پروژه تولید خودرو هاچ‌بک جدید گروه خودروسازی سایپا با نام SP0 در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو کشور رونمایی شد. این خودرو برپایه پلتفرم جدید  سایپا با نام SP0 طراحی شده و از پلتفرم خودروهای شاهین و آریا با نام SP100 سایپا متفاوت است.

SP0 شرکت سایپا

حس وحال ثبت کنندگان سایپا+عکس

پلتفرم SP0 یک مقدار نسبت به پلفرم خودرو شاهین یعنی SP100 ابعاد کوچک‌تری دارد و در کلاس هاچ‌بک طراحی شده است. مراحل طراحی و تولید SP0 در جریان است و کارهای مربوط به ساخت بدنه و موتور انجام شده است و در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو کشور در کنار خودرو به نمایش درآمده است.

بر اساس موارد به نمایش درآمده در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو کشور، خودرو SP0 از لحاظ فرایند طراحی و تولید پیشرفت مناسبی داشته و انتظار می‌رود در سال 1402 یا 1403 وارد خط تولید سایپا شود.

در کنار پروژه هاچ‌بک SP0، یک نسخه مینی SUV بر روی همین پلفرم در نمایشگاه رونمایی شده است. این خودرو یک مینی SUV جمع و جور بر پایه SP0 است که همراه با یک موتور جدید و طراحی نمای عقب متفاوت ارائه خواهد شد.

بر اساس اطلاعات به نمایش درآمده از مینی SUV پلتفرم SP0 در نسخه دنده اتوماتیک آن از یک موتور 1,6 لیتری 4 سیلندر توربو با توان تولید حداکثر 148 اسب بخار با استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره می‌برد.

این خودرو از تجهیزاتی مانند رینگ آلومینیومی 17 اینچی، ایربک راننده و شاگرد،کیسه هوای جانبی صندلی، کیسه هوای پرده ای،مولتی مدیا به اضافه سیستم بلوتوث، چراغ روشنایی روز و سنسور پارک بهره خواهد برد.

البته با توجه به اینکه هنوز خودروهای در مراحله اولیه طراحی به سر می‌برند، نظر دادن در خصوص زمان ورود خودروها به خط تولید و حضور در بازار منطقی نخواهد بود و خودروها باید مراحلی خیلی زیادی را برای رسیدن به تولید پشت سربگذارند.

جدول مشخصات ماشین فنی مینی SUV پلتفرم SP0

خودرو SP0 Mini SUV
موتور 1,6 لیتری 4 سیلندر توربو
حداکثر قدرت 147 اسب بخار
استاندارد آلایندگی یورو 4
آپشن ها رینگ 17 اینچ آلومینیومی،ایربگ راننده و شاگرد، کیسه هوای جانبی صندلی، کیسه هوای پرده‌ای، مولتی مدیا به اضافه سیستم بلوتوث، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک

مقایسه آریزو 5 چری و آریو سایپا