به نقل از روزنامه گلوبال تایمز  چین، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین قرار است از امروز (چهارشنبه) تا روز جمعه در نشست‌هایی با وزرای امور خارجه آسه‌آن و کشورهای شرق آسیا شرکت کند. در ادامه گزارش وزیر امور خارجه چین را مشاهده می نمایید.

چین

رسوایی خانوادگی فوتبالیست ملی پوش چین

این نشست‌ها بر توسعه و امنیت منطقه‌ای و همچنین رسیدگی به مسائل نامعلومی که در پی کووید ۱۹ به وجود آمده‌اند، بحران روسیه-اوکراین و استراتژی آمریکا در منطقه هند-اقیانوس آرام که ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، تمرکز خواهند داشت.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: وانگ یی از روز چهارشنبه تا جمعه در نشست وزرای امور خارجه چین-آسه‌آن، نشست آسه‌آن به اضافه سه وزیر خارجه، نشست وزرای امور خارجه شرق آسیا و نشست وزرای امور خارجه اجلاس منطقه‌ای آسه‌آن در پنوم‌پن شرکت خواهد کرد.

وی افزود: وانگ یی به دعوت پراک سوخون، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کامبوج به پنوم‌پن سفر می‌کند. وانگ یی قرار است در این سفر با وزرای امور خارجه کشوهایی چون لائوس، برونئی، ژاپن، سریلانکا و نیوزیلند درباره مسائل مربوط به نگرانی‌های مشترک تبادل نظر کند و هیچ برنامه‌ای برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که او نیز قرار است از چهارشنبه تا جمعه در نشست وزرای امور خارجه آمریکا-آسه‌آن، نشست وزرای امور خارجه شرق آسیا و اجلاس منطقه‌ای آسه‌آن شرکت کند، ندارد.  

کارشناسان ژاپنی عدم ملاقات وانگ یی و آنتونی بلینکن را نشانه‌ای درباره خطرناک بودن و جدیت سفر پلوسی و همچنین خشم چین نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا می‌دانند.

به دنبال سفر پلوسی به تایوان، هوآ چونیینگ در کنفرانسی خبری گفت: همه جهان شاهد است که آمریکا ابتدا این اقدام تحریک‌آمیز را آغاز کرد و باعث ایجاد تنش شد. در نتیجه آمریکا باید مسئولیت کامل این اوضاع را بر عهده بگیرد و بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را خواهد پرداخت. چین بارها موضع اصولی خود را روشن کرده و اقدامات جدی متعددی را به طرف آمریکایی انجام داده است. ما از نزدیک برنامه سفر رئیس مجلس پلوسی را دنبال می کنیم. و اگر ایالات متحده به مسیر اشتباه خود ادامه دهد، ما اقدامات قوی و قاطعانه ای را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهیم داد.

این سخنگو امروز چهارشنبه همچنین تاکید کرد که مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان بعد از سفر پلوسی، "ضروری و عادلانه" است. او افزود: برگزاری مانورهای نظامی ارتش چین در دریای نزدیک تایوان چین اقدامی ضروری و عادلانه برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی است. در کشمکش کنونی پیرامون سفر پلوسی به تایوان، ایالات متحده عامل تحریک و چین، قربانی است. تحریک مشترک به دست آمریکا و تایوان اول رخ داد و دفاع عادلانه چین، بعد از آن.

وی همچنین اظهارات بلینکن برای نشان دادن هژمونی و منطق گانگستری آمریکا را به باد انتقاد گرفت و گفت: بلینکن نشان داد که هیچ صداقتی ندارد و هیچ تمایلی به گوش دادن به حرف‌های چین ندارد و به طور کامل جو دیدار احتمالی میان وزرای امور خارجه آمریکا و چین را نابود کرد.

هوآ چونیینگ درباره انتظارات چین از این سری نشست‌ها در پنوم‌پن گفت: همکاری چین با کشورهای آسه‌آن و شرق آسیا به جریان فوق‌العاده خود ادامه می‌دهد. چین همیشه آسه‌آن را یک نیروی مهم در حفظ ثبات منطقه‌ای و در حمایت از ادغام اقتصاد منطقه‌ای می‌بیند. پکن امیدوار است این سری نشست‌ها بتواند اجماع تمامی طرفین را محکم‌تر، همکاری در بین تمامی کشورها را تقویت و انگیزه جدیدی به صلح و ثبات منطقه تزریق کند.

