انجام امور حسابداری و مشاوره مالیاتی برای کسب و کارها چقدر اهمیت دارد ؟ برای انجام حسابداری کسب و کار خود از کجا باید شروع کنید ؟ آیا  داشتن بخش حسابداری و مشاوره مالیاتی در هر کسب و کاری ضرورت دارد؟ آیا می دانید شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی چیست ؟ آیا از خدمات شرکت حسابداری و مشاوره مالیاتی آگاهی دارید؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ سوالات فوق و موضوعات پیرامون آن را به دست آورید.

1

شرکت حسابداری

حسابداری یکی از دانش ها و مهارت های پر کاربرد در تمام دنیا می باشد که کسب و کارها به آن نیاز دارند. کمتر شرکت یا کسب و کاری را مشاهده می کنید که واحد حسابداری یا بخش مالی نداشته باشد. معمولا شما اگر یک مغازه کوچک هم داشته باشید ، ترجیح می دهید با توجه به حجم کارتان حداقل یک حسابدار پاره وقت یا یک حسابدار تمام وقت استخدام کنید.

 شرکت حسابداری یکی از گزینه هایی است که خدمات حسابداری و امور مالی را به سایر اشخاص که نیازمند آن هستند در غالب یک شخصیت حقوقی ( دارای شماره ثبت و شناسه ملی ) ارائه می دهد. البته علاوه بر شرکت حسابداری که شخصیت حقوقی دارد اشخاص حقیقی هم خدمات مالی و مالیاتی به عنوان فریلنسرها فعال در این زمینه ارائه می دهند. شایان ذکر است که در اکثر مواقع شرکت حسابداری از اعتبار بیشتری نسبت به فریلنسر یا شخص حقیقی برخوردار است و مهم ترین دلیل آشکار آن هم ثبت رسمی آن شرکت است. مدیران کسب و کارها با توجه به شرایط مجموعه خود از نظر حجم فعالیت ، نوع فعالیت و بودجه مد نظر و همچنین با در نظر گرفتن کیفیت کار و سطح مهارت و آپشن های اشخاص ارائه دهنده خدمات حسابداری و مالیاتی ، با آنها قرارداد منعقد می کنند و به گونه ای امور مالی و مالیاتی خودشان را به شرکت حسابداری و... برونسپاری می کنند.

کارفرما در گام اول باید تمام جوانب و نیازهای حسابداری و مالی خود را بررسی نماید و سپس اقدام به همکاری با اشخاص یا شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی و مالیاتی کند. مثلا یکی از جوانب مهم برای همکاری با شرکت حسابداری یا خدمات مالی توانایی کارفرما برای تامین بودجه یا پرداخت دستمزد به آن شرکت حسابداری است. و برای مثال آیا کسب و کارش نیاز به یک حسابدار تمام وقت دارد یا با حسابدار نیمه وقت هم نیاز کسب و کارش رفع می شود؟! خیلی موارد دیگر نیز وجود دارد که شرایط همکاری کارفرما با شرکت حسابداری یا شخص ارائه دهنده خدمات مالی و مالیاتی را تحت تاثیر قرار می دهد .

2

عوامل تاثیرگذار بر قرارداد شرکت حسابداری

عوامل زیر بر قرارداد شرکت حسابداری با مشتریان خود موثر است:

