بتن یکی از مصالح ساختمانی فوق العاده و بسیار پرکاربرد است که قرن‌ها  است در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایه‌ها، دال‌ها، پیاده روها، پاسیوها و دیوارها همگی از بتن ساخته شده‌اند. پروژه‌های صنعتی و تجاری در مقیاس بزرگ مانند پل‌ها، ساختمان‌ها و سدها نیز همینطور هستند. پروژه‌های تزئینی کوچک مانند دورتادور شومینه‌ها، کانترها و گلدان‌ها نیز از بتن ساخته می‌شوند.

ویژگی اصلی بتن دوام، مقاومت در برابر عناصر محیطی و مقاومت فشاری بالای آن است. به این معنی که بتن می‌تواند وزن زیادی را بدون ترک خوردگی تحمل کند. اما نقطه ضعف بتن، استحکام کششی آن است که با اضافه کردن میلگرد این مشکل را هم می‌توان برطرف کرد.

پس هدف اصلی میلگرد افزایش مقاومت کششی بتن است. این مقاومت اضافی به مقاومت در برابر ترک خوردگی کمک ‌‌‌می‌کند و ضعف ذاتی بتن را جبران ‌‌‌می‌کند. با استحکام کششی بیشتر، بتن می‌تواند در برابر شکستنی که تحت کشش ممکن است صورت بگیرد، مقاومت کند، به این معنی که ‌‌‌می‌تواند با خیال راحت فواصل بزرگ‌تری را توسط بتن ساخت.

پس تا اینجا مشخص شد که میلگرد تقویت کننده، با ایجاد یک اسکلت فلزی در داخل بتن، استحکام آن را بسیار افزایش می‌دهد.

به دلیل استفاده از میلگرد در بتن، امروزه ساخت بسیاری از پل‌ها، سدها و ساختمان‌ها را شاهد هستیم. باید بدانیم که ساخت اکثر سازه‌های بزرگ و ساختمان‌های مسکونی ساخته شده بدون میلگرد هرگز امکان پذیر نخواهد بود.

در ادامه درباره کارهایی که میلگرد برای بتن انجام ‌‌‌می‌دهد، زمان و نحوه استفاده از آن و چند نکته مفید بیشتر خواهیم آموخت.

بتن چیست؟

بتن از اختلاط سیمان، ماسه و سنگدانه با آب به دست می‌آید. آب از نظر شیمیایی با سیمان واکنش می‌دهد و خمیری را تشکیل می‌دهد که در طی یک دوره زمانی 28 روزه خشک و سخت می‌شود که به آن پخت می‌گویند. در این مدت بتن خشک، محکم و سخت می‌شود و با مقاومت فشاری بسیار زیاد، قوی می‌شود. اما استحکام کششی آن بسیار کم است.

در حالی که سیمان و آب مواد موثره هستند، شن و ماسه و سنگدانه‌ها استحکام بتن را فراهم می‌کنند. بدون این دو ماده، سیمان بسیار ضعیف‌ و مستعد ترک است.

بتن ماده متخلخلی است که آب را جذب می‌کند. همانطور که بتن آرام آرام سخت می‌شود، آب داخل آن تبخیر می‌شود و سوراخ‌های کوچک زیادی در سراسر سازه ایجاد می‌کند. آب به راحتی مانند یک اسفنج توسط این سوراخ‌ها جذب شود.

در حالی که ساختار بتن مقاومت فشاری زیادی به آن می‌دهد، مقاومت کششی بسیار کمی‌دارد. این سوراخ‌ها و منافذ داخلی به راحتی می‌توانند ترک بخورند. به عنوان مثال، یک تیر بتنی ضخیم که در دو انتها محکم شده است، در وسط مقاومت بسیار کمی‌دارد و در نهایت ممکن است زیر وزن خود ترک بخورد.

مقاومت فشاری بتن را می‌توان با تغییر نوع،‌‌‌ اندازه و مقدار سنگدانه آن تنظیم کرد. با این حال، هیچ یک از اینها تأثیر زیادی در تغییر مقاومت فشاری آن نخواهد داشت.

افزودن آرماتورهای بتن مانند مش، رابیتس، مواد شیمیایی، الیاف و میلگرد آجدار تنها راه افزایش قابل توجه مقاومت کششی آن است.

4

میلگرد چیست؟

میلگرد استحکام کششی بیشتری برای سازه بتنی ایجاد می‌کند. دلیل این اتفاق این است که میلگرد به توزیع وزن و گره زدن سازه به یکدیگر کمک می‌کند و از ترک‌خوردن و آسیب ساختاری آن جلوگیری می‌کند.

