سفر به جنوب کشور راه‌های زیادی دارد؛ از سفر با هواپیما گرفته تا سفر با قطار یا ماشین شخصی. در این مطلب قصد داریم با هم به بررسی راهنمای سفر به جنوب با ماشین بپردازیم. جنوب ایران بسیار گسترده است. جزایر کیش، قشم و بندرعباس همگی در جنوب ایران واقع شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با سفر ماشینی به جنوب آشنا شویم. همچنین شما می‌توانید برای سفر به جنوب، با تورهای مسافرتی همراه شوید و سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

 

از جنوب ایران چه می‌دانید؟

سفر به جنوب ایران پتانسیل این را داراست که از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان بشود. جنوب ایران پر است از شهرهای زیبا و باصفا که با شگفتی‌هایی چندهزارساله در انتظار شما هستند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث متمایز بودن شهرهای جنوبی می‌شود، فرهنگ چندهزارساله و آثار به‌جامانده از این تاریخ طولانی و پرفراز و نشیب است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی حیرت‌انگیز، طبیعت این بخش از کشور نیز شما را متعجب خواهد کرد.

ترکیب این جاذبه‌های دیدنی در کنار مردم باصفا و خونگرم جنوی، سفر را پر از شور و نشاط خواهد کرد. انتخاب زیباترین شهر جنوب ایران میان تمام این شهرها با همه زیبایی‌هایشان، انتخاب سختیست. جنوب ایران همیشه برای طبیعت‌گردها و کسانی که می‌خواهند هم‌زمان از طبیعت و تفریحات جانبی آن لذت ببرند، جای لذت‌بخشی بوده است. این خطه زیبا در فصل‌های سرد سال بیشتر مورد توجه قرار دارد. هوای بهاری و مطبوع و آفتاب گرم و درخشان جنوب در زمستان می‌تواند شما را تا چند روز از حال ‌و هوای زمستانی خارج بکند و تجربه‌ای لذت‌بخش بشود.

بوشهر یکی از استان‌های جنوبی کشور است. آب ‌و هوا در بوشهر در زمستان، بهاری و مطبوع است. البته گاهی با حرکت جبهه هوای سرد، هوا به سرما گرایش پیدا می‌کند. اما در مجموع، هوای بوشهر در نیمه دوم سال، بهاری است و گردشگران بسیاری را به ‌سمت خود جذب می‌کند. بوشهر جاهای دیدنی زیادی دارد. دیدنی‌های بوشهر توانایی این را دارند که دل هر گردشگری را ببرند. سواحل ماسه‌ای، نخل‌های سر به ‌فلک‌ کشیده، بافت سنتی شهر، آثار تاریخی و پدیده‌های طبیعی این استان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر به شمار می‌روند. با خرید پرواز تهران اهواز می‌توانید از بوشهر هم دیدن کنید.

۲

جزیره کیش از دیگر بخش‌های جنوبی کشور است. البته که این قطب بزرگ گردشگری جنوب ایران نیازی به معرفی ندارد. جزیره کیش و تفریحات آبی آن برای هر ایرانی، آشنا است. برنامه‌های تفریحی کیش و جشنواره‌های آن در تابستان، این جزیره زیبای خلیج ‌فارس را به یکی از معروف‌ترین قطب‌های گردشگری ایران بدل کرده است. اما سفر به کیش در زمستان لذتی دیگر دارد. کیش در زمستان آب ‌و هوای ملایم‌تری دارد و کاملا بهاریست. از طرفی، مسافرت به کیش در نیمه دوم سال این حسن را دارد که از شلوغی تابستان و تعطیلات نوروزی خبری نیست و می‌توانید به راحتی از جاهای دیدنی کیش دیدن کنید.

