سردار سیدمحمد صالحی چهارشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگاران افزود: در مجموع ۷۴ گیت (دروازه) ورودی و خروجی در مرزهای شلمچه و چذابه آماده ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی هستند که از این تعداد ۴۸ گیت در شلمچه و ۲۶ گیت در پایانه مسافری چذابه برای زائران اربعین به کار گرفته شدند. وی اظهار داشت: نیروی انتظامی استان برای انجام این ماموریت معنوی و برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره عظیم  اربعین از آمادگی کامل برخوردار است و با آمادگی هرچه بیشتر، خدمات روان تر و آسان تری را به زائران ارائه خواهد کرد.

مرز شلمچه

یک فوتبالی در مراسم راهپیمایی اربعین/عکس

فرمانده انتظامی خوزستان افزود: در روزهای اخیر بازدیدهایی از مرزهای شلمچه و چذابه انجام شده و نسبت به تقویت و ایجاد زیرساخت‌های بیشتر اقدامات خوب و موثری صورت گرفته است.

سردار صالحی با اشاره به بازدید رئیس ستاد اربعین کشور و وزیر کشور از این دو پایانه مرزی گفت: بازدید میدانی از مرزهای شلمچه و چذابه انجام و دستورات لازم هم صادر شده تا بهترین و باکیفیت ترین خدمات به زائران اربعین ارائه شود.

به گزارش ایرنا، حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه از ابتدای ماه صفر شروع و تا چند روز مانده به اربعین به اوج خود می رسد.

۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ روز اربعین حسینی است.

حکم سفر اربعین بدون اجازه پدر

پیش بینی شده اربعین امسال حدود پنج میلیون زائر از مرزهای 6 گانه کشور به کربلای معلا مشرف شوند که از این تعداد دو میلیون زائر از مرزهای چذابه و شلمچه به شهرهای مقدس عراق عزیمت کنند.

در دو سال اخیر به علت همه گیری ویروس کرونا و موافقت نکردن مقام های ارشد ایران و عراق ، زائران اربعین موفق به تشرف به کربلای معلا نشدند و فقط اربعین سال گذشته شمار اندکی از مرز شلمچه راهی عتبات عالیات شدند.

امسال این نخستین بار است که حرکت کاروان زائران اربعین حسینی به کربلای معلا در ماه گرم سال مصادف می شود. پیش بینی شده تا ۱۷ سال آینده اربعین حسینی در ماه‌های گرم باشد.

کمیته جذب مشارکت های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان از موکب‌داران در مرزهای چذابه و شلمچه خواست موکب های خود را به تجهیزات سرمایشی و در صورت امکان به سایبان و مه پاش مجهز کنند.

مرز چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و در محدوده سیاسی شهرستان های دشت آزادگان و خرمشهر واقع شده‌اند.