یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی مخصوصا نزدیک به روزهای انتهایی سال، انتخاب یک قالیشویی خوب و ومعتبر برای شستن فر ش‌ها و قالی‌های آنان است. با توجه به افزایش هزینه‌ها و گرانی موجود در بازار باید در انتخاب خود در هر مقطعی دقت داشته باشید که بعدا مجبور به پرداخت خسارت‌هایی که به شما وارد می‌شود نباشید، اما منظور از این خسارت یعنی چه؟ فرض کنید قالیشویی که شما فرش خود را برای شستن به دست آنان می‌سپارید از اعتبار کافی برخوردار نباشد، به همین دلیل ممکن است فرش و قالی‌های شما را با آسیب و پارگی حتی رنگ‌رفتگی به شما تحویل دهد و در این گرانی بازار مجبور به خرید فرش جدید برای منزل خود شوید.

متاسفانه برخی از قالیشویی‌ها نرخی بالاتری از آنچه اتحادیه قالیشویی مشخص کرده  از مشتریان خود دریافت می‌کنند و اگر در انتخاب خود دقت نکنید مجبور می‌شوید دست آخر رقم بالاتری برای شسته شدن فرش‌ها‌ی خود بپردازید، اما از کجا متوجه مجاز بودن و اعتبار قالیشویی مورد نظر قبل از انتخاب آن شویم؟ فرقی ندارد شما در چه منطقه‌ای ساکن هستید، شما می‌توانید لیست قالیشویی‌های مجاز که عضو اتحادیه قالیشویی هستند بدست آورید. تنها با کمی تحقیق این کار صورت می‌گیرد، مثلا اگر در منطقه صادقیه تهران ساکن هستید به راحتی لیست قالیشویی صادقیه که مجوز کار به آنان داده شده است را با کمی تحقیق در فضای وب بدست خواهید آورد. این مراکز قالیشویی میتوانند خدمات مختلفی از جمله مبل شویی، فرش شویی و موکت شویی را برای شما انجام دهند.

۲

اگر قالیشویی مجاز نباشد چه بر سر فرش‌های ما می‌آید؟

همانطور که گفتیم شما می‌توانید لیستی از قالیشویی‌های معتبر در دست داشته و با توجه به کیفیت یا نزدیک بودن محل سکونت خود، دست به انتخاب آنان بزنید. فرقی نمی‌کند در تهرانپارس ساکن هستید یا سعادت آباد، به دلخواه خود می‌توانید از خدمات قالیشویی‌های سعادت آباد یا قالیشویی تهرانپارس استفاده کنید.

حال اگر انتخاب خود را به درستی انجام ندهید چه بر سر فرش‌های شما می‌آید؟ برای مثال جدا از هزینه‌ای که شاید بیشتر از شما دریافت کنند، ممکن است به علت اینکه عضو اتحادیه قالیشویی نیستند و مجوزهای کافی را ندارند هیچ سرکشی از سوی این نهاد بر کار آنان صوت نگیرد. به همین دلیل به راحتی از هر نوع ماده شوینده‌ای برای شستن فرش شما استفاده کنند آن هم بدون نظر کارشناسی شده‌ای، چراکه قالیشویی‌های خوب کارشناسانی را در دپارتمان خود دارند که قبل از شستن فرش با توجه به نوع فرش و جنسی که دارد و همینطور الیاف موجود در فرش، نوع شست و شوی که باید طی کند را انتخاب می‌کنند.  مهم‌تر اگر فرشی آسیب دیده یا نیاز به رفوگری دارد، قبل از طی شدن مراحل شست و شو فرش شما آن را ترمیم کرده تا در طی شدن فرایند شست و شو آسیب جدی‌تری به تار و پود فرش وارد نشود.

