بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا شهرام پورصفی معروف به مهدی رضایی، ۴۵ ساله با طرح پیشنهاد پرداخت ۳۰۰ هزار دلار به فرد یا افرادی که جان بولتون را به قتل برسانند به دنبال اجرای طرح ترور او بود. مقامات آمریکایی از طرف فردی که از شهرام پورصفی او را مامور ترور جان بولتون کرده بود در جریان این توطئه قرار گرفتند. هویت این فرد آمریکایی فاش نشده است. 

ایران و آمریکا

نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا/ چرا فرزندان مسئولان ایرانی با این محدودیت‌ها مواجه نیستند؟+ عکس

از انتقام‌گیری بابت حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران به عنوان انگیزه احتمالی برای طرح ترور جان بولتون یاد شده است. قاسم سلیمانی در این حمله که ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در بغداد، پایتخت عراق صورت گرفت کشته شد. 

در بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده آمده است که شهرام پورصفی بین ماه‌های اکتبر سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال جاری با استفاده از یک پیام‌رسان رمزگذاری‌شده با فردی که قرار بود جان بولتون را ترور کند در تماس بود. در ادامه این بیانیه شهرام پورصفی متهم شده است که به این فرد ماموریت داده بود تا ضمن شناسایی محل زندگی جان بولتون از او عکسبرداری کند.

بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا شهرام پورصفی از این فرد خواسته بود تا یک حساب رمزارز باز کند و وی را تحت فشار گذاشته بود تا طرح ترور جان بولتون را پیش از سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی اجرا کند. 

سخنرانی پامپئو درباره استراتژی جدید آمریکا درباره ایران/ 12 درخواست واشنگتن از ایران

در بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین آمده است که شهرام پورصفی به این فرد وعده داده بود که در صورت موفقیت او در اولین ماموریت، یک ماموریت دیگر و این بار به ارزش یک میلیون دلار را به وی محول خواهد کرد. 

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) با انتشار عکس‌هایی از شهرام پورصفی اعلام کرده که در تعقیب او است. 

بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا عامل افشای این توطئه که قرار بود جان بولتون را ترور کند در جریان تماس‌هایش با شهرام پورصفی به ارتباط وی با سپاه قدس اشاره می‌کرد و شهرام پورصفی نیز این امر را انکار نمی‌کرد.

شهرام پورصفی در صورت بازداشت و محاکمه در آمریکا ممکن است به ۲۵ سال زندان محکوم شود. با این حال بازداشت و محاکمه او با توجه به اینکه به نظر می‌رسد وی در ایران به سر می‌برد چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. 

جان بولتون علاوه بر سمت مشاور امنیت ملی آمریکا سابقه فعالیت در مقام سفیر کشورش در سازمان ملل متحد را نیز دارد.