  • اهمیت نوع جنسیت اشخاص ارائه دهنده خدمات : برای مثال یک مجموعه ای به دلیل اینکه دارای محیطی از جنس خانم ها می باشد برای راحتی کار سایر پرسنل ترجیح می دهد با یک حسابدار مونث همکاری کند و یا بر عکس ، در بعضی موارد مجموعه ها به دلیل سختی کار از قبیل نقطه جغرافیایی محل کار یا مردانه بودن جنس کسب و کارشان ترجیح می دهند با یک حسابدار با جنسیت مذکر همکاری کنند.
  • توانایی یا موافقت شرکت حسابداری برای ارائه فاکتور رسمی به طرف مقابل : کسب و کارها به خاطر هزینه ای که بابت خدمات مالی پرداخت می کنند قصد دارند آن را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در صورت های مالی خود نشان دهند و این مستلزم دریافت فاکتور رسمی یا عقد  قرارداد کاری معتبر بین طرفین است. بعضی از اشخاص ارائه دهنده خدمات حسابداری توانایی یا تمایل به ارائه فاکتور رسمی یا عقد قرارداد رسمی را ندارند.
  • سابقه کاری آن شرکت حسابداری یا شخص ارائه دهنده خدمات مالی و مالیاتی : فروش یا ارائه خدمات به دلیل فیزیکی نبودن محصول انتخاب را برای کارفرما یا کسب و کار سخت می کند . اعتماد کردن به محصولی که قابل لمس نیست برای هر کسی سخت است و نکته دیگر این است که حاصل نتایج عملکرد بخشی حسابداری و مالیاتی اکثرا در بلند مدت قابل مشاهده و قضاوت است. یکی از راه حل ها برای رفع این موضوع بررسی سابقه کاری و رزومه اشخاص است.
  • نسبت فاصله جغرافیایی یا مسافت بین طرفین : فاصله جغرافیایی کارفرما و حسابداری باید به اندازه ای باشد که باعث افت کیفیت خدمات نشود و هزینه رفت و آمد کاهش یابد. فاصله محل های کار بر میزان دستمزد شرکت حسابداری یا شخص ارائه کننده خدمات بسیار تاثیر دارد.
  • دستمزد شرکت حسابداری یا شخص ارائه دهنده خدمات حسابداری : تنوع خدمات شرکت حسابداری و سطح مهارت شخص ارائه دهنده خدمات و سایر موارد : تنوع خدمات شرکت حسابداری برای برخی از مدیران یا کسب و کارها اهمیت دارد. به طور ذاتی همه افراد دوست دارند برای راحتی کار و کمتر شدن هزینه دریافت خدمات از طرف مقابل ، همه خدمات مورد نظرشان در حوزه حسابداری یا مالیاتی را از یک شرکت حسابداری یا شخصیتی واحد دریافت کنند. پس شرکت حسابداری که تنوع خدمات قابل ارائه بیشتری نسبت به بقیه دارد برای کارفرما از ارجحیت بیشتری برخوردار است.

3

خدمات حسابداری

همانطور که مطرح کردیم امور مالی و حسابداری یک عضو جدا نشدنی از هر کسب و کاری است. کسانی که به حسابداری و تاثیرات مثبت آن بر مجموعه اعتقاد و تمایل ندارند قطعا از عواقب عدم دریافت خدمات حسابداری و یا فواید راه اندازی بخش حسابداری برای مجموعه خود آگاهی و درک مناسب ندارند. به همین موجب بهتر است که هزینه خدمات حسابداری به عنوان یک هزینه سرمایه ای شناخته شود نه هزینه دوره. هزینه بابت خدمات حسابداری برای شما خلق ارزش خواهد کرد. نتایج تاثیر مثبت خدمات حسابداری بر روی کسب و کارها می تواند مدیریت را در تصمیم گیری های مالی یاری کند. 2 بخش پر کاربرد انواع خدمات حسابداری از نظر جنس و ماهیت کاربردی خدمت را برای شما شرح می دهیم:

 

خدمات حسابداری مالی

حسابداری مالی به نوعی از حسابداری مستقر در کسب و کارها می گویند که امور حسابداری جاری و روتین شرکت را به طور روزانه انجام می دهد . تکرار رویداد های مالی روزانه مربوط به شرکت در حسابداری مالی زیاد است. حسابداری مالی از نظر جنبه تخصصی و عملیاتی به عنوان یک حسابداری عمومی در هر کسب و کاری شناخته می شود. مانند ثبت اسناد جاری حسابداری ، امور مربوط به تنخواه ، محاسبه حقوق و دستمزد ، تهیه لیست بیمه حقوق، بررسی صحت تنخواه و اسناد هزینه ای شرکت ، مغایرت گیری بانکی و ...