کیش از جمله جاهایی است که بیشتر از هر چیزی، امکانات تفریحی‌ معروفی دارد. آن ‌قدر امکانات تفریحی و تنوع آن‌ها در کیش زیاد است که حوصله‌ شما در این جزیره دنج و زیبا سر نخواهد رفت. از تفریحات آبی مانند غواصی و گشت ‌زدن در دریا گرفته تا تفریحات ساحلی مانند پاراسل و شاتل‌سواری و گشت ‌وگذار در باغ‌های متنوع و مراکز نگهداری از حیوانات فراهم است. حجم تفریح‌های موجود در کیش آن‌قدر زیاد هستند که تقریبا هرکسی با هر ذائقه‌ای را راضی می‌کنند. اگر قصد سفر به کیش را دارید، مطالعه راهنمای سفر به کیش را از دست ندهید.
قشم نیز بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس و احتمالا جذاب‌ترین جزیره برای گردشگران است. اگر کیش را قطب امکانات تفریحی جنوب ایران در نظر بگیریم، قشم هم قطب جاذبه‌های طبیعی جنوب خواهد بود. جاهای دیدنی قشم آن‌ قدر دیدنی و زیبا است که هرچه از دیدنی‌های آن بگوییم، کم گفته‌ایم. البته برخی از دیدنی‌ها بیش از آن که توصیف شوند، باید به چشم دیده شوند، مانند قشم و جزایر اطراف آن.

۳

قشم در سالیانی دور تحت تصرف نیروی دریایی قدرت‌های استعمارگری مانند پرتغال بوده است. ادوات و سازه‌های باقی‌مانده از نیروی دریایی پرتغال، در کنار ارزش طبیعی، به این جزیره ارزش تاریخی هم اعطا کرده‌اند. قشم، علاوه بر طبیعت زیبا و دیدنی‌هایی بکر، مراکز خرید جذابی نیز دارد که با کمی تحقیق و جست‌وجو می‌توانید در آن‌ها امکان خرید کالای باکیفیت با قیمت مناسب داشته باشید.
اگر به قشم سفر می‌کنید، حتما با اجاره قایق‌های تندروی بومی‌های جزیره به جزایر اطراف آن هم سفر کنید و دیدن آن‌ها را از دست ندهید. سرآمد جزایر اطراف قشم، جزایر شگفت‌انگیز هرمز و هنگام هستند. این دو جزیره زیبای خلیج فارس با خاک شگفت‌انگیزشان هر گردشگری را به وجد می‌آورند. تماشای جنگل‌های حرا و غواصی هم از دیگر تفریح‌ها در قشم است که نباید در سفر به این جزیره آن‌ها را از دست بدهید. قلعه پرتغالی‌ها، غارهای نمکی، بازارها و رستوران‌های محلی، ساحل نقره‌ای هنگام و جزیره رنگی هرمز از جمله دیدنی‌های معروف قشم به شمار می‌روند. حال در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه سفر ماشینی به جنوب کشور و فاصله جنوب از بخش‌های مختلف را بررسی کنیم.

سفر به جنوب با ماشین شخصی

۴

سفر به جنوب ایران بسیار لذت بخش خواهد بود؛ چرا که صفا و صمیمیت مردم این خطه و خونگرمی آن‌ها موجب می‌شود خاطراتی خوش در ذهن شما باقی بماند. از طرف دیگر هوای مطبوع و دل انگیز جنوب در فصل بهار باعث می‌شود بسیاری از افراد تعطیلات نوروز را برای رفتن به جنوب ایران در نظر بگیرند. با این حال چه در بهار و تابستان به جنوب سفر بکنید و چه در پاییز و زمستان، سفری خاطره انگیز و سراسر هیجان در انتظار شما خواهد بود. جنوب ایران از خوزستان و بوشهر گرفته تا بندر عباس و چابهار آن قدر زیبایی دارد که شما را غرق در لذت می‌کند. در این گزارش با سفرمارکت همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه به جنوب ایران سفر کنیم؟ آن چه که لازم است بدانید در این مطلب به شما گفته خواهد شد تا به راحتی راهی سرزمین‌های جنوبی ایران بشوید.