مقایسه کتاب زبان کلاس اول آلمان و چین

وی درباره ریاست دوره‌ای کشورش بر شورای امنیت سازمان ملل گفت: چین ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه اوت را بر عهده گرفت. نماینده دائم ما در سازمان ملل، سفیر ژانگ جون، جزئیاتی را در مورد دستور کار شورای امنیت در ماه اوت به مطبوعات ارائه کرده است. بر اساس برنامه کاری، شورا در مورد موضوعات مختلفی از جمله یمن، سوریه، لیبی، خاورمیانه، فلسطین و مبارزه با تروریسم رایزنی خواهد داشت. همچنین بر اساس ابتکار چین، شورا دو رویداد در زمینه ارتقای امنیت مشترک و افزایش ظرفیت سازی کشورهای آفریقایی برگزار خواهد کرد. اجازه دهید تاکید کنم که چین حامی سرسخت سازمان ملل بوده است. ما با سازمان ملل همکاری نزدیک داشته‌ایم و از تلاش های سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت، پیشبرد توسعه مشترک و رسیدگی به چالش های جهانی حمایت کرده ایم. ما با سایر اعضای شورا کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که شورا به وظایف خود همانطور که در منشور ملل متحد تعیین شده است، حمایت از چندجانبه گرایی واقعی، پیشبرد حل و فصل سیاسی نقاط حساس منطقه‌ای و کمک بیشتر به صلح و امنیت جهانی را انجام خواهد داد.

این سخنگو درباره پیوستن چین به معاهده استارت جدید نیز گفت: ایالات متحده دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان است و بیش از هر کشور دیگری در جهان آزمایشات هسته‌ای انجام داده است. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری هنگفتی در نوسازی سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است. این کشور همچنین علناً اعلام کرده است که معاهده منع جامع آزمایش های هسته‌ای را در گزارش بررسی وضعیت هسته‌ای خود در سال 2018 تصویب نخواهد کرد. هر از گاهی در ایالات متحده سر و صداهایی مبنی بر حمایت از از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای شنیده می شود. امیدواریم طرف آمریکایی بتواند به عنوان یک کشور هسته‌ای بزرگ در انجام مسئولیت‌ها و تعهدات خود پیش قدم شود و الگوی خوبی در کاهش سلاح‌های هسته‌ای راهبردی باشد. ایالات متحده از چین می خواهد که به مناسبت دهمین کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی، بخشی از گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای باشد و تنها با یک هدف، منحرف کردن سرزنش و منحرف کردن توجه است. ایالات متحده به عنوان کشوری که دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان است، قبل از هر چیز باید بر اساس اسناد مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اجماع بین المللی برای ایفای مسئولیت‌های ویژه و اولیه خود در خلع سلاح هسته‌ای عمل کند و کاهش های اساسی بیشتری را در این زمینه انجام دهد.

وی افزود: زرادخانه هسته‌ای به شیوه‌ای قابل راستی آزمایی، برگشت ناپذیر و الزام آور قانونی، به طوری که شرایطی برای مشارکت سایر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در مذاکرات چندجانبه خلع سلاح هسته‌ای فراهم شود. چین متعهد به یک استراتژی هسته‌ای دفاعی است و ما نهایت خویشتنداری را در توسعه قابلیت‌های هسته‌ای که به حداقل سطح مورد نیاز امنیت ملی محدود شده است، اعمال کرده‌ایم. و ما هرگز بخشی از هیچ شکلی از مسابقه تسلیحاتی نبوده‌ایم. اندازه زرادخانه هسته‌ای ما با ایالات متحده در یک سطح نیست. در مرحله کنونی، درخواست از چین برای مشارکت در روند خلع سلاح چندجانبه عادلانه و معقول نیست. با این وجود، چین سخت تلاش کرده است تا روند بین‌المللی عدم اشاعه هسته‌ای را پیش ببرد. در اوایل سال جاری، با تلاش چین، رهبران پنج کشور هسته‌ای بیانیه‌ای مشترک درباره جلوگیری از جنگ‌های هسته‌ای و پرهیز از رقابت‌های تسلیحاتی صادر کردند و تاکید کردند که «جنگ هسته‌ای برنده ندارد و هرگز نباید وارد آن شد». اگر ایالات متحده بتواند به عنوان الگو باشد و به طور جدی از مقررات NPT پیروی کند، هم برای بهبود محیط امنیتی بین‌المللی و هم برای تضمین استراتژیک جهانی اهمیت زیادی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده نیز گفت: گزارش‌های مربوطه را دیدیم. چین همیشه قاطعانه علیه تروریسم بوده است و ما فعالانه در مبارزه بین‌المللی علیه تروریسم مشارکت داریم. در عین حال، ما معتقدیم که نباید استانداردهای دوگانه در مورد مبارزه با تروریسم وجود داشته باشد و باید علیه همه اشکال تروریسم باشد. همکاری در مبارزه با تروریسم نباید به قیمت تمام شدن حق حاکمیت کشورهای دیگر انجام شود.