حسابداران معمولا برای ورود به بازار کار ابتدا با حسابداری مالی کار خود را شروع می کنند که جنبه عمومی دارد. حسابداری مالی در عین حال با سایر ارکان واحد مالی مانند حسابداری مالیاتی در ارتباط هستند. خدمات حسابداری مالی عضوی جدا نشدنی در هر کسب و کاری است و همه مجموعه ها این واحد را دارند. هر شخص حقوقی یا حقیقی که نیاز به حسابداری دارد خدمات حسابداری مالی را نیز دریافت می کند.

 

خدمات حسابداری مالیاتی

هر واحد تجاری که درآمد کسب می کند باید از سود خود مالیات به دولت پرداخت کند. مالیات به نوعی سهم دولت از سود کسب شده هر شخص حقیقی یا حقوقی است. پس هر مجموعه ای که دارای فعالیت تجاری است و درآمد کسب می کند با امور مالیاتی نیز سر و کار دارد. در مجموعه ها یک نفر یا یک واحد مالیاتی باید حضور داشته باشد تا تکالیف مالیاتی واحد تجاری را انجام دهد.

 به کسی امور حسابداری مربوط به مالیات را انجام می دهد حسابدار مالیاتی می گویند. حسابداری مالیاتی یک مبحث تخصصی در واحد مالی است و به همین دلیل دریافت خدمات حسابداری مالیاتی در خیلی از شرکت ها باب می باشد. اهمیت دریافت خدمات حسابداری مالیاتی برای کسب و کار ها به دلیل حساسیت و قوانین مالیاتی حاکم در هر کشور است . مدیران و کسب و کارها دوست ندارند از مبحث مالیات کسب و کار خود غافل شوند زیرا غفلت از امور مالیاتی می تواند باعث پرداخت مالیات های سنگین شود. همچنین جرائم مالیاتی وضع شده به خاطر عدم اجرای صحیح و به موقع قوانین مالیاتی در مواقعی مجموعه را مشمول جرایم مالیاتی هنگفت و غیر قابل جبرانی می کند.

به خاطر همین دلایل که بررسی کردیم معمولا کسب و کارها برای دریافت خدمات حسابداری مالیاتی و انتخاب سرپرست برای این موضوع بسیار حساسیت نشان می دهند و دوست دارند یک حسابدار مالیاتی خبره و آشنا به قوانین مالیاتی در کنار مجموعه خود داشته باشند.

4

خدمات مالیاتی

در مورد اهمیت حسابداری مالیاتی در کسب و کارها صحبت کردیم و به همین موجب دریافت خدمات مالیاتی در راستای اجرای قوانین و تکالیف مالیاتی در مجموعه ها بسیار حائز اهمیت است. خدمات مالیاتی یکی از کلیدی ترین خدمات شرکت های حسابداری و مالیاتی به حساب می آید. به این نکته دقت کنید که به طور صحیح یا غلط از نظر کارفرمایان حرفه حسابداری جایگاه مناسبی ندارد و به امور مالیاتی بیشتر بها می دهند . ولی باید در نظر گرفت که این دو از یکدیگر جدا نیستند و با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. دریافت خدمات مالیاتی صرفا نمی تواند در انحصار امور مالیاتی باشد و واحد حسابداری و امور مالی نیز درگیر این موضوع می شوند .

توصیه می شود کسب و کارهایی که به دنبال خدمات مالیاتی هستند به امور حسابداری و مالیاتی خود نیز اهمیت بدهند. زیرا بررسی ها و شواهد نشان داده است که اگر هر کدام از این دو حوزه حسابداری و مالیاتی ضعف داشته باشند بر روی دیگری هم تاثیر نسبی دارد و باعث افت کیفیت در اجرای آن مبحث می شود.

