در چند سال اول زندگی، اسباب بازی نقشی انکار ناپذیر در زندگی کودکان دارد. اسباب بازی‌ها ساخته شده‌اند تا کودکان و خردسالان را سرگرم کرده و در کنار آن، مهارت‌های لازم را به آن‌ها بیاموزند.

اگر بگوییم که ۷ سال اول زندگی، مهمترین دوره زندگی هر انسانی است، سخن گزافی نگفته‌ایم. تحقیقات روانشناسی زیادی در این زمینه وجود دارند که این مطلب را به خوبی اثبات می کنند. در ۷ سال اول زندگی هر رفتار، اتفاق، اسباب بازی و وسیله‌ای می‌تواند اثرات بلند مدت و عمیق بر روح و روان کودک و همچنین بر جسم او بگذارد. به همین دلیل است که روانشناسان بر اهمیت این دوره، بیش از هر دوره دیگری در زندگی تأکید می‌کنند.

کودکانی که در ۷ سال اول زندگی خود، وسایل و اسباب بازی‌هایی برای سرگرم شدن، کشف کردن و آموختن در اختیار دارند و همچنین از والدینی همراه و کم مشغله بهره می‌برند، آینده بسیار درخشان‌تری خواهند داشت.

وقت گذاشتن برای کودک بزرگترین لطفی است که می‌توانید در حق آن‌ها بکنید. تأثیر مثبت حضور والدین و بخصوص مادر در کنار کودک بخصوص در سال‌های ابتدایی زندگی، با هیچ چیز دیگری قابل جایگزینی نیست. توجه داشته باشید که حتی تهیه و خرید بهترین اسباب بازی‌های دنیا، برای کودک نیز، جای حضور والدین در کنار آن‌ها را پر نمی‌کند.

۱۱

ماشین های اسباب بازی جزو محصولاتی هستند که در دو گروه پسران و دختران طرفدار دارند

 

در بالا خیلی کوتاه به نقش اسباب بازی و والدین در سال‌های اول زندگی کودک، اشاره کردیم، اما در ادامه می‌خواهیم نکات ضروری که باید در هنگام انتخاب اسباب بازی‌های دخترانه و اسباب بازی‌های پسرانه بدان توجه کرد، را نام ببریم و کمی در مورد آن‌ها توضیح دهیم.

نکاتی هستند که توجه به آن‌ها در هنگام انتخاب اسباب بازی می‌تواند به شما کمک کند، فرقی نمی‌کند که برای دختر بچه‌ها به دنبال یک قصر بزرگ، شیک هستید یا برای پسربچه‌ها به دنبال خرید اسباب بازی پسرانه جذاب و جدید هستید. تفنگ، تانک، نفر بر، شمشیر، نانچیکو، پنجه بکس و .... جزوی از اسباب بازی هایی است که مربوط به مبارزه می باشد. این اسباب بازی ها که همگی پسرانه می باشند و اصولا کمتر دختری داریم که به این ها علاقه نشان دهد.

در ادامه همراه ما باشید تا به سه نکته مهم کلیدی در انتخاب اسباب بازی اشاره کنیم.

سه نکته مهم و کلیدی در انتخاب اسباب بازی

۱-ایمنی اسباب بازی و مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن

  • استاندارد و امنیت اسباب بازی:

احتمالاً همه شما می‌دانید ایمن بودن وسایل کودک و اسباب بازی‌هایی که برای او انتخاب و تهیه می‌کنیم، بالاترین اولویت را دارد. وقتی از ایمنی اسباب بازی پسرانه یا اسباب بازی دخترانه صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها داشتن علامت استاندارد بر روی جعبه محصول نیست. اسباب بازی‌ها باید استاندارد‌های خاصی مثل CE اروپا را داشته باشند تا بتوان با خیال راحت به برند و شرکت آن‌ها اعتماد کرد.