بتن به خودی خود یکی از مصالح ساختمانی بسیار قوی و بادوام است. قرن‌هاست که در سراسر جهان برای ساختن سازه‌ها از بتن استفاده می‌شود. اما این سازه‌ها تا قبل از تولید میلگرد محدودیت‌های زیادی داشتند. این روزها به لطف گنجاندن میلگرد در داخل بتن، ‌‌‌می‌توانیم تقریباً هر چیزی را از بتن بسازیم.

بتن تحت نیروهای فشاری عملکرد خوبی دارد اما برای تحمل وزن کششی به کمک نیاز دارد. در گذشته امکان ساخت سازه‌‌های بزرگ و طویل بتنی نبود، زیرا در مرکز جایی که تنش کششی به بالاترین مقدار خود می‌رسد، بتن ترک می‌خورد. اما با افزودن میلگرد  به بتن ‌‌‌می‌توان سازه‌های بتنی بزرگ  ساخت.

میلگرد همچنین به مقابله با نیروهای انبساط و انقباض که به طور طبیعی با تغییرات دما رخ می‌دهد کمک کند. میلگرد به نگه داشتن یک سازه بتنی در کنار هم کمک می‌کند زیرا نقش مه‌‌‌می‌در انبساط و انقباض دارد.

میلگرد داخل سازه بتنی می‌تواند به‌‌‌اندازه آنچه روی سطح است مهم باشد. وقتی یک ساختمان، پی، پل یا دیوار بتنی را می‌بینید، بدانید که درون آن یک سازه میلگرد مهندسی شده است که به آن استحکام می‌بخشد. در واقع این میلگرد است که امکان ساخت اکثر سازه‌های مدرن را ممکن می‌کند.

ویژگی‌‌های میلگرد

در حالی که بتن بسیار بادوام و با مقاومت فشاری فوق العاده زیاد است، دارای نقاط ضعف عمده‌ای نیز است. داشتن استحکام کششی کم باعث ‌‌‌می‌شود که آن را به عنوان مصالح ساختمانی برای اکثر سازه‌‌های مدرن بی‌ارزش کند. بدون میلگرد، اکثر سازه‌‌های بتنی نمی‌توانند ساخته شوند. آنها به سادگی قادر نخواهند بود با نیروهایی که بر روی آنها قرار می‌گیرد کنترل کنند. از آنجایی که فولاد تقویت‌کننده دارای استحکام کششی باورنکردنی است، بتن اکنون می‌تواند نیروهای کششی و خمشی را جذب کند که به آن اجازه می‌دهد محکم و قوی بماند.

میلگرد در انواع و ضخامت‌‌های مختلف تولید ‌‌‌می‌شود.‌‌‌اندازه‌‌های رایج از 3 تا 18 متغیر است. عدد به ضخامت میلگردها اشاره دارد. هرچه میلگرد ضخیم‌تر باشد قوی‌تر است. مهندسان بسته به نیاز سازه، درجه و ضخامت مناسب را انتخاب خواهند کرد. خم شدن میلگرد بسیار سخت است و حتی سخت تر از بریدن میلگرد. هر دوی این مزایا باعث افزایش مقاومت کششی بتن ‌‌‌می‌شود. زیرا برای اینکه بتن کشیده یا خم شود، میلگرد نیز باید کشیده و خم شود.

میلگردها به طور کلی به هم گره ‌‌‌می‌خورند تا یک اسکلت به هم پیوسته برای بتن تشکیل دهندقبل از ریختن بتن، ابتدا باید تمام میلگردها محکم شده و به هم گره زده ‌شوند.

فاصله صحیح میلگرد بسیار مهم است. میلگردی که فقط یک اینچ فاصله داشته باشد ‌‌‌می‌تواند مقاومت کلی بتن را تا 20 درصد کاهش دهد. به همین دلیل میلگرد بازرسی خاص خود را دارد. زیرا برای استحکام سازه بسیار مهم است.

آج‌ها و برآمدگی‌هایی که روی میلگرد آجدار می‌بینید به آن کمک می‌کند تا با بتن پیوند محکمی‌ایجاد کند. چسبیدن میلگرد ساده به بتن سخت است. اما برجستگی‌های روی میلگرد آجدار این کار را بسیار آسان می‌کند. اگر ‌‌‌می‌خواهید میلگرد را از بتن بیرون بکشید، باید ساختار بتن را بشکنید که انجام آن آسان نیست.

5

چرا میلگرد بتن را قوی‌تر می‌کند؟

از آنجایی که سازه‌های بتنی تقریباً همیشه تحت تاثیر بارهای فشاری و کششی قرار می‌گیرند، برای برطرف شدن هر دو مورد به بتن نیاز است. ولی نکته مهم قضیه این است که، بتن نمی‌تواند به تنهایی مقاومت کششی را به خوبی تحمل کند.

