GPS در سال‌های گذشته، به‌عنوان یک برنامه موقعیت یابی استفاده شده است که به ما می‌گوید کجا هستیم و با استفاده از آن سیستم هایی طراحی شده اند تا به ما بگویند از چه مسیری به مقصد برسیم. از جی‌پی‌اس‌ها، برای ساختن نقشه‌های دیجیتال هم استفاده می شود. بااین‌حال، برنامه‌های GPS نه‌تنها توسط غیرنظامیان بلکه توسط سازمان‌ها برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، برای خلبانان، نقشه‌برداران، کشاورزان، کاپیتان های کشتی‌، نظامیان کاربرد دارد.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که کاربرد جی‌پی‌اس در صنایع مختلف چیست؟ با ما همراه باشید.

 

امروزه جی‌پی‌اس در چه صنایعی و علومی استفاده می‌شود؟

Uses of GPS: What are GPS systems used for? - NovAtel Blog

از معدن گرفته تا هوانوردی، کشاورزی تا دریایی، تفریح ​​تا دفاع، کاربردهای زیادی برای فناوری GPS وجود دارد. این روزها، همه از پزشکان، دانشمندان، کشاورزان، سربازان، خلبانان، کوهنوردان، رانندگان، ملوانان، ماهیگیران، ورزشکاران و بسیاری از اقشار جامعه به نوعی از سیستم‌های GPS استفاده می‌کنند تا کارشان را راحت‌تر و ایمن‌تر انجام دهند.

سه کاربرد صنعتی اصلی GPS شامل کشاورزی، خودروسازی و دفاع است. در هر مورد، GPS یک مشکل موقعیت‌یابی را حل می‌کند. برخی از صنایع و علومی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

 

صنایع هوانوردی

از کاربردهای جی‌پی‌اس در صنعت هوانوردی این است که اکثر هواپیماهای مدرن از گیرنده‌های GPS استفاده می‌کنند تا موقعیت هواپیما را در زمان واقعی به خلبانان و مسافران ارائه دهند. این برنامه همچنین توسط اپراتورهای خطوط هوایی برای تصمیم‌گیری سریع، تضمین امنیت و یافتن کم‌مصرف‌ترین مسیر در بین مقاصد مورداستفاده قرار می‌گیرد. آنها همچنین از این برنامه برای ردیابی هواپیما و هدایت خلبان در مواردی که شرایط آب‌وهوایی تغییر می‌کند یا هر مشکل دیگری که ممکن است رخ دهد، استفاده می‌کنند.

 

صنعت دریایی

برنامه موقعیت یابی بسیار دقیقی برای کاپیتان‌های کشتی موردنیاز است تا آن‌ها را قادر سازد به‌طرف مقصد خود حرکت کنند. این برنامه، اطمینان می‌دهد هیچ مانعی در مسیر آن ها وجود نداشته باشد.

Use GPS Tracking for equipment and benefit by it | by Trinetra Wireless |  Medium

صنعت کشاورزی

کشاورزان فصل خاصی برای کاشت و برداشت دارند و به دلیل تکرار فصول، گیرنده GPS را روی تراکتور و سایر تجهیزات کشاورزی خود قرار می‌دهند. به کمک دقت بالای این برنامه، کشاورزان می‌توانند مناطقی را که دارای خاک‌های مناسب برای کشاورزی هستند، مکان‌یابی کنند.

کشاورزی از رشته‌هایی است که استفاده زیادی از برنامه GPS دارد، به‌خصوص که در کشاورزی علوم مختلفی دیگری وجود دارد که شامل فیزیک، زیست‌شناسی و علوم زمین می شود.

علم نقشه‌برداری

Applications of GPS Technology in Modern Times | Cyber Street Smart

یکی از کاربردهای GPS در رشته نقشه‌برداری است که بسیار گسترده است، به‌خصوص که در نقشه‌برداری، اندازه‌گیری و اقدامات در سطح زمین و زیر آب، در تعیین مرزهای زمین و برجسته‌کردن تغییرات در شکل سازه‌ها انجام می‌شود.

در نقشه‌برداری به دستگاهی که برای پروژه‌های بزرگ در تعیین موقعیت با کمک ماهواره‌ها استفاده می‌شود گیرنده مولتی فرکانس می‌گویند و در بسیاری از پروژه ها در این حوزه از این دستگاه استفاده می‌شود.

 نقشه برداری با جی پی اس مولتی فرکانس، دارای مزیت‌های زیادی است که می‌تواند به مهندسان نقشه بردار در پروژه‌‌های مختلف کمک کند؛ برخی از این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • دارای دقت بالا در اندازه‌گیری مختصات
  • تسریع عملیات نقشه برداری
  • راحتی حمل‌ونقل
  • بهینه بودن
  • تکنولوژی بسیار به‌روز و پیشرفته

صنعت نظامی

وزارت دفاع ایالات متحده اولین نهادی بود که سیستم برنامه GPS را توسعه داد و از آن زمان این سیستم توسط نیروهای نظامی متعدد در سراسر جهان پذیرفته شد. امروزه کاربردهای متنوعی از این اپلیکیشن وجود دارد و می‌توان از آن برای موقعیت یابی وسایل نقلیه و سایر ماشین‌آلات مانند موشک‌ها در طول جنگ استفاده کرد. این تکنیکی است که به طور هدفمند برای محافظت از سربازان و همچنین مدیریت منابع استفاده می‌شود.

خدمات مالی

از دیگر کاربردهای GPS می‌توان به حوزه خدمات مالی اشاره کرد. سازمان‌های مالی مانند بانک‌ها از این برنامه برای برنامه‌ریزی نقل‌وانتقال پول محلی و بین‌المللی استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین از آن برای ارائه مسیرهای حسابرسی تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند. ازآنجا ‌که بیش از 80 درصد تراکنش‌ها از طریق کارت‌های نقدی و اعتباری انجام می‌شود، استفاده از GPS  امکانارائه سطح بالاتری از دقت در زمان‌بندی، را فراهم می کند.

سخن پایانی

سیستم‎‌های GPS بسیار متنوع هستند و تقریباً در هر بخش صنعتی یافت می‌شوند. امروزه از GPS برای نقشه‌برداری از جنگل‌ها، کمک به کشاورزان در برداشت مزارع و خلبانان هواپیما در مسیریابی روی زمین یا هوا استفاده می‌شود. استفاده از سیستم‌های موقعیت‌ یابی برای کاربردهای نظامی و برای خدمه اورژانس برای مکان‌یابی افرادی که نیاز به کمک دارند، ضروری است. و در انتها بررسی کردیم که جی پی اس چه نقش پرکاربردی در علوم مختلف مانند نقشه برداری دارد.