سردار قاسم رضایی در مرز مهران اظهار کرد: از یک سال پیش جلسات و نشستهای مختلفی با حضور مسئولان کشور عراق در راستای خدمات دهی شایسته به زوار اربعین حسینی پیش بینی و برگزار شد.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به روز اربعین حسینی ( ع ) این نشست ها در فواصل زمانی کوتاهتر و نزدیک‌تر برگزار شد، افزود: تمهیدات مطلوبی برای ایجاد و توسعه زیر ساخت ها در سه مرز شلمچه، مهران و چذابه صورت گرفت.

فرمانده مرزبانی کشور با بیان اینکه مرز مهران از نظر موقعیت جغرافیایی به سرزمین عتبات عالیات نزدیک تر است، بیان کرد: به همین جهت تمایل زوار برای تردد از این مرز بیشتر است و علیرغم اقدامات زیر بنایی و زیر ساختی، ورود زائران فاقد مدارک قانونی در روزهای اخیر، مشکلاتی را در فرایند تردد زوار در این مرز ایجاد کرد.

رضایی اشاره کرد: زیر ساخت های ایجاد شده در مرز مهران پاسخگوی ظرفیت مشخصی است و تجمع زوار بدون مدارک، اسکان و تجمع در این مرز و اصرار برای خروج از کشور به سمت عراق توازن خدمات دهی را برهم زد.

وی با اشاره به تصمیم کشور عراق برای بسته شدن مرز مهران تاکید کرد: در واقع بسته شدن مرز مهران به معنی "عدم اجازه تردد و خروج برای زائران فاقد مدارک قانونی " است و در نهایت با افزایش جمعیت تصمیم بر این شد که زوار دارای مدارک قانونی نیز در چنین شرایطی برای خروج از کشور به سمت مرز شلمچه و چذابه هدایت شوند تا فرایند تردد با سهولت و سرعت بیشتری انجام بگیرد.

وی با اشاره به آغاز بازگشت زوار به کشور عنوان کرد: در حال حاضر در مرز مهران فقط به زائرانی که قصد ورود و بازگشت به کشور را دارند، خدمات ارائه می شود و زائران باید مرز شلمچه و چذابه را برای خروج ازکشور انتخاب کنند.

رضایی با بیان اینکه علیرغم توصیه و هشدارهای پلیس در خصوص مدیریت سفر از سه مرز معرفی شده، اعلام حجم بالای زوار و تراکم جمعیت در مرز مهران، عده ای همچنان مرز مهران را برای خروج از کشور برگزیدند، گفت: هرگونه تصمیمی قطعا برای رفاه حال زوار اتخاذ می شود و نباید خدمات انتظامی ارائه شده را نادیده گرفت، هرچند حجم بالای جمعیت در مزر مهران را کسانی بوجود آوردند که با وجود "منع قانونی" اصرار به خروج از کشور داشتند اما با "مدیریت صحنه" و "هدایت مردم" ، این موضوع حل شد.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به تعامل مطلوب مسئولان ایران و عراق در راستای خدمات دهی شایسته به زوار، مطرح کرد: خلق حماسه اربعین پس از عنایت خداوند و ابا عبداله الحسین ( ع ) محصول مشارکت همگانی است و مرزبانی و نیروی انتظامی نیز برای نظم و امنیت این مراسم بزرگ با تمام ظرفیت ورود پیدا کردند.

وی گفت : شایسته است زائران زمان بندی بازگشت به کشور را نیز مدیریت کنند.