اگر از بالا بر روی یک تیر بتنی فشار بیاورید، در هر کجا که فشار نقطه‌ای باشد، در برابر فشار مقاومت ‌‌‌می‌کند. ولی تحمل تنش کششی را ندارد مخصوصا در وسط سازه. این شرایط وضعیتی را ایجاد ‌‌‌می‌کند که بتن به راحتی ‌‌‌می‌تواند ترک خورده و موجب خرابی سازه شود.

علاوه بر این، لرزش، حرکت و انبساط/انقباض بتن و زمین هم در ترک خوردن بتن موثر است. همه این نیروها ماهیت کششی دارند که نقطه ضعف بزرگی برای بتن هستند.

میلگرد به کاهش این تنش‌‌ها کمک ‌‌‌می‌کند، زیرا برخلاف بتن، میلگرد مقاومت کششی بالایی دارد. در نتیجه گنجاندن میلگرد در داخل بتن به تقویت آن در تمام مواردی که نیاز دارد ،کمک ‌‌‌می‌کند.

انواع میلگرد

میلگرد به دو صورت "آجدار" و "ساده" تولید می‌شود. اصطلاح آجدار به این معنی است که روی میلگرد دارای برآمدگی‌هایی است که به ایجاد پیوند و چسبندگی بیشتر با بتن کمک می‌کند. میلگرد ساده دارای برآمدگی نیست و زمانی استفاده ‌‌‌می‌شود که فولاد باید به داخل بتن "لغزش" کند.

 

در اینجا متداول ترین انواع میلگرد آورده شده است:

  • میلگرد فولاد کربن: رایج ترین نوع میلگرد مورد استفاده که هزینه نسبتاً پایینی و استحکام خوبی دارد. اگرچه در محیط مستعد خوردگی به راحتی خورده می‌شود.
  • میلگرد پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP): موسوم به "میلگرد فایبر گلاس" جایگزین خوبی برای میلگرد فولادی سنتی است زیرا استحکام کششی بیشتری نیز دارد. این میلگرد از یک رزین پیچیده شده با فایبرگلاس ساخته شده است و به همین دلیل هرگز خورده نمی‌شود. بسیار قوی اما بسیار گران است.
  • میلگرد اروپایی یک میلگرد ارزان‌ ساخته شده از منگنز: این میلگرد در قالب‌های متفاوتی نسبت به آنچه ما استفاده می‌کنیم‌‌‌اندازه گیری می‌شود و تقویت جامد برای بتن سازه‌ای فراهم می‌کند.
  • میلگرد با روکش اپوکسی: که به نام میلگرد "نوار سبز" هم شناخته می‌شود. عمدتاً برای ساخت پل‌‌ها یا سایر محیط‌‌های مرطوب از این میلگرد استفاده می‌شود زیرا در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. این میلگرد  یک میلگرد اقتصادی است که برای محیط‌های خورنده طراحی شده است. چون با پوشش اپوکسی ساخته شده است که در برابر خوردگی محافظت می‌شود. با این حال، در محیط‌هایی که جابجایی زمین، ترک‌‌ها یا ارتعاشات ممکن است به پوشش محافظ آسیب برساند، انتخاب خوبی نیست. مانند نقاطی که روی گسل قرار دارند. ترک‌‌ها فولاد را در معرض محیط قرار می‌دهند که اثر پوشش را خنثی می‌کند.
  • میلگرد گالوانیزه: این میلگرد در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، مانند میلگرد با روکش اپوکسی، اما گران‌تر از آن است. میلگرد گالوانیزه با استفاده از چندین فرآیند مختلف از جمله آبکاری سرد، آبکاری گرم و آبکاری با روی پوشش داده می‌شود. فلز روی (zn)، یک سد محافظ بر روی فولاد ایجاد می‌کند.
  • میلگرد استنلس استیل: این  میلگرد، گرانترین میلگرد است، اما بسیار قوی و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. در درجه اول در محل‌هایی استفاده می‌شود که از روی و اپوکسی نمی‌توان استفاده کرد و به دلیل هزینه بسیار بالا، فقط در صورت لزوم از این میلگرد استفاده می‌شود.

6

بزرگترین کارخانه‌های تولید میلگرد آجدار در ایران

با افتخار در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کارخانه‌های میلگرد در ایران وجود دارد و کیفیت تولید برخی از این تولیدکنندگان دلیلی بر شهرت آن‌ها شده است. با شناخت تما‌‌‌می‌کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در ایران، می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی از آن‌ها را جهت خرید انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی بزرگ‌ترین و بهترین تولید کنندگان میلگرد در ایران خواهیم پرداخت.

کارخانه فولاد آذربایجان میانه

این مجموعه تولید کننده میلگرد A1 و A3 بوده در حالی که به دلیل داشتن تکنولوژی ترمکس توانایی تولید میلگرد A4 را نیز دارد.

در میان اهالی بازار آهن این مجموعه با نام کارخانه فولاد میانه و میلگرد تولیدی آن با نام میلگرد میانه شناخته می‌شود. از مزایای مهم کارخانه فولاد میانه نزدیک بودن به خط راه آهن و جاده‌های ترانزیت و کیفیت بی‌نظیر محصولات آن است.

