مسکن حق مهم و اساسی هر فرد و خانواده محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر دغدغه بسیاری از خانواده‌های فاقد مسکن شده است. با توجه به افزایش تورم در این بخش کمتر کسی می‌تواند از عهده هزینه‌های خرید مسکن حتی غیر از کلان‌شهرها برآید و خانه‌دار شدن تبدیل به آرزوی دست‌نیافتنی شده است.

نهضت ملی مسکن

زلزله با "مسکن مهر" چه کرد؟ خوابگاه هایی که امن هم نیستند!

این در حالی است که تا چند سال قبل تا حدودی می‌شد به این آرزو رسید اما امروز با پس‌انداز خانواده و وام مسکن هم دردی دوا نمی‌شود.

بحث خانه‌دار شدن از جمله طرح‌هایی است که مورد توجه دولت‌های مختلف قرار داشته و هم‌اکنون با ارائه طرح ملی مسکن یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است و پایش متقاضیان در حال انجام است.

یکی از متقاضیان ساخت مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی با گلایه از روند کُند اجرای ساخت این واحدها و افزایش قیمت تمام‌‌شده به خبرنگار ما گفت: موقع ثبت‌نام به ما گفتند "قیمت تمام‌‌شده آپارتمان 100متری، 400 میلیون تومان خواهد بود."، اما الآن می‌گویند "ممکن است از 800 میلیون تومان هم بالا بزند و باید قرارداد جدید ببندید!".

وی اظهار داشت: حدود 2 سال پیش 40 میلیون تومان به حساب بانک مسکن پرداخت کردیم و 50 میلیون تومان پس از آن واریز شد.

این شهروند بیرجندی افزود: در زمان حاضر می‌گویند "هر 2 ماه 85 میلیون تومان باید واریز شود تا قرارداد را ببندیم و گرنه از پروژه حذف می‌شوید".

یکی دیگر از متقاضیان نیز گفت: در زمان حاضر یک واحد 100متری در همان محلی که برای ما زمین در نظر گرفته‌اند 450 میلیون تومان به فروش می‌رسد، آیا عاقلانه است که ما برای خانه‌ای بدون امکانات 800 میلیون تومان پرداخت کنیم؟

وی با تأکید بر اینکه "در موقع انصراف باید وجه واریزشده نقداً به ما پرداخت شود" گفت: برای انصراف هم مراجعه کردیم که گفتند "باید صبر کنید تا فراخوان بدهیم و متقاضی پیدا شود.".

یکی دیگر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در شهر بیرجند با اشاره به اینکه حدوداً 12 سال اجاره‌نشینی را تحمل کرده است، گفت: تاکنون 41 میلیون تومان برای واحدهای اقدام ملی مسکن واریز کرده‌ام اما هنوز به هیچ مرحله‌ای نرسیده است.

محمدی با گلایه از نبود شفافیت در روند ساخت و واگذاری واحدها اضافه کرد: فقط می‌دانم که زمین‌های واگذارشده در سایت اداری قرار دارد و هنوز جدول‌کشی و خیابان‌کشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ساخت واحدها را به‌عهده متقاضیان گذاشته‌اند، گفت: به ما گفته‌اند که "باید یک مهندس ناظر انتخاب کنید و خودتان ساخت‌وساز را انجام دهید!".

باید فاتحه بخش‌های زیادی از اقتصاد کشور را بخوانیم/ آخرین وضعیت رونق و رکود مسکن

این شهروند ادامه داد: اگر ما پول ساخت واحد داشتیم که از واحدهای ساخته‌شده می‌خریدیم، پس چرا همان ابتدای کار این شرایط را اعلام نکردند؟

یکی از دغدغه‌های مردم نداشتن توانایی در تأمین آورده مالی و اقساط است و با توجه به افزایش قیمت‌ها این آورده برای مردم سنگین است.

البته مسئولان استانی نیز بارها گفته‌اند مردم نگران حذف از طرح نهضت ملی مسکن به‌علت نداشتن سهم آورده خود نباشند چرا که پیگیری‌های لازم برای کاهش سهم آورده مردم از مرکز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این باره گفت: در خراسان جنوبی تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن 74 هزار و 797 نفر نام‌نویسی کردند که از این تعداد 31 هزار و 763 نفر پایش شدند و برای ساخت مسکن واجد شرایط اعلام شدند.

داعی ابراز کرد: سهمیه استان در این طرح ساخت 40 هزار واحد مسکن است که هم‌اکنون زمین برای ساخت واحد‌ها فراهم شده است و تاکنون 4 هزار مسکن به مرحله فونداسیون، 2 هزار و 500 واحد به مرحله اسکلت و یکهزار و 700 مسکن به مرحله سفت‌کاری رسیده است.

وی اظهار داشت: ساخت این منازل در 29 شهر به‌صورت ویلایی و تنها در دو شهر بیرجند و قاین به‌شکل آپارتمانی است. در این طرح 350 میلیون تومان تسهیلات دولت و مابقی آورده مردم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در پاسخ به اینکه مردم از نبود زیرساخت‌ها گلایه دارند در حالی که یک سال از اجرایی شدن طرح سپری می‌شود، گفت: دغدغه مردم در زمینه مسکن دغدغه بسیار به‌جا و درست است اما تأمین زیرساخت‌ها شامل دو بخش می‌شود که یکی تأمین زیرساخت‌های اولیه شامل تأمین آب، برق و گاز است و دیگری تأمین زیرساخت برای آماده‌سازی اراضی است.

عباس‌زاده افزود: در زمان حاضر پروژه مسکنی که تکمیل باشد و زیرساخت نداشته باشد، نداریم و در زمان حاضر آماده‌سازی اراضی برای احداث مسکن و تأمین آب مدنظر است.

وی در پاسخ به اینکه "وضعیت متقاضیانی که در طرح ملی دولت قبل 40 میلیون تومان پرداخت کردند به چه صورت است؟"، خاطرنشان کرد: قراردادهایی که داشتند سر جای خود باقی است، اگر انفرادی یا انبوه‌سازی انجام شده قرارداد سر جای خود است و اگر هزینه‌هایی بابت آماده‌سازی و ساخت داده‌اند مطابق قراردادی که از قبل داشتند با آنها انجام خواهد شد.