قیمت اسلب فولادی یا تختال از ابتدای سال 1401 به چه عواملی بستگی دارد؟

تختال یا اسلب، یکی از مقاطع میانی فولاد است که برای ساخت محصولات متنوع مانند انواع ورق در صنایع و کارخانجات ذوب‌ِآهن و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات می‌توانند ضخامتی بین 180 تا 300 میلی‌متر داشته باشند و طول آن‌ها نیز بین 6 تا 12 متر متغیر است؛ تختال یا اسلب بر اساس میزان وزن، قیمت‌گذاری و خرید و فروش می‌شود و علاوه بر اینکه در داخل کشور خریداران زیادی دارد، به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود.

بخش مهمی از اسلب صادراتی کشور ما، به کشورهای آسیایی و به‌خصوص چین فروخته می‌شود؛ اما بهای تختال مانند دیگر محصولات فولادی، می‌تواند بسیار متغیر باشد و تحت تأثیر شرایط بازار، روند افزایشی یا کاهشی در پیش بگیرد. باتوجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم قیمت اسلب فولادی را در 5 ماه ابتدایی سال 1401 بررسی کنیم.

5 پارامتر اصلی برای تغییرات قیمت اسلب در 5 ماه نخست سال 1401

بهای اسلب در ماه‌های ابتدایی سال 1401، تغییرات زیادی را تجربه کرده است؛ در این خصوص باید گفت عواملی مثل تغییر در عرضه و تقاضا، سیاست‌های اقتصادی داخلی و خارجی و قیمت سنگ آهن همگی در این ماجرا دخیل هستند. در ادامه هر کدام از این موارد را به‌طورمجزا بررسی کرده‌ایم.

قیمت سنگ آهن

نرخ اسلب مانند سایر محصولات فولادی کاملاً به قیمت سنگ آهن گره خورده است. این محصول ماده اولیه در خط تولید فولاد است و با ایجاد تغییر در بهای آن، ارزش تختال نیز به‌طورمستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در ماه‌های ابتدایی سال جاری، در سطح جهانی شاهد کاهش بهای سنگ آهن بودیم و رکودی نسبی در این مدت بر بازارهای مختلف در سراسر دنیا حاکم بود؛ این موضوع به سرعت بر بازار داخل کشور هم تأثیرات خود را نشان داد و قیمت برخی از محصولات فولادی مانند اسلب رو به کاهش نهاد.

نرخ ضایعات آهن

بهای ضایعات فولادی، دومین پارامتری است که بررسی می‌کنیم؛ ضایعات اهمیت بالایی در صنعت فولاد دارد. به‌این‌دلیل که می‌تواند دوباره به چرخه تولید برگردانده شده و به محصولات با ارزش بدل شود. نرخ این ضایعات بسته به درجه کیفی، وزن، ابعاد و سایر ویژگی‌ها، بسیار متفاوت است؛ کاهش قیمت ضایعات آهن، می‌تواند به‌طور غیرمستقیم بر کاهش نرخ سایر محصولات آهنی مانند اسلب نیز تأثیرگذار باشد.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت ضایعات آهنی، به صورت کیلویی محاسبه می گردد. قراضه و ضایعات آهنی کاربرد زیادی در تولید مقاطع فولادی مختلف دارند به همین خاطر اطلاع از نوسانات قیمت ضایعات آهن پرس شده و پرس نشده، برای خریداران این محصول اهمیت بالایی دارد."

میزان عرضه و تقاضا

اسلب یک محصول میانی در طول فرآیند ساخت مقاطع فولادی است؛ بنابراین خریداران آن، تولیدکنندگان محصولات فولادی هستند. البته در ساخت ماشین‌آلات سنگین هم از این محصولات استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل باید گفت به میزانی که ساخت‌وساز و صنایع عمرانی در داخل کشور حیات داشته باشند، تقاضا برای این کالا هم بالا است. به نظر می‌رسد با توجه به روند نزولی قیمت اسلب در 5 ماهه ابتدایی سال جاری، میزان تقاضا برای این محصول چندان بالا نبوده است.