اما از آنجایی که درصد زیادی از اسباب بازی‌های وارداتی و تولیدی داخل فاقد این استاندارد می‌باشند، این وظیفه شما است که در هنگام انتخاب اسباب بازی به جنس موادی که در ساخت آن به کار رفته توجه کنید.

بطور مثال همه ما می‌توانیم به راحتی وسایلی که از مواد خام دسته اول و پلاستیک‌های مواد نو ساخته شده‌اند را از دیگر وسایلی که در ساخت آن‌ها از پلاستیک‌های بازیافتی استفاده شده است تشخیص دهیم. بهتر است که به هیچ وجه سراغ اسباب بازی‌های دخترانه و اسباب بازی‌های پسرانه‌ای که مواد اولیه با کیفیت و خوش رنگی ندارند نرویم، حتی اگر آن محصولات جذابیت‌های بصری زیادی داشته باشند.

  • کیفیت مواد تشکیل دهنده، وزن و جنس اسباب بازی:

کودکان به صورت ناخود آگاه بیش از هر زمان دیگری، در سنین خردسالی، اسباب بازی و وسایل خود را در دهان خود می‌گذارند، این نکته اهمیت توجه به مواد به کار رفته در ساخت اسباب بازی را دو چندان می‌کند. اسباب بازی‌هایی که در ساخت آن‌ها از مواد طبیعی استفاده شده است و در رنگ‌آمیزی آن‌ها از رنگ‌های غیر شیمیایی استفاده می‌شود، اولویت بالاتری برای انتخاب دارند.

همچنین توجه به وزن اسباب بازی‌ها و میزان سختی آن‌ها بسیار ضروری است. ما باید در هنگام انتخاب اسباب بازی، وزن و میزان سختی اسباب بازی را با توجه به جسه و توانایی‌های کودک بسنجیم و بعد دست به انتخاب بزنیم. هستند اسباب بازی‌های دخترانه شیک و اسباب بازی‌های پسرانه‌ای که کیفیت و کارایی خوبی دارند اما به دلیل سنگین بودن بیش از حد، برای کودکان دو ساله مناسب نیستند.

۱۲

اسباب بازی های دخترانه شیک و جدید جزو پر فروش ترین اسباب بازی ها در بین دختر بچه ها هستند

همچنین باید در نظر بگیریم که اگر کودک ما زیر دو سال دارد و هنوز نمی‌تواند وسایل را به صورت اصولی و مطمئن در دستان خود نگاه دارد، سختی بیش از حد بدنه اسباب بازی، می‌تواند برای او خطر افرین باشد.

۲- کاربردی بودن اسباب بازی، توجه به سن، جنس و توانایی‌های کودک

  • مناسب بودن اسباب بازی برای کودک

درست است که توصیه همیشگی ما به والدین، جنسیتی نکردن اسباب بازی‌های دخترانه و اسباب بازی‌های پسرانه است اما باید توجه داشت که که برخی از اسباب بازی‌های پسرانه هستند که مناسب دختر بچه‌ها نبوده و همچنین برخی از اسباب بازی‌های دخترانه هستند که مناسب پسر بچه‌ها نمی‌باشند.

بطور مثال می‌توان به تفنگ‌های اسباب بازی اشاره کرد که مناسب دختر بچه‌ها نمی‌باشد، در طرف مقابل نیز، میز و وسایل آرایشی کودک هستند که مناسب پسر بچه‌ها نبوده و فقط مناسب دختر بچه‌ها می‌باشد.

 اسباب بازی های دخترانه ای که پیچیدگی و امکانات زیادی ندارند و باطری خور نیستند مسلما قیمت های مناسب تری دارند و ارزان تر هستند. اکثر اسباب بازی های دخترانه ای که در ایران تولید می شود قیمت مناسبی دارند و ارزان هستند. اما در این بین یک سری از اسباب بازی ها هستند که همیشه قیمت مناسبی داشته اند، مانند گاز و آشپزخانه ساده یا عروسک های پولیشی ساخت ایران که قیمت های مناسبی دارند و می توانند کودکان زیادی را سرگرم کنند.