برند کارخانه فولاد آذربایجان یا میانه به شکل دو حرف F برعکس در کنار هم شناخته می‌شود.

کارخانه صنایع فولاد تیکمه داش

کارخانه تیکمه داش در بخش محرو‌‌‌می‌از شهر تبریز در سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد. ظرفیت تولیدی این کارخانه بیش از ۳۰۰ هزار تن در سال است.

تولید کننده صنایع تیکمه داش یا کارخانه فولاد کاوه، قادر به تولید انواع مختلف ساده و آج‌دار میلگرد با کیفیت بسیار بالا می‌باشد.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان قدیمی‌ترین واحد فولادسازی در کشور است که دارای شهرت جهانی بود و محصولات مرغوب آن جایگاه ویژه‌ای در بازار آهن پیدا کرده است. اکثر افراد با این کارخانه آشنایی دارند و به خوبی محصولات فولادی آن را می‌شناسند.

برای نخستین بار کارخانه ذوب آهن اصفهان توانست گواهی نامه استاندارد بالاترین سطح کیفی، گواهی نامه میلگردهای گرید B500B و گواهی نامه ایزو ۹۰۰۱ مدیریت کیفیت در تولید شمش را دریافت کند.

این مجموعه بزرگ پس از انعقاد قراردادی بین ایران و شوروی تأسیس شد و جزئی از کارخانه‌های تولید کننده میلگرد صنعتی به شمار می‌رود.

انواع میلگرد ساده و آج‌دار را با ظرفیت سالانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید کرده و در بین تولید کنندگان میلگرد A4، اولین و بهترین است.

قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن را می‌توانید در سایت همراه فلز ببینید.

7

مجتمع فولاد صنعت بناب

مجتمع فولاد صنعت بناب یک هلدینگ بزرگ متشکل از چهار زیر مجموعه به نام‌های فولاد صنعت شهریار، فولاد شاهین بناب، پروژه گسترش فولاد شهریار و فولاد صنعت سهند است.

این مجتمع تولیدی میلگرد در ایران انواع میلگرد ساده و آج‌دار A2 و A3 در سایزهای متنوع ۸-۳۲ میلی متر را روانه بازار می‌کند.

علامت اختصاری برند میلگردهای شاهین بناب BS0CT است.

کارخانه نورد آریان فولاد

این واحد صنعتی در سال ۱۳۸۵ در استان قزوین با هدف تولید انواع مختلف محصولات فولادی از قبیل نبشی و میلگرد آریان فولاد شروع به فعالیت کرد.

این کارخانه انواع میلگرد آج‌دار A2 و A3 تا سایز ۳۲ را تولید می‌کند.

گروه صنعتی پرشین فولاد

تولیدات کارخانه پرشین فولاد آریان به دلیل داشتن کیفیت مطلوب و حجم تولید بالا به کشورهایی از قبیل اروپا، آفریقا و کشورهای خاورمیانه صادر می‌شود.

انواع میلگردهای تولیدی این کارخانه به دلیل نزدیکی جغرافیایی به شهر تهران بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته است.

 میلگرد پرشین فولاد آریان در همه‌ی استانداردهای A1 تا A4 تولید می‌شود، بیان این نکته اهمیت دارد که کارخانه‌های تولید میلگرد A4 بسیار محدود هستند و گروه صنعتی پرشین فولاد اقدام به تولید این میلگرد می‌نماید.

مجتمع فولاد آناهیتا گیلان

در اواخر سال ۱۳۸۹، مجتمع فولاد آناهیتا گیلان با هدف اشتغال‌زایی و تولید محصولات با کیفیت در منطقه شمال کشور بهره‌برداری شد.

این کارخانه بر اساس استانداردهای روسیه میلگردهای A2 و A3 و بر اساس استانداردهای ملی میلگرد آج‌دار ۳۴۰ و ۴۰۰ را تولید می‌کند.

تولید اصلی میلگردهای آناهیتای گیلان ، در زمینه میلگرد ساختمانی بوده و نام اختصاری AG را برای خود انتخاب کرده است.

فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

اگر یکی از فعالین حوزه فولاد هستید، غیر ممکن است نام برند فولاد البرز ایرانیان یا فایکو را نشنیده باشید.

این مجموعه در سال ۱۳۹۳ در اطراف شهرستان نکا با تولید میلگرد A2 و A3 به بهره‌برداری رسید.

میلگردهای صنعتی و ساختمانی مجموعه بزرگ فایکو یکی از پر فروش‌ترین انواع میلگرد در ایران هستند.

شرکت مجتمع فولاد خراسان

این تولید کننده قدی‌‌‌می‌میلگرد از سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان قطب میلگرد شمال شرق ایران شناخته می‌شود.

