محمد حیدری در گفت و گوی عصر شنبه با بخش خبر زاگرس کرمانشاه افزود: با تلاش های مسوولان و اهتمام استاندار کرمانشاه مرز خسروی فردا بازگشایی می شود و هیچ محدودیتی برای تعداد زائران اربعین از مرز خسروی نداریم. وی اظهار داشت: ما آمادگی کامل پذیرش روزانه حداکثر ۱۰۰ هزار نفر زائر اربعین را از مرز خسروی برای عزیمت به عراق داریم و ممکن است در ایام پیش رو تا اربعین تعداد کمی زائران متغیر باشد.

اربعین

یک فوتبالی در مراسم راهپیمایی اربعین/عکس

رییس ستاد مدیریت و سامان دهی زائران حسینی در قصرشیرین گفت: مقامات ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و تلاش های دیپلماتیک بر استمرار تردد زائران پس از اربعین و بازبودن مسیر  به صورت همیشگی و در طول سال بر روی زائران است.

او از آمادگی کامل ستاد اربعین شهرستان و تمامی دستگاه ها و فراهم بودن تمامی تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به زائران جهت عزیمت به عراق از مرز خسروی خبرداد.

 قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

حکم سفر اربعین بدون اجازه پدر

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.