روشن نشدن ماکروفر دوو؛ مشکلی که برای حل آن باید سریعا اقدام کنید

دوو از برندهای معتبر خارجی در حوزه تولید لوازم خانگی است که دستگاه‌های الکترونیکی بسیار باکیفیتی را وارد بازار می‌کند. ماکروفر نیز یکی از همین محصولات است که کاربرد رایجی بین خانواده‌های ایرانی دارد. این محصولات نیز مانند هر وسیله دیگری پس از مدتی استفاده به دلایل مختلفی دچار مشکلاتی می‌شود. روشن نشدن ماکروفر دوو یکی از همین مسائل است که ممکن است علت آن لزوما خرابی دستگاه و از کار افتادن آن نباشد. دلایل بسیاری می‌توانند در این موضوع دخیل باشند که در این مقاله از مرکز تعمیرات دیبا پشتیبان بعنوان نمایندگی مایکروفر دوو به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بعضی مواقع ایراد از قطعات اصلی درونی است و برخی موارد دیگر به علت نوسانات برق با مشکل روشن نشدن ماکروفر دوو مواجه می‌شویم. در ادامه علل روشن نشدن ماکروفر دوو و راهکارهای رفع آن را بررسی می‌کنیم.

ایراد برق منزل یا سیم اتصال؛ از دلایل روش نشدن ماکروفر دوو

شاید موضوع در نگاه اول ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد که دلیل روشن نشدن ماکروفر دوو در سیستم برق‌رسانی باشد. اما بیشترین موردی که توسط مراکز تعمیراتی و نمایندگی‌های دوو ثبت می‌شود، همین موضوع است. ممکن است که برق منزل شما با ایرادی مواجه شده باشد که با وصل کردن دستگاه و سپس روشن کردن آن فشار زیادی به مدار وارد شود و فیوز بپرد. و شاید حتی برق پریز آن قطع شده باشد. برای تست کردن این مورد، راه ساده‌ای که پیش روی شما قرار دارد استفاده از یک فازمتر است تا متوجه شوید پریز برق دارد یا خیر.

مورد دیگری که در بررسی علت روشن نشدن ماکروفر دوو لازم است به آن اشاره کنیم خرابی واصل خود دستگاه است. برای مثال این امکان وجود دارد سیم دستگاه دچار مشکل شده باشد و یا به دلیل فشار زیاد برق، سیستم برقی دستگاه اتصال کوتاهی داشته باشد. این موارد را نیز می‌توانیم بخشی از علل بروز مشکل بدانیم. به این منظور قاب پشت دستگاه را جدا کنید تا به قطعات الکتریکی آن دسترسی داشته باشید. در صورت مشاهده هرگونه سوختگی در قطعات و همچنین رنگ سیاه، باید بدانید که مشکل از اتصال کوتاه دستگاه است. برای تعمیر، باید قطعاتی که دچار نقص شده‌اند را تعویض کنید.

روشن نشدن ماکروفر به دلیل خرابی پنل نمایشگر

خرابی پنل نمایشگر گاهی اوقات می‌تواند سبب بروز این مشکل شود. پنل نمایشگر دارای صفحه نمایش و دکمه‌هایی است که به کمک آن دستورات لازم برای پخت داده می‌شود. بنابراین در صورت مشاهده خرابی این قطعه از دستگاه، ممکن است که دستورات به خوبی ارسال نشوند. در صورت مواجه شدن با این مشکل قبل از اینکه به سراغ بررسی برد بروید، ابتدا سوکت‌های صفحه نمایش را بررسی کنید تا در صورت وجود ایراد، آن را سریعا برطرف کنید. البته به شما توصیه می‌کنیم که انجام این کار را به دستان یک فرد باتجربه بسپارید زیرا امری کاملا تخصصی است.

خرابی قطعه کلیدی مگنترون

می‌توانیم یکی از دلایل اصلی روشن نشدن ماکروفر دوو را خرابی قطعه مگنترون بدانیم. در حقیقت مگنترون لامپی است که انرژی برق را از مدار دریافت کرده و سپس امواج مایکرو را ساطع می‌کند. در نتیجه در صورت رو‌به‌رو شدن با خرابی این قطعه کاملا طبیعی است که هیچ گونه موجی به درون دستگاه تابیده نشود و یا هیچ پختی صورت نگیرد. به شکل ساده‌تر در واقع می‌توانیم بگوییم اصلا دستگاه روشن نمی‌شود.

چفت نشدن درب و میکروسوئیچ

احتمالا شما نیز می‌دانید که تا درب دستگاه به خوبی چفت نشود، دستگاه روشن نمی‌شود. به طور کلی درون درب دستگاه چند عدد میکروسوئیچ قرار دارد که تا دستور بسته شدن درب را به برد ندهد، دستگاه شروع به کار نخواهد کرد. به همین خاطر برخی از همین مشکلات می‌توانند دلیلی بر روشن نشدن ماکروفر دوو باشند.