همچنین اگر کسب و کارها به دنبال دریافت خدمات مالیاتی هستند ، می توانند با شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی و مالیاتی همکاری کنند و به طور همزمان از خدمات حسابداری و مالیاتی آنها بهره­مند شوند. پیشنهاد می شود که مدیران کسب و کارها در مورد امور مالیاتی نیز اطلاعات مقدماتی و مدیریتی را فرا بگیرند و در کل از اتفاقات مالی و مالیاتی کسب و کارشان یک پیش زمینه ی اطلاعاتی داشته باشند.

5

مشاوره مالیاتی

در کسب و کارهای مختلف که واحد حسابداری و مالی مستقر است به خاطر حجم کار و نوع فعالیتشان و حتی محل جغرافیای کسب و کار ، دارای یکسری قوانین خاص مالیاتی و منحصر به فرد هستند . انواع مختلفی از نوع کسب و کار ها از نظر کلی وجود دارد از قبیل : کسب و کارهای خدماتی ، بازرگانی ، تولیدی ، پیمانکاری و... این شرکت ها با توجه به پیچیدگی های فعالیت تجاریشون مشاور مالیاتی جذب می کنند. مشاور مالیاتی به کمک تسلط و آشنایی با قوانین مالیاتی و سایر قوانین مربوطه و با بررسی شرایط شرکت راهنمایی های مالیاتی لازم را به مجموعه ارائه می کند.

مالیات یک امر تخصصی است و برای مدیریت یا کنترل امور مربوط به آن نیاز به یک مشاور مالیاتی است که از نظر مالیاتی دانش بروزی داشته باشد . مشاوران مالیاتی می توانند به عنوان یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی خدمات مشاوره مالیاتی را به مودیان ارائه دهند. اشخاص حقوقی ارائه دهنده مشاوره مالیاتی در اصل همان شرکت حسابداری و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی هستند که با نام آنها آشنا هستیم. این شرکت ها معمولا نسبت به اشخاص حقیقی از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

از اهمیت امور مالیاتی و حساسیت آن در کسب و کارها در مطالب پیشین مطلع شدیم. یک شرکت می تواند علاوه بر حسابدار مالیاتی یک مشاور مالیاتی هم داشته باشد. مشاور مالیاتی به دلیل مهارت بالا در شناخت قوانین مالیاتی و ارتباط آن با کسب و کارها می تواند مجموعه را از نظر وضعیت مالیاتی بهبود دهد که نتیجه اش استفاده از تسهیلات ،تشویقات و معافیت های مالیاتی و ... است . یک حسابدار مالیاتی معمولا توانایی مالیاتی­اش در سطح عمومی و رفع نیازهای جاری است به خاطر همین مشاور مالیاتی از نظر سطح دانش مالیاتی در رتبه بالاتری از حسابدار مالیاتی قرار دارد. البته غافل از این نشویم که مشاوران مالیاتی هم خودشان دارای سطوح بندی های مختلفی از نظر سطح مهارت هستند و به همین موجب دستمزدهای این افراد با هم متفاوت هست.  بعضی از مشاوران مالیاتی هم فقط در برخی از شاخه های مخصوص کاری یا بر اساس نوع فعالیت کسب و کارها مشاوره مالیاتی ارائه می دهند و در سایر بخش ها به هر دلیلی مشتاق به ارائه مشاوره مالیاتی نیستند و یا توانایی مد نظر را در آن زمینه ندارند.

6

مشاوره مالیاتی برای کاهش مالیات

در گام اول به یاد داشته باشید که فرار مالیاتی با کاهش مالیات از راه قانونی متفاوت است . یک مشاور مالیاتی خوب از روش های متفاوتی می تواند مالیات شرکت را تا حد ممکن کاهش دهد، یعنی با توجه به قوانین مالیاتی و استفاده مطلوب از آنها شرکت را به مسیر سلامت مالیاتی هدایت کند تا شرکت مالیات دقیق و به حق خود را پرداخت کند. مشاوران مالیاتی با توجه به آشنا بودن با قوانین مالیاتی و شناخت تشویق ها ، تسهیلات مالیاتی و همچنین معافیت های مالیاتی می توانند برای شرکت ها بسیار مفید واقع شوند.

