وزیران انرژی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است روز سه شنبه درباره پیشنهاد کمیسیون اروپا برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز اعضای این بلوک گفت و گو کنند. اگرچه توافق سیاسی ممکن است حاصل شود، این نگرانی وجود دارد که توافق مذکور فاقد قدرت اجرایی شود. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره اجباری شدن کاهش داوطلبانه مصرف گاز، بدبین هستند که منعکس‌کننده نگرانی‌ها نسبت به تاثیر احتمالا روی شرکتها و مصرف کنندگان است. در ادامه گزارش کشورهای اتحادیه اروپا را مشاهده می نمایید.

اتحادیه اروپا

دست رد اتحادیه اروپا به درخواست برگزیتی انگلیس

پس از این که شرکت گازپروم اعلام کرد جریان گاز از نورد استریم ۱ را از روز چهارشنبه به حدود ۲۰ درصد ظرفیت عادی این خط لوله کاهش خواهد داد، فوریت برای اقدام افزایش پیدا کرده است. غول گازی روسیه اعلام کرد یک توربین قرار است به تعمیرات برود و از دور فعالیت خارج می‌شود.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه در مصاحبه با یک شبکه دولتی اظهار کرده بود: اگر آلمان بتواند مصرف گاز را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهد، احتمال دارد که از بحران صنعتی جدی اجتناب کند.

جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد، سه تغییر در پیشنهاد هفته گذشته کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است تا این طرح رای بیاورد. کشورهای جنوبی و شرقی اروپا خواستار انعطاف پذیری در پیاده سازی هر گونه هدف کاهش مصرف گاز هستند و کشورهایی که اعضای بزرگ هستند لازم است با این قانون موافقت کنند.

این بازبینی شامل تمهیدی است که شمار کشورهایی که باید درخواست کنند کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز، اجباری شود، از سه به پنج کشور افزایش پیدا کند. همچنین اگر ریسک بالای کمبود عرضه وجود داشته باشد، کمیسیون اروپا می تواند تدابیر فوق العاده را پیشنهاد کند. هر دو سناریو مستلزم حمایت کشورهای عضو هستند تا اجرایی شوند.

آنا مسکوا، وزیر اقلیم لهستان اظهار کرده است قابل قبول نیست که کشورهای عضو بدون این که بدانند زمستان در پیش، چطور خواهد بود و بدون این که منافع آنها تضمین شود، وادار شوند کاهش اجباری مصرف گاز را بپذیرند. لهستان برای یک زمستان دیگر آماده است و نیازی به کاهش مصرف در صنعت و مصرف کنندگان عادی ندارد.

تغییرات دیگر شامل به حساب آوردن سطح ذخایر گاز یک کشور و احتمال مستنثی شدن بعضی از صنایع مهم است. این مقررات برای مدت یک سال به جای دو سال پیشنهاد اولیه، اجرا خواهند شد. کشورهای عضو تحت معیار خاصی می توانند خواستار کاهش اجباری کمتر شوند.

تلاش اتحادیه اروپا برای اجرای برجام

این مقررات اضطراری، زمینه را برای کشمکش کشورهای عضو مهیا می‌کند زیرا آنها خواستار متوازن شدن همبستگی ضروری برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها و مختل شدن اقتصاد اتحادیه اروپا با اطمینان از این هستند که خود کشورها قادرند به نیازهای مردم و صنایعشان رسیدگی کنند. چندین کشور از جمله مجارستان، ایتالیا، لهستان، پرتغال و اسپانیا نگرانی‌هایی را نسبت به اهداف کاهش مصرف گاز مطرح کرده اند.

یک منبع آگاه گفت: انتظار می‌رود یونان که مخالف پیشنهاد کمیسیون اروپاست، ایجاد یک مکانیزم اروپایی برای جبران خسارت کاهش مصرف در صنعت را مطرح کند که منعکس کننده پیچیدگی مذاکرات است.

قیمت گاز پس از تصمیم گازپروم برای کاهش جریان گاز در نورد استریم ۱، بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. مسکو ماه‌هاست که عرضه گاز به اتحادیه اروپا را به تلافی حمایت این بلوک از اوکراین و اعمال تحریم‌ها بر سر جنگ در اوکراین، کاهش داده است. کرملین این ادعا که از انرژی به عنوان سلاح استفاده می کند را رد کرده است.

کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد کاهش عرضه گاز روسیه در ژوییه به معنای آن است که ذخایر گاز اتحادیه اروپا در آغاز نوامبر، ۶۵ تا ۷۱ درصد پر خواهد بود که پایین‌تر از هدف ۸۰ درصدی است. پر کردن ذخایر گاز در تابستان آینده هم چالش برانگیز خواهد بود و ذخایر گاز در اکتبر سال ۲۰۲۳ احتمالا نیمی پر خواهند شد.

اگر زمستان پیش رو سرد باشد و اروپا نتواند تدابیر پیشگیرانه را برای حفظ انرژی اجرا کند، توقف عرضه گاز روسیه ممکن است تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را حداکثر ۱.۵ درصد کاهش دهد. اگر زمستان معتدل باشد، تولید ناخالص داخلی بین ۰.۶ درصد تا یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: اقدام اخیر گازپروم که تحویل گاز به اروپا را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد، با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد. وی گفت:‌انتظار دارد وزیران اتحادیه اروپا درباره مقررات اضطراری که کشورها را ملزم می‌کند تقاضایشان برای گاز را کاهش دهند، به توافق برسند.