انواع میلگرد در شرکت مجتمع فولاد خراسان، با استانداردهای A2 ،A1 و A3 تولید و به بازار عرضه می‌شود.

نماد اختصاصی و نشان دهنده اصل بودن کالا در این مجموعه، KSC.CT است.

میلگرد فولاد شاهرود

کارخانه فولاد شاهرود با تامین تجهیزات مورد استفاده از کشور ایتالیا در سال ۱۳۸۰ با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال تاسیس شد.

این شرکت تولید کننده انواع میلگرد ساده و آج‌دار به صورت شاخه‌ای و در سایزهای ۱۰-۳۲ میلی‌متر است و تما‌‌‌می‌محصولات برند فولاد شاهرود با نماد SHSS شناخته می‌شوند.

میلگرد A2 تولید شده در این مجموعه، مقدار مقاومت کششی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر و شکل مارپیچی است.

صبا فولاد زاگرس

این کارخانه در استان چهارمحال و بختیاری در دو واحد اصلی نورد و فولاد سازی با هدف تولید میلگرد و ایجاد اشتغال تاسیس شد.

فولاد زاگرس تولید کننده میلگردهای A4 و A3 است.

مجتمع فولاد امیرکبیر خزر

عمده‌ترین محصول تولید شده میلگردهای آج‌دار امیرکبیر در انواع A2، A3 و A4 بوده که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند و در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

8

کارخانه ظفر بناب

مجتمع ظفر بناب در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز نمود و انواع میلگرد در گریدهای A2 و A3 و ظرفیت تولیدی ۲۰۰هزار تن در سال را تولید می‌کند.

علامت ZN.CT روی بدنه‌ی محصولات این کارخانه وجود دارد که نشان‌دهنده شرکت ظفر بناب آذربایجان است.

 

مجتمع بردسیر کرمان

این مجتمع در سال ۱۳۸۰ در مجاورت شهرستان بردسیر احداث و میلگردهای باکیفیت در ظرفیت ۶۲۰ هزار تن در سال را تولید می‌کند.

میلگردهای این مجموعه طبق استاندارد DIN روسیه است.

میل‌گردهای فولاد بردسیر کرمان در گرید A2 با سایز ۱۰-۳۲ میل ی متر و گرید A3 با سایز ۸-۳۲ میلی متر تولید می‌شوند.

کارخانه آذر فولاد امین

یکی از چندین کارخانه تبریز و آذربایجان شرقی کارخانه فولاد آذر تبریز است که میلگردهای تولیدی این کارخانه به صورت آج‌دار در سایزهای ۸-۳۲ میلی متر عرضه می‌شوند.

از مهم‌ترین محصولات تولید‌شده در این کارخانه می‌توان به میلگرد‌های ساده، میلگرد‌های آجدار A2 و همچنین میلگرد‌های آجدار A3 اشاره کرد.

مجتمع کیان فولاد ابهر

این مجتمع در سال ۱۳۹۴ در شهرستان ابهر زنجان با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال تاسیس شد.

میلگرد تولید شده کیان ابهر انتخاب مناسبی برای ساختمان‌سازی است و برای سازه‌هایی که دچار تغییر شکل می‌شوند مناسب نیست.

میلگردهای ابهر به صورت شاخه‌ای و کلاف در گرید A2 و A3 در سایز ۸-۲۸ میلی متر تولید می‌شوند.

 

کارخانه حسن رود (گیلان)

شرکت نورد فولاد گیلان در سال ۱۳۸۳ در شهرک صنعتی بندر انزلی رشت افتتاح شد.

ظرفیت تولید این کارخانه ۲۰۰ هزار تن در سال و گرید A2 و A3 می‌باشد. محصولات تولیدی این مجتمع با نام میلگرد حسن رود معامله می‌شوند و با استانداردهای جهانی مطابقت دارند.

کارخانه فولاد قائم

مجموعه فولاد قائم رازی، در سال ۱۳۷۸ در استان اصفهان شهرستان شهر رضا احداث شد.

میلگردهای این کارخانه طبق استانداردهای A3 کشور روسیه در سایزهای ۸-۳۲ میلی متر تولید می‌شوند.

میلگرد قائم، توسط عملی ات نورد گرم تولید شده و معمولا برای تقویت مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارخانه آریان فولاد

مجتمع نورد آریان فولاد، در سال ۱۳۸۵ در شهرستان بوئین زهرا در قم تأسیس شد.

این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی و میلگردهایی در سایز ۱۰-۳۲ میلی متر می‌باشد.

9

بهترین میلگرد برای ساختمان

• در اصل میلگردهای مورد استفاده در فونداسیون و آرماتوربندی‌های ساختمان باید از نوع آجدار باشد تا با بتن درگیر شده و مقاومت را به حد لازم برساند.