برای رفتن به جنوب ایران و دیدن آن همه زیبایی راه‌های متفاوتی پیش روی شما قرار دارند. همان طور که می‌دانید هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی گزینه‌هایی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده بکنید. لازم به ذکر است که برای خرید بلیط قطار رجا یا هواپیما می‌توانید به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید. یکی دیگر از راه‌ها نیز خرید بلیط قطار است که شما را به راحتی به بندر عباس خواهد رساند. پس از آن هم اگر قصد رفتن به جزیره قشم را داشته باشید، می‌توانید از لنج استفاده بکنید. لازم به ذکر است که علاوه بر مسیر تهران – بندر عباس، مسیرهای یزد – بندرعباس و اصفهان – بندرعباس هم ریل راه‌آهن دارند. باید بدانید که فاصله تهران تا بندر عباس با قطار چیزی در حدود 20 ساعت است.

حال، اگر از تهران حرکت بکنید و مقصد خود را جزیره قشم قرار بدهید، باید با ماشین شخصی خود مسیری در حدود هزار و سیصد کیلومتر را طی بکنید. به 50 کیلومتری بندرعباس که برسید، تابلوهای راهنمای مسیر اسکله بندر پل را خواهید دید که باید به سمت آن‌ها حرکت کنید. در این اسکله می‌توانید بعد از انجام مراحل قانونی با خودروی خود سوار بر شناور یا لنج بشوید و حدودا 40 دقیقه بعد در جزیره قشم پیاده بشوید. باید بدانید که این شناورها در تمام مدت 24 ساعت شبانه روز در مسیر بندر عباس – قشم در حال حرکت هستند.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که همیشه سفر به هر شکلی که باشد با لذت و شادی و آرامش همراه است، اما قبول کنید که سفر جاده‌ای با ماشین شخصی به همراه خانواده و یا دوستان، لذتی بسیار متفاوت دارد. در سفر جاده‌ای با ماشین شخصی شما می‌توانید هر زمانی که تمایل داشتید در کنار جاده توقف بکنید، در طول مسیر از شهرهای بین‌راهی بازدید کنید و مزایای بسیار زیاد دیگری دارید که کاملاً از آن‌ها مطلع هستید.

به صورت کلی ددیم که جنوب ایران به دلیل جاذبه‌های بسیار جذاب و حیرت‌انگیز، یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد برای سفر و گردشگری است. اما به دلیل فاصله زیاد شهرهای جنوبی با تهران و شهرهای شمالی، معمولا این سفرها به ‌وسیله خرید بلیط قطار و هواپیما یا اتوبوس انجام می‌شوند. در این نوشته ما تلاش می‌کنیم تا جذابیت و زیبایی‌های سفر به جنوب با ماشین شخصی به همراه دوستان و خانواده را به طور کامل شرح بدهیم تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای شما رقم بخورد.

مسیر سفر به جنوب با ماشین شخصی از تهران

استان‌های جنوبی ایران همانند بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان جاذبه‌های بسیار منحصر به ‌فرد و متنوعی دارند. مسیر و جاده‌های منتهی به جنوب ایران هم ویژگی‌های خاص خود را دارند که شاید با سرسبزی و جنگل‌های شمال متفاوت باشد؛ اما در زیبایی و جذابیت چیزی از جاده‌های شمالی ایران کم ندارند. برای سفر به جنوب با ماشین شخصی از تهران چندین مسیر اصلی وجود دارد. نقطه شروع تمام مسیرهای سفر به جنوب با ماشین شخصی از اتوبان قم آغاز می‌شوند. در امتداد اتوبان خلیج فارس و پس از عبور از شهر قم، به شهر زیبای کاشان خواهید رسید. پس از کاشان باید وارد جاده کاشان نطنز شوید و این جاده را تا نطنز ادامه دهید. در نطنز به ‌راحتی وارد آزادراه نطنز اصفهان شده و مستقیم مسیر خود را تا شهر زیبای اصفهان ادامه بدهید. در اصفهان در صورتی ‌که قصد داشته باشید به سمت استان زیبای بوشهر حرکت کنید، لازم است به سمت جنوب وارد جاده اصفهان شهرضا شوید و این مسیر را تا شهرضا ادامه بدهید.