عوامل متعددی مانند عرضه و تقاضا بر قیمت اسلب یا تختال نقش دارند.

 

صادرات و واردات

تختال ایران به‌طور گسترده به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای آسیایی صادر می‌شود. تقاضا برای اسلب یا تختال ایران به‌نسبت بالا است؛ اما در این میان کشورهایی مانند روسیه در بازار صادرات اسلب، رقبای جدی محسوب می‌شوند. در بازه زمانی مورد بررسی ما، تأثیر کاهش بهای سنگ آهن در سطح جهانی، در کاهش نرخ این محصول در بازار داخلی کاملاً محسوس است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"اسلب، از محصولات فولادی است که در کارخانه‌های متعدد کشور تولید و از آن برای ساخت ورق‌های آهنی استفاده می‌شود. به‌طورمعمول ضخامت اسلب‌ها بین 180 تا 300 میلی‌متر است و در طول‌های مختلف 6، 10 و 12 تولید و در بازار عرضه می‌شود و معمولا خریداران اصلی این محصول کارخانه های تولید ورق هستند."

تحریم‌ها و شرایط سیاست خارجی

تحریم‌ها و بلاتکلیفی در خصوص برجام، تمام جنبه‌های اقتصادی کشور به‌خصوص بازار آهن را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در 5 ماه ابتدایی سال 1401، گمانه‌زنی‌ها در مورد برجام و رفع احتمالی تحریم‌ها، بسیار بالا گرفت؛ اما هنوز مشخص نیست که توافقات هسته‌ای به نتیجه می‌رسند یا نه. درصورت برقرار شدن دوباره‌ی توافق برجام، کاهش قیمت سنگ آهن، محصولات فولادی و همین‌طور تختال بسیار محتمل است.

شیب نمودار قیمت تختال یا اسلب از فروردین تا مرداد 1401 صعودی بود یا نزولی؟

بهای اسلب یا تختال از فروردین 1401 تا مرداد همین سال، سیر نزولی داشته است؛ بهای هر کیلوگرم اسلب در 2 فروردین ماه 900 دلار در هر فوب تن بوده است که در مردادماه به کمتر از نصف، یعنی 420 دلار سقوط کرد. سیر نزولی این محصول در اواسط اردیبهشت ماه تندتر از هر زمانی بوده است. در خصوص کاهش قیمت تختال باید گفت که دلایل زیادی وجود دارد؛ اما مهم‌تر از همه احتمالاً کاهش بهای شمش فولاد صادراتی ایران بوده است. این کاهش قیمت که در خردادماه رخ داد، بهای انواع محصولات آهنی را نیز تحت تأثیر قرار داد؛ از طرف دیگر، در این زمان عرضه محصولات در بورس کالا شدت گرفت که باعث شد قیمت‌ها تعادل بیشتری پیدا کنند. البته نباید از تأثیر کاهش ارزش دلار در این زمینه هم غافل شد

نمودار قیمت اسلب یا تختال را در تصویر می توانید مشاهده کنید.

 

سخن پایانی

در بهار 1401، به‌سبب کاهش ارزش جهانی فولاد و ارز نیمایی و اعمال سیاست‌های تعدیل قیمت محصولات در بورس کالا، به‌طورکلی قیمت آهن آلات (ahanonline.com) رو به کاهش رفت. اما علی‌رغم اینکه بهای شمش و فولاد از اواخر بهار رو به افزایش گذاشت، همچنان نرخ اسلب فولادی سیر نزولی خود را تا پایان مرداد ماه حفظ کرد؛ به‌طوری‌که بهای آن به کمتر از 50 درصد در ابتدای سال رسید. هنوز مشخص نیست که این روند تا کجا ادامه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد به تعادل رسیدن قیمت اسلب خواهیم بود. اگر در خصوص خرید این محصولات به مشاوره احتیاج دارید، مراجعه به وب‌سایت آهن آنلاین و کمک گرفتن از کارشناسان خبره این تیم، می‌تواند راهگشای شما باشد.