بسیاری از کسب کار ها از معافیت های مالیاتی در فعالیت تجاری خود آشنا نیستند یا مثلا از طرح های تسهیلات مالیاتی که در جهت حمایت از فعالیتشان تدوین و تبیین  شده است آگاهی مناسب ندارند. مشاور مالیاتی به دلیل اطلاع از بخشنامه ها ، دستورالعمل های مالیاتی و مسلط بودن بر قوانین مالیاتی ، مشاوره مالیاتی برای کاهش پرداختنی شرکت ارائه دهد و همچنین ریسک تحمیل جرائم مالیاتی شرکت یا مجموعه را که گاهی غیر قابل جبران است را کاهش دهد.

چگونه مشاوره مالیاتی دریافت کنیم؟

اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از دو راه مشاور مالیاتی داشته باشند و از خدمات مشاوره مالیاتی ایشان بهره­مند شوند. برای دریافت مشاوره مالیاتی می توان به صورت دورکاری یا حضوری با مشاور مالیاتی در ارتباط بود . قرارداد های منعقد با مشاور مالیاتی می تواند به صورت تمام وقت باشد یا به صورت پاره وقت به شرکت های خدمات مالی و مالیاتی برون سپاری کرد.

  • استخدام تمام وقت مشاور مالیاتی : کسب و کارها می توانند یک مشاور مالیاتی تمام وقت استخدام کنند و در شرکت یا مجموعه مربوطه به صورت دائم حضور داشته باشد.
  • برون سپاری مشاوره مالیاتی : مجموعه ها می توانند به صورت پاره وقت با شرکت های خدمات مشاوره مالی و مالیاتی همکاری داشته باشند و از خدمات مشاوره مالیاتی و سایر خدمات مالی آنها استفاده نمایند. به این روش برون سپاری خدمات می گویند. یعنی شرکت یک شخص را استخدام نمی­کند بلکه به صورت پروژه ای با یک مجموعه ارائه دهنده خدمات مالیاتی در خارج از مجموعه قرارداد می بندد و بر اساس مفاد قرارداد خدمات دریافت می کنند. این راه معمولا کم هزینه تر از استخدام تمام وقت مشاور مالیاتی است ، زیرا در همکاری با شرکت خدمات مالی و مالیاتی معمولا کارفرما مزایای حقوق پرداخت نمی­کند. برای مثال شرکت حسابداری یا شرکت مالیاتی عیدی، سنوات، حق مسکن و حق خواربار و... دریافت نمی­کنند ( چون حقوق بگیر اصلی نیستند) و کارفرما حق بیمه 23 درصد هم پرداخت نمی کند.

7

اینکه استخدام مشاور مالیاتی به صورت تمام وقت بهتر است یا برونسپاری به شرکت های خدمات حسابداری و مالیاتی ، جواب قطعی ندارد. بلکه مدیریت باید شرایط خودش را بسنجد مثلا حجم کارش در چه حدی است؟ یا آیا نیاز است یک نفر برای مشاوره مالیاتی دائم در مجموعه حضور داشته باشد؟ و اینکه کارفرما چقدر می تواند برای مشاوره مالیاتی دستمزد پرداخت کند ؟ سپس کارفرما  از راه های مشخص شده مشاور مالیاتی مورد نظر را جذب کند.

یک موضوع دیگر هم بحث اعتماد است که کارفرما با خیال راحت از مشاور مالیاتی استفاده کند و از کیفیت دریافت خدمات مشاوره مالیاتی اطمینان خاطر داشته باشد. معمولا همکاری با شرکت های خدمات مالی و مالیاتی به دلیل تجربه کار بیشتر و گسترده بودن دایره روابط کاری و تخصصشان گزینه بهتری نسبت به سایر روش ها است.

