلی که ممکن است در طول سفر مدام فکرتان را مشغول کند، ثبت خلافی توسط دوربین‌های مختلف باشد. باجه‌های اخذ عوارضی نیز یکی دیگر از معضلات حرکت سریع در جاده بوده که این روزها تغییراتی در سیستم پرداخت آن اتخاذ شده است. در این مطلب با تاپ، بهترین مرجع پرداخت عوارضی آشنا می‌شوید.

1

وضعیت آزادراه‌های کشور

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید در سفر با خودروی شخصی انجام دهید، بررسی جاده‌هایی است که شما قرار است از آن‌ها برای رسیدن به مقصد عبور کنید. شاید در گذشته وضعیت راه‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زد و اکثر افراد را از این شیوه مسافرت منصرف می‌کرد؛ اما این روز‌ها به کمک خود مردم و تدابیر وزارت راه‌سازی در بسیاری از استان‌ها آزادراه‌های مناسبی احداث شده‌اند تا هر فرد به‌راحتی به مقصد دلخواه خود برسد.

کاملا بدیهی است که این جاده‌ها به‌سادگی ایجاد نمی‌شوند و پروسه‌ای زمان‌بر دارند. بدون شک بیشتر از این موارد نیز می‌توان در امر بهسازی جاده‌ها فعالیت کرد و کشوری آبادتر داشت. پرداخت عوارضی برای آبادانی سطح آزادراه‌های کشور اخذ می‌شود که تأسیس و تعمیر آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. امیدواریم در سال‌های آینده بهترین جاده‌ها در اختیار هم‌وطنان عزیز قرار بگیرد تا سفر راحتی داشته باشند.

2

پرداخت عوارضی آزادراه‌ها

حتما شما نیز در بسیاری از سفر‌ها زمانی که با یک سرعت ایده‌آل در حال حرکت بودید، با مشاهده پرداخت عوارضی متوجه شدید که باید از سرعت خود بکاهید. شاید این عمل برای بسیاری از افراد خوشایند نباشد، اما همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، برای بهسازی آزادراه‌ها، این هزینه اندک کمک بزرگی خواهد بود.

در پی صفوف طولانی که در برخی از عوارضی‌ها ایجاد می‌شد، تصمیم بر این شد که دیگر از اپراتور‌های انسانی برای اخذ این هزینه استفاده نشود و این کار به دوربین‌ها سپرده شود. همان‌طور که می‌دانید برای ثبت خلافی نیز این روز‌ها افسران از دوربین‌های خاصی استفاده می‌کنند که بلافاصله پیامک جریمه به فرد ارسال می‌گردد. در ادامه در مورد آنلاین شدن پرداخت عوارضی و خلافی بحث خواهیم کرد.

آنلاین شدن پرداخت عوارضی

به‌منظور اینکه برخی از مشکلات جاده‌ای کنار گذاشته شود، تعداد 28 آزادراهی که در کشور احداث شده‌اند قرار بر این بود که در سال 1401 همگی به پرداخت آنلاین عوارضی مجهز شوند. متأسفانه؛ به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم در تمام این راه‌ها آماده نبود در ابتدا تنها 12 مورد از آن‌ها به این امکان تجهیز شدند.

همین مسئله باعث شد تا تبلیغات مناسبی وجود نداشته باشد و در روز‌های اول افراد زیادی که از کنار باجه‌ها به‌راحتی می‌گذشتند، گمان نمی‌کردند که پس از یک ماه به دلیل عدم پرداخت عوارض، جریمه شوند. در روز‌های اخیر عوارضی پردیس نیز به جمع این شیوه پرداخت اضافه شد. برای اینکه در تمام آزادراه‌ها بتوان از این سیستم پرداخت بهره‌مند شد باید زیرساخت‌های آن را داشته باشیم. برای تکمیل این زیر ساخت‌ها باید وزارت راه، پلیس و ... دست‌به‌دست هم دهند تا بتوان این پروژه را در سراسر ایران تکمیل کرد.

پرداخت عوارضی را فراموش نکنید تا جریمه نشوید

در گذر از باجه‌های عوارضی اگر هزینه آن را بلافاصله پرداخت نکنید، ممکن است پس از گذشت زمان فراموش کنید که چنین بدهی دارید. پس از یک ماه جریمه‌ای برای آن اضافه می‌شود که پس از کش‌وقوس فراوان مبلغ این جریمه 42000 تومان تعیین شد. به نظر شما بهترین راه برای پرداخت عوارض آزادراهی و خلافی چیست؟

مراجع زیادی برای پرداخت این هزینه‌ها وجود دارد، اما می‌توان در بین مراجع برتر نیز اولویت‌بندی کرد. سوپراپلیکیشن تاپ بهترین راه برای پرداخت عوارضی است و دلیل آن را در ادامه ذکر خواهیم کرد. شما پس از نصب این برنامه وارد بخش عوارض آزادراهی می‌شوید.

3

در این بخش لازم است پلاک انتظامی خودروی خود را در برنامه تعریف کرده که کار بسیار ساده‌ای است. برای اینکه از این خدمت استفاده کنید لازم است کیف پولتان را نیز کمی شارژ کنید. با عبور از جلوی دوربین‌های عوارضی هزینه موردنظر به پلاک شما ثبت می‌شود که تاپ این عوارض را به‌صورت اتوماتیک برای شما پرداخت خواهد کرد. با سرویس اتوپی تاپ هیچگاه در پرداخت عوارضی جریمه نخواهید شد.

آشنایی با دیگر امکانات تاپ

بهتر است به‌جای اینکه از چندین برنامه مختلف برای انجام خدمات آنلاین استفاده کنید، از یک سوپراپلیکیشن مانند تاپ کمک بگیرید. اولین موضوع مهم این است که خیالتان از امنیت محیط آسوده خواهد بود و این برای تمام کاربران بسیار حائز اهمیت است. این سوپراپلیکیشن محصولی از بانک پارسیان بوده و تمام فعالیت‌ها در آن زیر نظر پلیس فتا انجام می‌شود.

مسئولین این بانک برای اینکه برنامه متفاوتی را در اختیار هم‌وطنان قرار دهند، به‌سرعت تراکنش‌ها و جای‌گذاری رمز دوم اینترنتی توجه خاصی داشته‌اند. از خدمات مختلف این برنامه می‌توان به خدمات گردشگری، خودرویی، بانکی و ... اشاره کرد.

شما نیز در استعلام خلافی، پرداخت عوارض آزادراهی، استعلام نمره منفی گواهینامه و ... می‌توانید روی تاپ حساب کنید. در طول روز قطعا به کارت به کارت، ثبت چک صیادی، خرید شارژ، تهیه بسته اینترنت و ... نیاز دارید. از دیگر خدمات این سوپراپلیکیشن، می‌توان به ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت اشاره کرد.

جمع‌بندی

آزادراه‌ها و جاده‌ها در دهه‌های اخیر توسعه یافتند و همین امر باعث شده تا سفر با خودروی شخصی آسان‌تر و صدالبته لذت‌بخش‌تر از قبل باشد. برای اینکه در این مسیر پیشرفت، بمانیم باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این کشور را روزبه‌روز نوتر کنیم. عوارضی برای کمک به امر جاده‌سازی و تعمیر راه‌ها پرداخت می‌شود که این روز‌ها این هزینه به شیوه آنلاین اخذ می‌شود. به کمک سرویس اتوپی سوپراپلیکیشن تاپ شما هیچگاه این مهم را فراموش نخواهید کرد و در سریع‌ترین زمان آن را می‌توانید، پرداخت کنید.