  • سن کودک

    همچنین در هنگام انتخاب اسباب بازی های دخترانه شیک، باید به سن کودک خود و از همه مهم‌تر کاربردی بودن آن اسباب بازی برای کودک دلبند خود توجه کرد.

۱۳

توجه نکردن به سن و توانایی های کودک در هنگام خرید اسباب بازی می تواند به کودک آسیب بزند

 

اکثر اسباب بازی‌ها بر روی جعبه خود مشخص کرده‌اند که آن اسباب بازی مناسب برای چه سنینی است، در کنار توجه به سن کودک باید به کاربردی بودن اسباب بازی هم اشاره کرد، در اینجا منظور ما از اسباب بازی‌های کاربردی، محصولاتی است که کار کردن با آن برای کودک شما نه بسیار سخت و نه بسیار اسان است و چالش مناسبی برای تقویت هوش و خلاقیت آن‌ها دارد.

۳- قیمت اسباب بازی، بله دقیقاً منظورمان مبلغی است که برای خرید اسباب بازی هزینه می‌کنید.

 

  • قیمت اسباب بازی

    یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه، قیمت آن است، همه می‌دانیم که هزینه کردن برای کودکان بخصوص در سنین خردسالی و تهیه اسباب بازی‌های مناسب و جذاب برای او، تصمیم بسیار درستی است، اما نباید از قیمت اسباب بازی‌ها و مناسب بودن با توانایی خرید والدین غافل شد. مخصوصاً زمانی که پای تنوع‌طلبی کودکان در میان باشد. تقریباً همه‌ی والدین، تجربه  این را دارند که کودکشان پس از مدت کوتاهی، از اسباب بازی جدید خود خسته شده و دیگر از آن استفاده نکرده‌است. مطماناً با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، این قضیه می‌تواند تبعات مالی سنگینی برای والدین به همراه داشته‌باشد.

۱۴

قیمت اسباب بازی جزو یکی از مهمترین فاکتور ها در هنگام خرید برای کودکان می باشد

خشم، غم و نا امیدی می تواند جزئی از رفتار یک کودک باشد؛ اما ما می توانیم فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که بتوانند چگونگی مقابله با این احساسات و خشم را بیاموزند. امروزه می‌توان یک اسباب بازی دخترانه یا یک اسباب بازی پسرانه را در بازه قیمتی بسیار متفاوتی انتخاب کرد. تا آنجا که در فروشگاه‌های بزرگ اسباب بازی، محصولاتی با قیمت چند ده هزار تومان تا چند ده میلیون تومان موجود است و این شما والدین گرامی هستید که باید با توجه به بودجه‌ای که از قبل برای این کار در نظر گرفته‌اید دست به انتخاب اسباب بازی‌ها بزنید.

همه ما می‌دانیم که اگر با کودک خود به یک فروشگاه اسباب بازی برویم، احتمال اینکه بیشتر از بودجه مد نظرمان خرید کنیم زیاد است، برای همین انتخاب اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه از فروشگاه‌های اینترنتی اسباب بازی تصمیم بسیار هوشمندانه‌ای است. فروشگاه اینترنتی اسباب بازی کودک پلاس(koodakplus.com) تمامی محصولات خود را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری به فروش می‌رساند. شما والدین گرامی می‌توانید با سر زدن به سایت ما از تنوع بی‌نظیر و قیمت‌های رقابتی ما دیدن کنید و همچنین از طریق واتساپ یا تماس تلفنی از مشاوره رایگان همکاران متخصص ما بهره‌مند شوید.

راه‌های ارتباطی:

اینستاگرام: koodakplus

ایمیل: info@koodakplus.com

شماره تماس: 09177242254