انواع روش­های دریافت مشاوره مالیاتی

دریافت مشاوره مالیاتی می تواند از راه های مختلفی انجام شود. هر واحد تجاری با توجه به شرایطی که دارد می تواند روش مورد نظرش را انتخاب کند. عوامل متعددی بر انتخاب این روش ها موثر است که توضیح می دهیم : محدودیت کارفرما در پرداخت دستمزد مشاوره مالیاتی ، دور بودن محل جغرافیایی فرد ارائه کننده مشاوره مالیاتی با شخص مشاوره گیرنده. سطح اهمیت موضوع مورد مشاوره ، محدودیت زمانی از نظر رفت و آمد و... به روش های زیر توجه کنید :

  • مشاوره مالیاتی تلفنی : مشاوره مالیاتی تلفنی یکی از سریعترین راه های دریافت مشاوره مالیاتی است یعنی به وسیله خط تلفن یا موبایل با مشاور مالیاتی ارتباط برقرار  می شود و خدمات ارائه می شود.
  • مشاوره مالیاتی آنلاین:  مشاوره مالیاتی آنلاین به روشی گویند که به کمک یک کامیپوتر یا موبایل و... ، اینترنت و ابزارهای دارای امکانات صوتی و تصویری با مشاور مالیاتی ارتباط برقرار کرد. ابزار های می توانند شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و اسکایپ و گوگل میت باشد و یا از بازارهای مخصوص جلسات آنلاین مانند ادوب کانکت استفاده کرد. برای استفاده از این روش در هر محل جغرافیایی که باشید فقط با داشتن یک تلفن همراه یا کامپیوتر و اینترنت می توانید مشاوره مالیاتی آنلاین دریافت کنید. همچنین در محیط مربوطه می توان به کمک اینترنت اسناد و مدارک مورد نظر را نیز به یکدیگر ارسال کنند.
  • مشاوره مالیاتی حضوری : یکی از روش های مرسوم برای دریافت مشاوره امور مالیاتی ، مشاوره مالیاتی حضوری است. به این صورت که طرفین یکدیگر را به طور حضوری ملاقات می کنند و به بررسی موضوع مالیاتی مربوطه می پردازند. اسناد و مدارک می تواند به صورت فیزیکی و عینی در حضور طرفین مشاهده و بررسی شود. مشاوره مالیاتی حضوری معمولا هزینه بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد ، زیرا حضور در محل به دلیل هزینه های ایاب و ذهاب و صرف انرژی بیشتری برای مشاور مالیاتی و فرد دریافت کننده مشاوره دارد .

8

مشاوره مالی

از لحاظ معنی لغوی ، واژه مالی بسیار وسیع است و تمام اموری که با حوزه مالی در ارتباط است در این شاخه گنجانده می شود. امور مربوط به حسابداری ، مالیاتی ، بانکی ، حسابرسی ، سرمایه گذاری  و تمام اموری که از جنس محاسبه و ارزش پول و اموال هستند یا به طور مستقیم به طور عملیاتی و هدف اصلی با محاسبه ارزش ثروت و ارزش مال در ارتباط هستند به عنوان امور مالی در نظر گرفته می شوند. شاید در تعاریف و تقسیم بندی های عامیانه مثلا امور مالیاتی را جدا از امور مالی بدانند  ولی در اصل چنین چیزی نیست. در بسیاری از شرکت های بزرگ صرفا واحد مالی مستقر است . خود واحد مالی به بخش های مختلف حسابداری و مالیاتی و سرمایه گذاری و حسابرسی و ... تقسیم می شود. حتی مدیر مالی در معنای واقعی لغوی فردی است که مدیریت اموال از نظر خلق ، افزایش یا کاهش را از همه ابعاد به عهده دارد.

در مطالب پیشین بیشتر در مورد امور مالیاتی و خدمات حسابداری صحبت کردیم . در اینجا می خواهیم امور مالی را بیشتر در حوزه حسابداری و سرمایه گذاری و سیاست های مالی کسب و کارها بررسی کنیم و اینکه مشاوره مالی چه فوایدی دارد .