• میلگردهایی که در ساختمان استفاده می‌شوند به شکل‌های متفاوت ( خاموت، ادکا، خرک‌، رکابی و... ) در بتن به کار می‌روند از این رو باید قابلیت تغییر شکل را نیز در کنار مقاومت آن در برابر خمش در نظر گرفته شود.

• پرکاربردترین میلگردهای آجدار مورد استفاده در ساختمان از گریدهای A3, A4 و A2 می‌باشند که در استحکام و وزن با یکدیگر متفاوت هستند.

• در روند تولید میلگرد فرآیندهایی مانند آلیاژسازی، کارسرد و عملیات حرارتی سبب افزایش مقاومت کششی میلگرد می‌شود.

• بهترین نوع میلگرد برای پی‌ ساختمان استفاده از میلگرد A3 طولی و A2 عرضی است.

• میلگرد A3 مناسب خمش‌های متعدد نبوده و در آهنگری و جوشکاری مقاوم نیست.

دلایل اصلی استفاده از میلگرد در بتن

  • انبساط و انقباض: با تغییر دما، بتن به طور طبیعی منبسط و منقبض ‌‌‌می‌شود. این ‌‌‌می‌تواند فشار زیادی بر روی بتن ایجاد کند. به همین دلیل از میلگرد همراه با درزهای انبساط برای پشتیبانی و کاهش فشار استفاده ‌‌‌می‌شود. انبساط و انقباض از مسائل استحکام کششی در نظر گرفته ‌‌‌می‌شود.
  • تغییرات فیزیکی: اگر بتوانید تضمین کنید که زمین زیر یک سازه هرگز تغییر نخواهد کرد، میلگرد نیازی به آن نخواهد بود. اما از آنجا که وضعیت زیر پایه بتنی ‌‌‌می‌تواند تغییر کند، میلگرد را برای هر سازه‌ای مورد نیاز است. به عنوان مثال، اگر سوراخ یا نشست زیرپایی باز شود، میلگرد باید به‌‌‌اندازه ای قوی باشد که شکاف را بپوشاند و از ترک خوردن بتن جلوگیری کند.
  • اضافه بار: اگر وزن بالای سازه شما برای ترک بتن کافی باشد، میلگرد آن را کنار هم نگه ‌‌‌می‌دارد. حتی در صورت ترک خوردن، یک سازه بتنی که توسط میلگرد در کنار هم نگه داشته ‌‌‌می‌شود، همچنان ‌‌‌می‌تواند بسیار محکم باشد. در برخی موارد به همان‌‌‌اندازه قوی است که گویی بتن هنوز دست نخورده است.

ضخامت مورد نیاز بتن برای استفاده از میلگرد

حداقل ضخامت توصیه شده برای بتن ریخته شده معمولاً 4 اینچ است. این ضخامت برای میلگرد بسیار نازک است، بنابراین به جای میلگرد از مش استفاده می‌کنیم. با این حال، زمانی که بتن 5 اینچ و بالاتر ضخامت داشته باشد، از میلگرد استفاده می‌کنیم و همانطور که بتن ضخیم‌تر می‌شود و نیاز به تحمل بار بیشتری دارد، میلگرد ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شود.

وقتی که بتن خیلی ضخیم تر می‌شود، در برخی موارد چندین فوت، قفس‌های میلگرد می‌سازیم. به طور کلی در داخل تمام پایه‌‌ها و دیوارهای خود از ترکیب میلگرد عمودی و افقی استفاده ‌‌‌می‌کنیم.

عنصر مهم دیگری که باید در نظر گرفت این است که چگونه همه میلگردها با هم محکم می‌شوند. گره‌های فلزی نازک مانند ریسمانی به هم ‌‌‌می‌پیچند تا میلگرد را قبل از ریختن بتن به هم محکم نگه دارند. این قفس‌ها مانند نوعی اسکلت فلزی نازک برای بتن است. در برخی موارد نادر حتی از مش سیم و سایر مواد افزودنی مانند تقویت کننده‌های شیمیایی و الیاف را نیز استفاده می‌شود.

10

کاهش ضخامت بتن در اثر استفاده از میلگرد

یکی از مزایای استفاده از میلگرد این است که به طور بالقوه می‌تواند ضخامت بتن را کاهش دهد. هنگا‌‌‌می‌که محاسبات بار برای تعیین ضخامت یک دال انجام می‌شود، اغلب می‌توانند با افزودن میلگرد قوی، بتن نازکتر شود. این هم می‌تواند از جمله مزایای استفاده از میلگرد در بتن برای صرفه‌جویی در فضا و پول باشد.

