زنجیر صنعتی قطعه ای است که از آن برای انتقال نیرو و توان در ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. در ماشین هایی مثل نوار نقاله، ماشین های چاپ، اتومبیل، دوچرخه و ... زنجیر صنعتی نقش مهمی را ایفا می کند. عملکرد این زنجیر ها به این صورت است که یا قدرت یک چرخ دنده را به دیگری منتقل می کنند یا خود عامل حرکت هستند.

زنجیر صنعتی در انواع مختلف و ابعاد متفاوت با توجه به نوع وسیله ای که قرار است در آن به کار برده شود، طراحی و تولید می گردد. همچنین با توجه به این که در صنایع زیادی کاربرد دارد هم به شکل استاندارد و هم به صورت شخصی سازی شده از آن استفاده می شود.

این زنجیر ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند مانند استیل، نیکل و نقره که هر کدام ویژگی خاصی دارند. به طور مثال از زنجیر استیل در شرایط دمایی بالا و محیط هایی با خورندگی بالا استفاده می شوند. نیکل هم در شرایطی که زنجیر در معرض آب قرار داشته باشد به کار برده می شود و نقره هم در محیط های اسیدی کاربرد دارد.

8

انواع زنجیر صنعتی

زنجیر صنعتی تنوع  بالایی دارد و از نظر رنگ، کاربرد، مشخصه فنی، جنس و ... به گروه های مختلفی تقسیم می شود. در ادامه به توضیح برخی از آن ها می پردازیم.

زنجیر غلتکی: این زنجیر قدرت بالایی دارد و در دستگاه هایی که در خطوط مونتاژ وسایل نقلیه هستند عملکرد بسیار خوبی دارند.

زنجیر استیل شاخکدار: نوع دیگری از زنجیر های صنعتی است که از جنس استیل می باشد و به علت تحمل و مقاومت بالا در برابر حرارت و توانایی جا به جایی اجسام تا 50 متر، محبوب است.

زنجیر کانوایر: این زنجیر به زنجیر انتقال قدرت شهرت دارد و از تعداد معینی یاتاقان که به با ورق هایی به یکدیگر متصل شده اند، تولید می شود. در این نوع از زنجیر طراحی یاتاقان به صورتی است ‌که نیروی بسیاری برای تحمل فشار دارند ‌به همین دلیل زنجیر کانوایر مقاومت بیشتری در برابر خمیدگی و شکستگی دارد.

حال که از وجود یاتاقان در زنجیر صنعتی صحبت کردیم شاید برایتان این سوال پیش آید که یاتاقان چیست و چه کاربردی در ماشین آلات صنعتی دارد. در ادامه توضیحی درباره این قطعه به شما خواهیم داد.

یاتاقان چیست؟

در هر وسیله ای که حرکت چرخشی وجود داشته باشد یا هر زمان که نیاز باشد دو یا چند قطعه صنعتی حرکت کنند از قطعه ای به نام یاتاقان استفاده می شود. وجود این قطعه بسیار حیاتی است زیرا مانع از خوردگی و شکستگی که در اثر اصطکاک بین حرکت دو قطعه به وجود می آید، خواهد شد.

یاتاقان و زیرمجموعه آن، از جمله بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها ساخته شدند تا اصطکاک بین قطعات سیستم‌های مکانیکی کاهش یابند و غلتک‌های موجود در یاتاقان‌ها، حرکت قطعات نسبت به هم را تسهیل کنند. همچنین از لرزش قطعات و ایجاد سر و صدای ناشی از انتقال نیرو جلوگیری می کند.  کاربرد دیگر یاتاقان ها محکم نگه داشتن قطعات در کنار هم است.

یاتاقان ها انواع مختلفی دارند که یاتاقان بلبرینگ یکی از انواع آن هاست و از جمله پرکاربردترین یاتاقان در صنعت به شمار می رود. با توجه به این که این یاتاقان در برند ها و اشکال مختلف تولید می شود، انتخاب این قطعه باید بر اساس کاربرد آن باشد. بنابراین برای انتخاب درست باید با انواع یاتاقان بلبرینگ آشنا شوید که در ادامه انواع آن را معرفی خواهیم کرد.

9

یاتاقان بلبرینگ SKF: با توجه به این که یاتاقان بلبرینگ تحت فشار بالایی قرار دارد باید از بلبرینگ های با کیفیت استفاده کرد تا نیازی به تعویض سریع آن نباشد. در بلبرینگ skf که ساخت کشور سوئد می باشد، از هوزینگ و بلبرینگ های فولادی استفاده می شود که برای ماشین آلات مختلف کاربرد دارد.

یاتاقان بلبرینگ FAG : این بلبرینگ که محصول کشور آلمان است، دارای هوزینگ از جنس فلز

می باشد به همین علت طول عمر بالایی دارد و برای ماشین آلات با سرعت دورانی زیاد که نیروی گریز از مرکز بیشتری را ایجاد می کنند، استفاده می شود.

یاتاقان بلبرینگ تیمکن:  این قطعه به غیر از آن که می تواند در سیکل های کاری طولانی مدت عمل کند، می تواند در بیشتر شماره های فنی ایجاد شده با قابلیت روانکاری مجدد عرضه شود. از این قطعه معمولا بر روی ماشین آلات آمریکایی استفاده می شود.

یاتاقان بلبرینگ NTN : این مدل در سایزهای مختلفی تولید می شود و طول عمر طولانی دارد. از ویژگی های بارز این نوع یاتاقان استفاده از بدنه خارجی بلبرینگ کونیک و هوزینگ های کونیک است که بر روی شافت قابلیت حرکت به میزان پایین و ممانعت از شکست یاتاقان بلبرینگ را تحت تاثیر تغییر زاویه فراهم خواهد کرد. معمولا این یاتاقان بر روی ماشین آلات صنعتی ژاپنی و اروپایی به کار برده می شود.

10


روانکاری و روغن کاری یاتاقان بلبرینگ

این قطعه که نقش مهمی در ماشین آلات صنعتی ایفا می کند برای آن که بتواند به خوبی کار کند نیاز به روغن کاری دارد. با توجه به این که در داخل یاتاقان بلبرینگ ساچمه هایی وجود دارد که میزان اصطکاک ایجاد شده را کاهش می دهد روغن کاری ساچمه ها باعث کاهش اصطکاک، عدم سایش سطحی ساچمه ها، انتقال حرارت مناسب تر و افزایش طول عمر یاتاقان بلبرینگ می شود. به همین علت باید در زمان مناسب آن ها را روانکاری کنید تا کارکرد بهتری داشته باشند.

با توجه به توضیحات داده شده حال به خوبی با یاتاقان و کاربرد آن آشنا شده اید. برای خرید یاتاقان به یک سری نکات از جمله برند آن باید توجه کنید. برای این که خیالتان از بابت طول عمر و سالم بودن قطعه راحت باشد به شما پیشنهاد می کنیم که از شرکت های معتبر خرید کنید. کارابلبرینگ یک شرکت معتبر در زمینه فروش انواع قطعات صنعتی مانند یاتاقان، بلبرینگ، رولبرینگ و غیره می باشد که تمامی محصولات آن ها دارای گارانتی اصالت فیزیکی کالا می باشند. شما می توانید با مراجعه به سایت کارابلبرینگ با کارشناسان خبره مشاوره کنید و با اطمینان محصولاتی با کیفیت تهیه کنید.