معمولا کسانی که به دنبال مشاور مالی در سطح بالا هستند نیاز به یک راهکار مالی در سطح سازمان برای افزایش راندمان عملکرد شرکتشان دارند که در نهایت منجر به سود شود . این روش های افزایش سود می تواند به شکل روش­هایی جدیدی در مجموعه پیاده سازی شود و یا اینکه از طریق بهبود روشهای فعلی مجموعه انجام شود.

برای مثال یک شرکت مشکل نقدینگی برای افزایش تولید دارد. این شرکت از چه راه هایی می تواند مشکل نقدینگی خود را حل کند؟ این شرکت می تواند به کمک مشاوره مالی راه حلی برای این موضوع پیدا کند. در مرحله اول برای مشاوره مالی باید با یک مشاور مالی خبره ارتباط برقرار کرد و ساز و کار مجموعه برای ایشان شرح داده شود . سپس مشاور مالی با بررسی وضعیت و شرایط مجموعه می پردازد تا راه­حل ­های مد نظر را با مدیریت در میان بگذارد. آن مجموعه می تواند تسهیلات دریافت کند ، افزایش سرمایه دهد، سرمایه گذار جذب کند و یا از طرق دیگری در حین عملیات شرکت به صرفه جویی منابع نقدی بپردازد تا کمبود آن در یک بازه زمانی جبران شود و خیلی موارد دیگر. همه اینها بستگی به سیاست های شرکت و وضعیت فعلی آن دارد.

مشاوره مالی در سطح کمی ساده تر می تواند بهبود فرآیند های مالی یا طراحی فرآیند ساز و کار واحد مالی باشد. برای مثال یک شرکت تاسیس شده است که حجم کار بالایی دارد . یک مشاور مالی می تواند با بررسی حجم و نوع فعالیت کسب و کار ، چارت سازمانی مربوط به واحد مالی و حسابداری را طراحی کند . برای مثال پیشنهاد هد که مجموعه برای واحد حسابداری ،  یک رئیس حسابداری، 2 نفر سرپرست مالی(یک نفر مسول مالی و یک نفر مسول مالیاتی) ، 4 نفر حسابدار ارشد(دو نفر حسابدار ارشد مالی و دو نفر حسابدار ارشد مالیاتی) ، و 8 نفر کارشناس حسابدار ( حسابدار خزانه ، حسابدار فروش ، حسابدار حقوق و دستمزد ، حسابدار خرید ، حسابدار انبار و...) استخدام نماید تا همه وظایف به طور قابل قبول پوشش داده شود .

مشاور مالی در جنبه های وسیعی می تواند مشاوره مالی ارائه دهد. مشاوران مالی توانایی تجزیه و تحلیل صورت های مالی را دارند و معمولا با علوم مدیریتی وابسته آشنایی دارند و می توانند از جنبه های و دیدگاه های مختلف  وضعیت مالی شرکت را بهبود دهند . برای مثال شرکت در کجا می تواند سرمایه گذاری کند؟ چه زمانی سرمایه گذاری کند ؟ بر روی چه موضوعی سرمایه گذاری شود؟ یا برای مثال برای حضور در چرخه رقابت چگونه بهای تمام شده محصولات را کاهش بدهند؟

9

حسابداری مدیریت در مشاوره مالی

حسابداری مدیریت گزارشات مدیریتی است که مدیران کسب و کارها از آن در تصمیم گیری های خود استفاده می کنند. دو گروه استفاده کننده از گزارشات مالی وجود دارد. استفاده کنندگان داخلی ، استفاده کنندگان خارجی. گزارشات حسابداری مدیریت برای استفاده کنندگان داخلی است. حسابداری مدیریت زیر نظر واحد مالی استخراج می شود و به دست مدیران می رسد. یکی از کارهایی که مشاور مالی می تواند به آن بپردازد تهیه و تنظیم گزارشات حسابداری مدیریت است که بر اساس اطلاعات آن گزارش بتواند مشاوره مالی مخصوص هر موضوع را ارائه دهد. مثلا در حسابداری مدیریت ، مشاور مالی می تواند با بررسی چینش محل ها انبار و بررسی روند و فرآیند ورود و خروج انبار که در مجموع باعث هزینه های واحد انبارداری می شود یک گزارش مدیریتی به مدیران شرکت ارائه کند و سپس با توجه به شرایط شرکت تا حد ممکن مشاوره مالی جهت کاهش هزینه انبارداری ارائه کند.