موقعیت‌یابی میلگرد برای بتن ریزی

فقط گذاشتن میلگرد و ریختن بتن کافی نیست. میلگرد باید پایدار باشد تا در هنگام ریختن بتن حرکت نکند. علاوه بر این قرارگیری میلگرد نیز بسیار مهم است. حتی تغییرات کوچک در مکان از نقشه‌ها ‌‌‌می‌تواند یک ساختار را تا حد زیادی ضعیف کند.

هر پروژه متفاوت است، اطمینان حاصل کنید که تمام‌‌‌اندازه‌‌ها و فواصل خود را دقیقاً به درستی تعیین کرده‌اید و مطمئن شوید که میلگرد بسیار محکم است تا در هنگام ریختن بتن جابجا نشود. بسیاری از سازه‌های بتنی به این دلیل شکست خورده‌اند که میلگرد به درستی جایگذاری نشده است. پس:

  • ابتدا مطمئن شوید که‌‌‌اندازه میلگرد کاملاً دقیق باشد.
  • دوم، مطمئن شوید که هر میلگرد در موقعیت درست خود قرار دارد.
  • سوم، بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر اتصال قوی است و قفس میلگرد محکم است.

در نهایت بتن را بریزید.

مش در مقابل میلگرد، کدام بهتر است؟

میلگرد استحکام سازه بتنی را می‌افزاید. به طور کلی در پروژه‌های بتنی مقیاس بزرگ،  مانند دیوار یا فونداسیون ، که برای جلوگیری از ترک خوردن یا شکستن به مقاومت زیادی نیاز دارد، از میلگرد استفاده می‌شود.

مش سیم از سیم‌‌های فولادی ضد زنگ نازک ساخته شده است که به شکل شبکه‌ای، شکل گرفته‌اند. مش سیمی‌به بتن اضافه ‌‌‌می‌شود تا مقاومت آن را به همان شیوه میلگرد افزایش دهد. با این حال، مش به‌‌‌اندازه میلگرد قوی نیست زیرا ضخامت مش به ضخامت میلگرد نیست. ما معمولاً از مش سیم در موقعیت‌های بسیار کوچکتر مانند دال کف استفاده می‌کنیم. با این حال، گاهی اوقات از آن در کنار میلگرد جانبی در پروژه‌‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ به عنوان راهی برای نگه داشتن بتن در کنار هم استفاده می‌شود.

  • میلگرد برای افزایش استحکام طراحی شده است و جلوگیری از ترک خوردگی ساختاری یا پایه کمک ‌‌‌می‌کند. مش سیم برای جلوگیری از ترک خوردن در پروژه‌‌های کوچکتر طراحی شده است و برای مناطق با استحکام بالا مانند پی یا ستون بزرگ در نظر گرفته نشده است.
  • قیمت میلگرد بیش از 5 برابر قیمت مش سیم است. با این حال این بر اساس‌‌‌اندازه میلگردی که استفاده ‌‌‌می‌کنید و میزان کار لازم برای ایجاد ساختار میلگرد متفاوت است.
  • کار با مش سیمی‌ بسیار ساده‌تر است، زیرا معمولاً تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که آن را رول کنید، از طول برش و در محل مورد نیاز قرار دهید.

11

مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

مقدار میلگرد مورد نیاز برای یک ساختمان می‌تواند با توجه به مؤلفه‌های مختلفی تعیین شود. اینکه برای هر ساختمان به چه مقدار میلگرد نیاز داشته باشیم، را باید بر اساس نوع ساختمان و همچنین کاربری آن ساختمان تعیین کنیم.

محاسبه میلگرد فوندانسیون

میلگرد‌هایی که در قسمت زیرین ساختمان و به اصطلاح در پایه‌های آن استفاده می‌شود، با نام میلگرد‌های فوندانسیونی شناخته می‌شوند. حساب کردن مقدار میلگرد‌های مورد نیاز برای این قسمت را می‌توانید با توجه به مؤلفه‌هایی که بیان می‌شود و همچنین با توجه به فرمول‌های تخصصی ریاضیات این حوزه، به دست‌آورید.

در ابتدا سعی می‌کنید که سطح مقطع را در فوندانسیون به دست‌آورید. پس از محاسبه سطح مقطع در فوندانسیون لازم است تا سقف و ستون‌ها را نیز محاسبه کرده و سپس به سراغ تخمین تعداد طبقات ساختمان‌ها بروید. زمانی که قصد اجرای میلگرد‌ها در پی و یا همان فوندانسیون ساختمان را دارید، لازم است تا از این میلگرد‌ها به سه شکل طولی، عرضی و تقویتی استفاده شود. در واقع این موضوع به آن معنا است که فوندانسیون یک ساختمان بایستی به صورت محاسباتی در پیرامون قرارگیری سطح مقطع آن به شکل طولی و عرضی ایجاد شود. مقاطعی که مربوط به تقویت پی ساختمان نیز می‌شوند برای استحکام و قدرت بخشی به اسکلت‌ها است.