تاثیر نقص فنی برد اصلی در روشن نشدن دستگاه

برد اصلی در واقع مغز دستگاه است که تمامی دستورات را به سایر قطعات می‌رساند. طبیعی است که به‌وجود آمدن هرگونه مشکل در این قطعه می‌تواند دلیل روشن نشدن ماکروفر دوو باشد. در صورت مشاهده علائم خرابی در برد اصلی باید آن را تعمیر و یا تعویض کنید. نکته مهمی که باید آن را به خاطر داشته باشید این است که انجام عیب‌یابی و تعمیر باید توسط نیروی متخصص صورت بگیرد.

گرم شدن بیش از حد ماکروفر دوو؛ عاملی مهم در روشن نشدن دستگاه

هنگامی که دستگاه شما برای مدت زمان زیادی روشن باشد، درجه حرارت قطعه مگنترون افزایش می‌یابد. این موضوع ممکن است به عمکلرد نادرست دستگاه ختم شود. حتما به این مطلب توجه کنید که ماکروفر دوو باید در حدود 10 سانتی‌متر از پشت و کناره‌ها با دیوار فاصله داشته باشد تا گرمای دستگاه بتواند به خوبی منتقل شود و اختلالی در جریان هوا ایجاد نشود.

چند راهکار ساده برای بررسی مقدماتی روشن نشدن ماکروفر دوو

چند راهکار ساده برای بررسی مقدماتی روشن نشدن ماکروفر دوو

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، کسب اطمینان از قطع نبودن سیم برق است. جریان برق درون فیوز را در منزل آزمایش کنید تا دلیل روشن نشدن ماکروفر دوو مشخص شود. اگر برق درون پریز و جعبه فیوز جریان داشت، سیم برق را جدا و در نهایت سینی و ریل را خارج کنید.

باز کردن کاور فلزی ماکروفر دوو

برای تست قطعات در زمان روشن نشدن ماکروفر دوو باید کاور محافظ روی دستگاه را باز کنید. بیشتر ماکروفرها با استفاده از 4 تا 9 عدد پیچ به بدنه متصل می‌شوند. برای انجام این کار بهتر است از پیچ چهارسو استفاده کنید.

تست سلامت فیوزها

به طور کلی در بعضی از ماکروفرها مانند دوو از دو فیوز به منظور پیشگیری از نوسانات برقی و همچنین یک فیوز حرارتی استفاده می‌شود. در صورت مشاهده علائم سوختگی دلیل روشن نشدن ماکروفر دوو مشخص خواهد شد. برای تست فیوزها باید از دستگاه مولتی متر کمک بگیرید.

در صورت وجود فیوز ثانویه، نحوه عملکرد آن را بررسی کنید

ممکن است در کنار فیوز ورودی برخی از مدل‌های ماکروفر دوو، فیوز کوچکی بر روی صفحه برد نصب شده باشد که سوختن آن می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن ماکروفر دوو باشد. همچنین در بعضی دیگر از مدل‌های این ماکروفر یک فیوز کوچک برای حفاظت از ترانس بر روی برد قرار می‌گیرد که می‌تواند علت روشن نشدن مایکروفر باشد.

مشاهده میکروسوئیچ‌ها

معمولا ماکروفرهایی مانند دوو دارای سه یا حداکثر پنج میکروسوئیچ هستند. بعد از باز کردن بدنه کاور محل میکروسوئیچ‌ها را پیدا کنید. هنگامی که درب ماکروفر را می‌بندید زبانه درب باید به صورت کامل بر روی شاسی میکروسوئیچ قرار بگیرد. چنانچه به هر دلیلی زبانه درب به درستی چفت نشود یا صدایی شبیه به کلیک از میکروسوئیچ شنیده نشود علت روشن نشدن ماکروفر دوو تا حد زیادی مشخص می‌گردد.

روشن نشدن ماکروفر دوو؛ مشکلی نیازمند دانش تخصصی تعمیرکاران

بسیاری از موارد هستند که می‌توانند علت روشن نشدن ماکروفر دوو باشند. اگر این مطلب را به خوبی مطالعه کرده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد که بیشتر تعمیرات و عیب‌یابی‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد نیازمند تخصص و تجربه است. به همین منظور به شما توصیه می‌کنیم که حتما به سراغ مراکز معتبر و نمایندگی‌های دوو بروید تا بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید.

به خاطر داشته باشید که تمامی ماکروفرها به شکل مرگباری دارای برق در خازن‌های ولتاژ بالای خود هستند و حتی در شرایطی که دستگاه نیز به برق متصل نباشد، باز هم این امکان وجود دارد که به دلیل ولتاژ بالا و احتمال وقوع شوک الکتریکی به شما آسیب وارد شود. با در نظر گرفتن تمامی مواردی که تاکنون درباره آن صحبت کردیم، برای پیشگیری از صرف هزینه‌های بیشتر و وارد آمدن خسارات جانی بهتر است تا از یک تکنسین نمایندگی تعمیرات دوو و مراکز خدمات پس از فروش دوو مانند دیبا پشتیبان daewooposhtiban.com در این زمینه کمک بگیرید.