 

دو انتخاب از تهران تا بوشهر یا هرمزگان

در شهررضا دو انتخاب در برابر شما قرار خواهد گرفت:

انتخاب اول، حرکت به سمت آباده در استان فارس است. در این مسیر پس از شهرستان آباده به شهر زیبای شیراز خواهید رسید و می‌توانید ساعاتی را در این شهر زیبا استراحت بکنید. از شیراز هم به ترتیب وارد جاده کازرون شده و پس از عبور از برازجان به شهر زیبای بوشهر می‌رسید. به بوشهر که رسیدید حتما از بازار قدیم این شهر دیدن بکنید و با حال و هوای آن آشنا شوید. اگر دوست داشتید سوغات و یادگاری برای خود خریداری کنید. عمارت کلاه فرنگی و موزه دریانوردی، عمارت ملک بوشهر، قبر ژنرال که مربوط به یکی از فرماندهان ارتش انگلستان است و غیره هم گزینه‌های خوبی برای بازدید محسوب می‌شوند. در کنار همه این‌ها از نخلستان‌های سر به فلک کشیده این استان که جلوه‌ای زیبا را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است، غافل نشوید. در پایان هم سری به سواحل زیبای بوشهر بزنید که تقریبا 8 ماه از سال آب و هوای مطبوع و دل انگیزی دارند.

اگر خواستید شب‌ها را در بوشهر بگذرانید، بهتر است با هتل و مراکز اقامتی این استان آشنایی داشته باشید. از مهم‌ترین هتل‌های این استان می‌توان به هتل سه ستاره پاسارگاد در بوشهر، هتل سه ستاره دلوار در بوشهر، هتل سه ستاره پلاس در بوشهر، هتل آپارتمان آسمان 1 و 2 در بوشهر، هتل سه ستاره پرواز و غیره اشاره کرد. برای رزرو هتل می‌توانید به سفرمارکت مراجعه کنید.

اما در صورتی‌ که قصد داشته باشید به سمت استان زیبای هرمزگان و یا سیستان و بلوچستان حرکت بکنید، مسیر سفر به جنوب با ماشین شخصی کمی متفاوت خواهد بود. در این مسیر شما از شهر اصفهان وارد جاده نائین شده و به سمت شهر زیبای یزد حرکت خواهید کرد. از یزد وارد جاده مهریز یزد می‌شوید و مسیر خود را در مهریز ادامه می‌دهید.


از مهریز باید وارد جاده مهریز انار شده و به سمت استان زیبای کرمان حرکت بکنید. در شهر انار در صورتی‌ که قصد داشته باشید به سمت بندرعباس حرکت بکنید، باید وارد جاده شهربابک شده و مسیر خود را تا سیرجان ادامه بدهید. در سیرجان هم مسیر نهایی شما مشخص است؛ جاده زیبای سیرجان بندرعباس شما را به خلیج فارس می‌رساند. پس از بوشهر به طرف استان هرمزگان حرکت کنید که علاوه بر جزایر زیبایش، دیدنی‌های فراوان دیگری هم انتظار شما را می‌کشد که قطعا ارزشش را دارد از آن‌ها بازدید کنید. معبد هندوها که به سبک معماری هند بنا شده است، مجموعه حمام و خانه گله‌داری، بازار بزرگ و بازار سیتی سنتر هم از دیدنی‌های این شهر هستند. به جزایر زیبای کیش و قشم هم که سر بزنید لذت سفرتان تکمیل خواهد شد. دره ستارگان با کوه‌های تو در تو، بندر لافت، جنگل‌های حرا با شگفتی‌های بسیار زیاد، تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها با کوه‌های حیرت‌انگیزش، جزایر ناز، هنگام، هرمز و غیره تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های جزیره قشم هستند.