محاسبه مقاطع طولی در فوندانسیون

مورد بعدی در خصوص محاسبه مقاطع طولی در قسمت پی و فوندانسیون ساختمان‌ها است. در صورتی که این مدل از سطح مقطع‌ها در طول محور پی اجرا شود، بدان معنی است که این مقاطع در ردیف‌های بالا و پایینی فوندانسیون قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم میزان وزن میلگرد‌هایی که در این قسمت قرار می‌گیرد را محاسبه کنیم، لازم است تا در ابتدا طول یک عدد میلگردی که در این محور استفاده می‌شود را حساب کنیم و سپس به تعداد میلگرد‌های مورد نیاز در ساختمان با توجه به متراژ مورد نظر، وزن کلی میلگرد‌ها را محاسبه کنیم.

مقاطع عرضی در فوندانسیون

مورد بعدی در خصوص میلگرد‌هایی است که در مقاطع عرضی استفاده می‌شوند. برای محاسبه کردن مقاطع عرضی نیز همچون مقاطع طولی لازم است تا مراحل بیان شده را جز به جز اجرا کنید. با این تفاوت که در این مرحله عرض سطح مقطع را در نظر می‌گیرید و دو عدد کاور را از آن کم و دو عدد خم را به آن اضافه می‌کنید.

مقاطع تقویتی در فوندانسیون

مورد سوم که در خصوص کاربرد میلگرد‌ها در ساختمان مدنظر قرار گرفت، مقاطع تقویتی در پی و فوندانسیون ساختمان است. برای آن که بتوانید وزن میلگرد‌های مورد نیاز در سطح مقطع تقویتی را‌‌‌اندازه‌گیری کنید، لازم است تا طول آرماتور را در تعداد و همچنین وزن واحد طول آن ضرب نمایید. فایل ریز متره یک فایل اکسل است که به صورت آماده و کامل تما‌‌‌می‌سطح مقاطع میلگرد‌های تقویتی در ساختمان را در نظر می‌گیرد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید هرچه سریع‌تر محاسبات خود را انجام دهید.

12

خلاصه: میلگرد برای بتن چه کاری انجام ‌‌‌می‌دهد؟

بتن یکی از مصالح ساختمانی فوق‌العاده است که قرن‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایه‌ها، دال‌‌ها، پیاده روها، پاسیوها و دیوارها همگی از بتن ساخته شده‌‌‌اند. و پروژه‌‌های صنعتی و تجاری در مقیاس بزرگ مانند پل‌‌ها، ساختمان‌‌ها و سدها نیز همینطور هستند. پروژه‌های تزئینی کوچک مانند دورتادورهای شومینه ریخته‌گری، کانترها و گلدان‌ها نیز از بتن ساخته می‌شوند. ویژگی اصلی آن دوام، مقاومت در برابر عناصر و مقاومت فشاری است. به این معنی که ‌‌‌می‌تواند وزن زیادی را بدون ترک خوردگی تحمل کند. اما جایی که بتن در آن ضعیف است، استحکام کششی آن است. با این حال ‌‌‌می‌توان با اضافه کردن میلگرد این مشکل را برطرف کرد. پس در جواب به سوال میلگرد برای بتن چه ‌‌‌می‌کند؟ می‌توان گفت: با ایجاد یک اسکلت فلزی در داخل بتن، استحکام آن را بسیار افزایش ‌‌‌می‌دهد.

هدف اصلی میلگرد افزایش مقاومت کششی بتن است. این مقاومت اضافی به مقاومت در برابر ترک خوردگی کمک ‌‌‌می‌کند و ضعف ذاتی بتن را جبران ‌‌‌می‌کند. با استحکام کششی بیشتر، بتن ‌‌‌می‌تواند در برابر شکستن تحت کشش مقاومت کند، به این معنی که ‌‌‌می‌تواند با خیال راحت فواصل بزرگ تری را طی کند. به دلیل استفاده از میلگرد در بتن است که امروزه بسیاری از پل‌‌ها، سدها و ساختمان‌‌هایی را داریم که ‌‌‌می‌بینید. اکثر ساخت و سازهای بزرگ مقیاس و سازه‌‌های مسکونی ساخته شده بدون میلگرد امکان پذیر نخواهد بود.

مجموعه بزرگ همراه فلز با سابقه درخشان در تولید، توزیع و تامین انواع میلگرد ساده و آجدار و با هدف حذف واسط و فروش انواع میلگرد به قیمت درب کارخانه، به صورت روزانه قیمت میلگرد را در سایت خود بارگذاری می‌کند.

هم اکنون جهت استعلام قیمت، خرید و مشاوره با کارشناسان فروش همراه فلز به  شماره 79217-021 تماس بگیرید.

آدرس شرکت همراه فلز آسیا: تهران، پاسداران، خیابان عابدینی‌زاده، پلاک 23

منبع: همراه فلز