در جایگاه مشاور مالی ، مدیر مالی خبره نیز می تواند در چنین حوزه های ورود کند و همانند یک مشاور مالی خبره راهکارهای برای بهبود وضعیت مالی شرکت ارائه کند و به عبارتی مشاوره مالی بدهد. مشاوران مالی معمولا جایگاه ویژه ای نزد واحدهای تجاری دارند، این افراد به کمک دانش، هوش ، تجربه و مهارتهایشان می توانند کمک های شایانی به هر کسب و کاری بکنند.

 

حسابدار پاره وقت

یکی از موضوعات چالش بر انگیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی استخدام حسابدار برای کسب و کارشان است. هنگام استخدام حسابدار مشکلات بسیاری پیش روی کارفرمایان است که مهم ترین آنها رقم دستمزد حسابدار و اعتماد به توانایی حسابدار است.

11

برای حل مشکل رقم دستمزد حسابدار راه حل وجود دارد:

  1. در ابتدا باید کارفرما شرایط مجموعه و کار را بررسی کند و متوجه شود که از حسابدار خود دقیق چه خواسته­هایی دارد. آیا برای رفع خواسته­هایش به یک حسابدار پاره وقت نیاز دارد یا یک حسابدار تمام وقت، چون هزینه حقوق حسابدار پاره وقت کمتر از یک حسابدار تمام وقت است. در مواردی مشاهده شده است یک مجموعه حسابدار تمام وقت دارد ولی با استخدام حسابدار پاره وقت با حضور یک روز در هفته نیز کار مربوطه انجام خواهد شد.
  2. کارفرما باید از سختی کار حسابداری خود آگاهی داشته باشد  و به دنبال حسابداری باشد که مهارت او با سختی کار حسابداری مجموعه توازن داشته باشد. برای مثال برای انجام حسابداری یک مغازه نیاز به یک حسابدار خبره و با توانایی زیاد ندارید. مراد از حرف استخدام یک حسابدار ضعیف نیست ، بلکه استخدام حسابدار با توانایی مکفی و حقوق مکفی است. همچنین برای استخدام حسابدار در یک شرکت با حجم فعالیت کم و ساده نیاز ندارید که یک رئیس حسابداری  به عنوان حسابدار استخدام نمایید. مگر اینکه شرایط شرکت به گونه ای تغییر یابد که احساس نیاز به حسابدارانی با سطح توانایی بالاتر داشته باشید.

برای حل مشکل اعتماد در انتخاب حسابدار نیز راه حل وجود دارد :

مجموعه ها برای جذب حسابدار یا استخدام یک حسابدار پاره وقت یا می توانند آگهی استخدامی داشته باشند و یک شخص به استخدام آنها درآید. یا اینکه حسابداری خود را برونسپاری کنند. این کار از نظر هزینه بسیار بصرفه تر است. برای برون­سپاری حسابداری بهتر است با شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی همکاری شود. یکی از خدمات شرکت حسابداری اعزام حسابدار پاره وقت به هزینه های مناسب است و به دلیل اینکه حسابدار پاره وقت زیر نظر مدیریت شرکت حسابداری کار می کند اعتماد بیشتری می توان داشت. کار حسابدار پاره وقت توسط مدیران شرکت خدمات مالی و مالیاتی بررسی و کنترل می شود و از کیفیت مطلوبی به نسبت روش های دیگر برخوردار است.

همچنین همکاری با شرکت حسابداری جهت استخدام حسابدار پاره وقت می تواند مزایای دیگری داشته باشد. شرکت های حسابداری ارائه کننده خدمات حسابداری معمولا در زمینه های مالیاتی و حسابرسی نیز فعالیت دارند و می توانید سایر خدمات مورد نیاز را هم از همان شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی دریافت کنید.