نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت که دیپلمات‌هایی از آمریکا، ایران، چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین شرکت خواهند کرد. منابع نزدیک به مذاکرات به پولیتیکو گفتند که سطح انتظارات از اتحادیه اروپا پایین است و عنوان کردند که هنوز برای اینکه بگوییم مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه، بسیار زود است و اینکه اتحادیه اروپا با ازسرگیری "ناگهانی و غیرمنتظره" مذاکرات در وین، آخرین تلاش خود را برای نجات توافق هسته‌ای انجام می‌دهد.

اتحادیه اروپا

دست رد اتحادیه اروپا به درخواست برگزیتی انگلیس

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عصر امروز در این رابطه گفت: در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر عازم وین خواهد شد.

به گفته کنعانی، در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف ها از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

تلاش اتحادیه اروپا برای اجرای برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

رویترز ساعاتی پیش گزارش داد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته برای احیای توافق هسته‌ای با ایران عازم وین خواهد شد.

یک "منبع ایرانی" که نامش فاش نشده نیز به خبرگزاری رویترز گفت که گفت‌وگوهای وین غیر مستقیم و همانند فرمت "نشست دوحه" - که در آن انریکه مورا پیام‌ها میان باقری و رابرت مالی را منتقل می‌کرد- برگزار می‌شود.

پایگاه خبری اکسیوس نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات وین بر سر احیای برجام فردا (پنج‌شنبه) از سرگرفته خواهد شد.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز ساعاتی پیش راهی وین شد و در صفحه توییترش نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات [جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه. از مقامات اتریش کمال قدردانی را دارم.