چنین مواردی که مثال زدیم در قالیشویی‌های غیرمجاز دیده نمی‌شود. همینطور قالیشویی‌های مجاز امروزی اغلب از دستگاه‌های پیشرفته‌تری برای شستن قالی ‌های شما استفاده می‌کنند. به همین دلیل این دستگاه‌ها می‌تواند فرش شما را از هرگونه آلودگی موجود پاک کنند و در آخر شاهد فرشی تمیز خواهید بود، طوریکه احساس کنید فرش خود را به تازگی خریداری کرده‌اید.

۳

از کجا متوجه شویم یک قالیشویی مجوزهای لازم را دارد؟

  • قالیشویی‌های مجاز دارای یک شماره جواز از اتحادیه قالیشویان هستند. برای پی بردن به این موضوع شما می‌توانید با اتحادیه تماس بگیرد و سپس کد مرکز مورد نظر را از آنان استعلام کنید یا همینطور شما می‌توانید از وب سایتی که آن مرکز دارد اقدام به انجام این کار کنید.
  • معمولا پرسنلی که در قالیشویی‌های مجاز کار می‌کنند، لباس فرمی مخصوص به تن دارند و دارای کارت پرسنلی و ماشین مخصوص کارخانه هستند. این مشخصه‌ها شامل نام مرکز مورد نظر و شماره تلفن آن و حتی نماد آن قالیشویی است.
  • قالیشویی مجاز قالیشویی است که پرسنل آنان، هنگام تحویل گرفتن فرش‌ها رسید سربرگی که دارای مشخصات کارخانه است مانند شماره ثبت و شماره مجوز را به مشتری بدهند. پس بهتر است قبل از امضا تمام مفاد درج شده در برگه رسید، آن را با دقت مطالعه کنید. اگر هرگونه سوالی درباره آن داشتید از کارشناسان یا تیم پشتیبانی تماس بگیرید و بپرسید.
  • در رسید برخی از قالیشویی‌های معتبر و مجاز، بندی برای بیمه نامه در نظر گرفته شده و آن برای این است که اگر خسارتی برای فرش مشتریان در حین شستشو رخ داد خیال مشتریان از این جهت راحت باشد که به دلیل این ضمانت نامه قطعا قالیشویی مورد نظر خسارت را به آنان پرداخت می‌کند. این موضوع برای فرش‌های دستبافت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

آیا شستن مکرر فرش به تار و پود آن آسیب می‌زند؟

برخی افراد تصور می‌کنند که شستن مکرر فرش باعث آسیب به تاروپود فرش آن‌ها می‌شود، اما باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباهی است. شستن مکرر فرش حتی باعث افزایش طول عمر مفید فرش‌های شما می‌شود، حال چگونه؟ فرض کنید روی فرش شما لکه‌هایی ایجاد شده، حال اگر شما فرش خود را بعد از طی شدن فاصله زمانی‌های طولانی به قالیشویی بسپارید، پاک شدن این لکه‌ها از روی فرش شما کاری دشوار خواهد بود. زیرا به الیاف فرش نفوذ کرده و بعد از مدتی انگار جزئی از تار و پود فرش شما می‌شوند به همین دلیل پاک کردنشان کاری دشوار خواهد بود.

 در طی شدن پروسه شست و شو در قالیشویی کارشناسان این مراکز به راحتی می‌توانند نیاز فرش شما را به ترمیم به راحتی تشخیص دهند تا قبل از شستشو این مراحل صورت گیرد که در طی شستشو فرش آسیب بیشتری پیدا نکند. به همین دلیل انگار با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم فرش شما شسته شده و از هرگونه آلودگی پاک شده و هم ترمیم و رفوگری آن انجام شده است.

پس باید انتخاب یک قالیشویی خوب را در اولویت کار خود قرار دهید که در نهایت از کیفیت کاری که تحویل می‌گیرد، احساس رضایتمندی تمام داشته باشید. همچنین شما می‌توانید از تمام خدمات آنان از جمله مبل شویی، فرش شویی و موکت شویی با خیال راحت بهره مند شوید.