میلگرد همواره یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که از آن در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی و پروژه‌های مختلف عمرانی و... استفاده می‌شود. کارخانه‌های متعددی در سطح کشور وجود دارند که میلگردهای باکیفیت را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. عرضه این محصولات فولادی به بازار، از چند روش متفاوت انجام می‌شود که تفاوت قیمت چشمگیری در حدود 6 الی 20 درصد در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. مقایسه قیمت‌های بورس کالا با بازار آزاد بورس کالا اهمیت بالایی در بررسی تنش بازار دارد و به دلیل شفافیت بالای بازار بورس، بسیار آسان‌تر است. بنابراین، در ادامه به بررسی دلایل و اهمیت تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار می‌پردازیم.

بورس یا بازار آزاد؟ مسئله این است!

مقاطع فولادی تولیدشده در کارخانه‌های داخلی، از طریق 4 روش اصلی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند که عبارتند از:

  • بازار آزاد
  • بورس کالا
  • فروشگاه‌های اینترنتی
  • فروش مستقیم کارخانه

درحالی‌که خرید محصولات فولادی از درب کارخانه به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها شناخته می‌شود، بازار آزاد با تفاوت قیمت زیاد، محصولات را با گران‌ترین قیمت‌ها به دست مشتریان می‌رساند. این امر به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان متعددی است که بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار می‌گیرند. خریدوفروش در بازار آزاد به معنای دست دلالان بیشتری است که در ظرف شیرینی قرار می‌گیرند و تقاضای کاذبی در بازار آهن‌آلات ایجاد می‌کنند. این امر باعث شده است که سود حاشیه‌ای بازار آزاد در برخی مواقع تا 80 درصد بیشتر از بورس کالا نیز بالا رود. از طرفی، خرید از درب کارخانه بسیاری اوقات برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر نیست. زیرا برای خرید مستقیم از شرکت‌های تولیدکننده باید حداقل یک تریلی (برابر 20 تن) از محصول را سفارش دهند. از سوی دیگر هم برخی از کارخانه‌ها محصولات خود را تنها به افرادی می‌فروشند که جواز فروش داشته و جزو فروشنده‌های عمده و عرضه‌کننده‌ها به سایر نقاط کشور باشند.

بورس کالا، یکی دیگر از روش‌های خرید میلگرد صنعتی و ساختمانی است که این روزها تفاوت قیمت آن با بازار آزاد، سر به فلک کشیده است. برای خرید از این بازار، داشتن پروانه ساخت الزامی است. این روش توانسته بخش مهمی از بازار سیاه کشور را از بین ببرد و از احتکار محصولات فولادی تا حد زیادی جلوگیری کند. بورس کالا، درواقع دارای ساختاری قانون‌مند و شفاف است که بستری ایمن برای ارتباط میان خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند. قیمت‌گذاری میلگرد در بورس کالا با توجه به قیمت دلار نیمایی و شرایط بازارهای داخلی و خارجی انجام می‌شود. بنابراین، قیمت شمش فولاد، ارز نیمایی، نرخ تورم، نرخ ارز، قیمت انرژی و... نیز نقش برجسته‌ای در تعیین قیمت دارند.

۲

علت تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار

تفاوت قیمت مقاطع فولادی مانند میلگرد در میان بازار آزاد و بورس کالا را می‌توان تا حدودی عادی دانست؛ اما درصد این تفاوت است که می‌تواند آن را به امری عجیب و بحرانی تبدیل کند. درحالی‌که تفاوت قیمت این دو بازار در کشورهای خارجی تنها 7 الی 11 درصد است، اختلاف قیمت در بازار ایران تا 20 درصد نیز بالا می‌رود. این امر تا حد زیادی با نحوه قیمت‌گذاری میلگرد در بورس کالا ارتباط دارد. همان‌طور که اشاره شد، این قیمت‌گذاری بر اساس دلار نیمایی انجام می‌شود؛ درحالی‌که قیمت دلار نیمایی همیشه با اختلاف 20 درصد، از قیمت واقعی کمتر است.

وجود درصد بالای تفاوت قیمت میان بازار آزاد و بورس کالا، از وجود تنش کنترل نشده در بازار فولاد و آهن خبر می‌دهد و با مشاهده آن به‌راحتی می‌توان ادعا کرد که شرایط بازار مطلوب نیست. این اختلاف قیمت، باعث بروز دشواری‌های متعدد در امور تولیدکننده و تأمین میلگرد مورد نیاز مصرف‌کنندگان واقعی می‌شود. بنابراین، بهترین حالت بازار را می‌توان زمانی دانست که تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار آزاد به 200-300 تومان رسیده باشد.

۳

سخن پایانی

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، به نظر می‌رسد که در سال جاری نمی‌توانیم انتظار کاهش قیمت دلار، نرخ ارز و نرخ تورم را داشته باشیم. بنابراین، اختلاف قیمت تیرآهن و میلگرد در بازار آزاد و بورس کالا تا مدت‌ها کاهش چشمگیری ندارد و برای پیش‌بینی بازار و خرید مقرون‌به‌صرفه، همواره باید قیمت محصولات را از طریق مراجع معتبر رصد کرد. سایت آیین صنعت به‌عنوان یک مرجع قابل‌اتکا، سعی دارد با ارائه قیمت لحظه‌ای محصولات فولادی از جمله میلگرد و انکر بولت در سایت خود، این راه را برای شما عزیزان هموارتر و امکان‌پذیرتر کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید سیگنال‌های مهم و فرصت‌های عالی خریدوفروش را به دست آورید.