۵

همچنین اگر قصد سفر به سیستان و بلوچستان و خصوصاً چابهار را دارید، از شهرستان انار به سمت رفسنجان و سپس جاده بم حرکت ‌کنید. در شهرستان بم، وارد جاده بم نرماشیر شده و مسیر خود را تا نیک‌شهر ادامه دهید. در نهایت از جاده نیک‌شهر چابهار مستقیم به سمت ساحل زیبای دریای عمان رانندگی ‌کنید. بسیاری از افراد می‌گویند «اگر دلت می‌خواهد در زندگی، راه رفتن روی مریخ را تجربه کنی، حتما به چابهار سر بزن!» از دیدنی‌های بندر چابهار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تپه‌های آتش فشانی گل افشان، کوه‌های مینیاتوری که یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز این منطقه هستند، تالاب صورتی رنگ لیپار، موزه محلی چابهار، درخت انجیر معابد، منطقه حفاظت شده گاندو، بندر گواتر و جنگل‌های حرای حفاظت شده آن، مسجد جامع تیس که تنها یک مناره دارد، اسکله ماهیگیری و غیره.

فاصله تهران تا جنوب با ماشین شخصی

درست است که فاصله تهران تا جنوب با ماشین شخصی زیاد است اما همین فاصله زیاد باعث می‌شود بخش جذاب سفر، یعنی مسیر سفر، طولانی‌تر بشود و بتوانید لحظات بسیار جذابی را در شهرها و استان‌های مختلف مسیر تجربه بکنید. در ادامه فاصله تهران تا هر یک از شهرهای جنوبی را بررسی می‌کنیم.

فاصله تهران تا کیش با ماشین شخصی

برای سفر با ماشین شخصی به کیش لازم است به بندر چارک که نزدیک‌ترین بندر به جزیره کیش است سفر بکنید. فاصله تهران تا کیش و بندر چارک حدودا ۱۵۰۰ کیلومتر است. همچنین فاصله دریایی بندر چارک تا جزیره کیش فقط در حدود ۱۸ کیلومتر است.

فاصله تهران تا قشم با ماشین شخصی

برای سفر با ماشین شخصی از تهران تا جزیره قشم لازم است به بندر پل در استان هرمزگان برسید و از آن‌ جا با استفاده از لندینگ کرافت، خودروی خود را به جزیره قشم منتقل بکنید. فاصله تهران تا قشم و بندر پل در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است.

فاصله تهران تا بندرعباس با ماشین شخصی

نزدیک‌ترین و کوتاه‌ترین مسافت تهران تا بندرعباس با ماشین شخصی حدودا ۱۲۷۵ کیلومتر است و اگر بدون توقف بخواهید این مسیر را طی کنید در حدود ۱۴ ساعت در راه خواهید بود.

فاصله تهران تا چابهار با ماشین شخصی

بندر زیبای چابهار در جنوب شرقی ایران یکی از زیباترین مقاصد گردشگری است. فاصله تهران تا چابهار با ماشین شخصی در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است.

۷

مسیر سفر به جنوب با ماشین شخصی از مشهد

راهنمای سفر به جنوب با ماشین شخصی از مشهد به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر کمی آسان‌تر است و فاصله شهرها کم‌تر است. بهترین مسیر برای سفر به جنوب با ماشین شخصی از مشهد، حرکت به سمت چابهار است. برای این کار لازم است تا از مشهد وارده جاده تربت‌حیدریه شده و پس از رسیدن به تربت‌حیدریه، وارد جاده گناباد شوید.

از گناباد وارد جاده قاین شوید و مسیر خود را تا قاین ادامه دهید. از قاین باید به سمت جنوب و بیرجند حرکت بکنید. از شهرستان بیرجند وارد جاده بیرجند نهبندان زاهدان بشوید و مستقیم تا زاهدان مسیر خود را ادامه بدهید. در شهر زیبای زاهدان وارد جاده زاهدان خاش ایرانشهر شده و مسیر خود را تا ایرانشهر ادامه بدهید. در ایرانشهر فقط کافی است در مسیر جاده نیک‌شهر حرکت کنید و پس از رسیدن به نیک‌شهر مسیر خود را به سمت جاده نیک‌شهر چابهار ادامه دهید.

 

فاصله مشهد تا جنوب با ماشین شخصی

بهترین مسیر برای یک سفر جذاب به جنوب از مشهد با ماشین شخصی از چابهار شروع می‌شود و به سمت استان زیبای هرمزگان ادامه پیدا می‌کند. در ادامه فاصله مشهد تا هریک از این شهرها را باهم بررسی می‌کنیم.


فاصله مشهد تا بندر زیبای چابهار در حدود ۱۶۰۰ کیلومتر است. فاصله مشهد تا بندرعباس از مسیر چابهار در حدود ۲۲۷۰ کیلومتر و از مسیر استان کرمان در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است. برای سفر با ماشین شخصی از مشهد به جزیره کیش باید به بندر چارک بروید. فاصله مشهد تا بندر چارک در حدود ۱۶۵۰ کیلومتر است. اگر راهی سفر به کیش هستید و می‌خواهید در این جزیره ماشین زیر پایتان باشد، رنت خودرو توصیه می‌شود. اگر قصد دارید تا با ماشین شخصی از مشهد به جزیره زیبای قشم سفر کنید باید به بندر پل رفته و خودروی شخصی را با لندینگ کرافت به سمت قشم منتقل کنید. فاصله مشهد تا بندر پل در حدود ۱۴۷۰ کیلومتر است.

مسیر سفر به جنوب با ماشین شخصی از شمال

سفر به جنوب با ماشین شخصی از شمال می‌تواند لقب هیجان‌انگیزترین سفر جاده‌ای ایران را به خود اختصاص بدهد. سفر از دریای خزر به سمت خلیج فارس و دریای عمان. برای سفر به جنوب با ماشین شخصی از شمال، پیش از هر چیز باید خودتان را به تهران برسانید. وقتی که به تهران رسیدید، مسیر سفر شما همان‌طور که بالاتر به ‌صورت کامل توضیح دادیم، کاملا مشخص خواهد بود.

برای سفر به جنوب با ماشین شخصی از شمال و از مسیر تهران باید یکی از جاده‌های هراز یا چالوس برای استان مازندران، اتوبان رشت قزوین تهران برای استان گیلان و جاده گرگان به ساری و قائم‌شهر و جاده هراز، برای استان گلستان را استفاده کنید. پس از آن که به تهران رسیدید، باقی مسیر مشابه مسیر سفر از تهران به جنوب با ماشین شخصی خواهد بود. پس از رسیدن به چابهار و لذت بردن از زیبایی‌های این منطقه، می‌توانید در جاده‌های ساحلی به سمت بندرعباس و بوشهر حرکت کنید و از بندرعباس به سمت کیش و قشم عزیمت بکنید. در نهایت بهترین و جذاب‌ترین روش سفر به جنوب با خودروی شخصی است. در این حالت شما می‌توانید در شهرهای بین مسیر توقفی کوتاه داشته باشید، از مناظر اطراف جاده لذت ببرید، مسیر سفر را خودتان تنظیم کنید و در طول مسیر به همراه دوستان و یا خانواده، لحظاتی شاد و جذاب را تجربه کنید. تنها مشکل سفر به جنوب با ماشین شخصی در صورت وجود تنها یک راننده، خستگی راننده در مسیر خواهد بود که اگر یک یا دو نفر از دیگر هم‌سفران بتوانند رانندگی بکنند، این مشکل هم برطرف خواهد شد.

کلام آخر

در این مطلب پس از آشنایی مختصر با جنوب کشور، دیدیم که راه‌های زیادی برای سفر به جنوب وجود دارد. یکی از بهترین راه‌ها، سفر با ماشین شخصی است چرا که می‌توانید از مسیر سفر لذت برید و زمان خوشی را با همراهان خود بگذرانید. البته در ذهن داشته باشید که برای سفرهای ناگهانی که وقتی برای رانندگی ندارید، همیشه می‌توانید از بلیط لحظه آخری برای سفر با هواپیما بهره ببرید.