خانه داری در فرهنگ ما ایران به گمان بعضی ها دارای معانی فراوانی می باشد ، مثلا یکی از طرز فکرهای ما ایرانی ها ، این است که فکر میکنیم که خانه داری و انجام روزمره کارهای منزل فقط و فقط به عهده زنان می باشند، و دخالت مردان در خانه داری موجب کسر شان آن مرد می باشد ، و یا اینکه فکر میکنیم که کسی که درخانه بیکار می باشد باید تمام کارهای خانه را انجام دهد حال چه مرد باشد و یا چه زن .

کاربرد یخ در خانه داری ، از تمیزی تا آشپزی

خانه داری

آیا راهی برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش وجود دارد؟

مواد غذایی دورانداختنی و بطری‌های خالی گاهی اوقات روی زمین می‌افتند و ایجاد بوی بد و تجمع باکتری‌های مضر می‌کنند. زیاد آن قسمت را نمالید تا رنگ و جوهر پخش نشود و فرش هم آسیب نبیند.

سپس آن قسمت فرش را فقط با آب بشویید و بگذارید خشک شود.یک فنجان آب درون لیوان پیمانه‌ای مخصوص خود مایکروویو بریزید و بگذارید دستگاه به مدت 6-5 دقیقه کار کند و آب به جوش بیاید.

بعد در مایکروویو را به مدت 10 دقیقه بسته نگه دارید تا هم آب سرد شود و هم تمام مواد ریز مانده در مایکروویو نرم شوند.بعد کمی جوش شیرین روی ابر ظرفشویی ریخته و قسمت‌های داخلی مایکروویو را با آن تمیز کنید.

اگر باز هم لکه‌ها از بین نرفتند، از ترکیب جوش شیرین و پراکسید هیدروژن استفاده کنید و این خمیر به دست آمده را روی لکه‌ها بمالید و بگذارید تا چند ساعت در همان حالت بمانند. سپس آنجا را تمیز بشویید. 

تمیز کردن بطری‌ها و شیشه‌های خالی

مواد غذایی دورانداختنی و بطری‌های خالی گاهی اوقات روی زمین می‌افتند و ایجاد بوی بد و تجمع باکتری‌های مضر می‌کنند. قوطی‌های خالی شده مواد غذایی و بطری‌ها را باید دور بریزید. 

شما می‌توانید با رعایت نکات زیر شیشه‌ها و بطری‌ها را جوری تمیز کنید که محل تجمع باکتری‌ها نشوند. اما اگر می‌‌خواهید شیشه‌های مربا و برخی قوطی‌ها و بطری‌ها را نگاه دارید، باید حتماً آنها را بشویید.

می‌توانید مقداری جوش‌شیرین در آنها بریزید و بعد تمیز بشویید. ظرف بزرگی که بطری‌ها و شیشه‌های خالی را در آن نگه می‌دارید، بهتر است در دار باشد. هر چند وقت یکبار با یک پاک کننده ضد باکتریایی، آن را تمیز کنید تا بوی بدی نگیرد و محل تجمع باکتری‌ها نشود.

ماهی یک بار بطری‌های خالی را جمع‌آوری کنید و داخل و خارج آنها را بشویید، مقداری محلول چند منظوره را در آب ریخته و با برس داخل و خارج بطری‌ها و شیشه‌ها را پاک و بعد آب‌کشی کنید. سپس در مقابل نور خورشید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شوند. 

چگونه چتر را تعمیر کنیم؟

به جای آنکه چترتان را دور بیندازید، می‌توانید سیم یا مفتول را از بین پره چرخ عبور دهید و بعد پارچه را با فشار نوک انگشت با سیم کوک بزنید. دو سر مفتول را سفت بکشید. و ببندید و قسمت‌های اضافی آن را جدا کنید.

کاربردهای جالب فویل در خانه داری

تمیز کردن کفش‌ها

کفش‌های مشکی و چرم خود را می‌توانید با استفاده از مقداری روزنامه تمیز کنید. کفش‌های‌تان را نزدیک به هم نگاه دارید و یک صفحه سفید و سیاه از روزنامه را روی آنها بمالید (دقت کنید از صفحات تمام رنگی استفاده نکنید) به این ترتیب کفش‌هایتان هیچ نیازی به واکس زدن نخواهند داشت.

روش از بین بردن بوی نفتالین صندوقچه‌های قدیمی

ابتدا از هوای تازه و نور خورشید استفاده کنید. بگذارید قسمت‌های داخلی و خارجی آن چند روز در معرض هوا باشند. اگر با این روش بوی نفتالین از بین نرفت، از سنباده بسیار ریز استفاده  کنید و چوب قسمت داخل صندوقچه را کمی سنباده بزنید و با جاروبرقی تمام خرده‌های ریز چوب را بردارید. 

در آخر می‌‌توانید از روغن سدر استفاده کرده و آن را روی چوب بمالید (فقط مقدار بسیار کمی از روغن را روی قسمت‌های داخلی صندوقچه بمالید)، به این ترتیب بوی آن از بین می‌رود.

اگر کتری استیل، سماور یا چای‌ساز شما جرم گرفته است، می‌توانید مقداری سرکه را با آب داخل کتری یا سماور ریخته و بگذارید بجوشد. با این کار جرم کتری یا سماور گرفته می‌شود. هر چقدر که جرم زیادتر باشد سرکه بیشتری لازم است و مدت زمان جوشاندن هم باید بیشتر باشد.

پلاستیک دور یخچال و فریزر شما بعد از مدتی کثیف یا خشک می‌شود. بهترین راه برای تمیز و نرم کردن آن استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب است. مقدار نصف لیوان آب ولرم و یک قاشق مرباخوری جوش شیرین را خوب هم زده و با تکه‌ای پنبه که به این مایع آغشته است، تمام پلاستیک دور یخچال و فریزر را تمیز ‌کنید. با این کار هم پلاستیک دور در یخچال و فریزر شما تمیز می‌شود و هم عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

برای جدا کردن و پاک کردن آدامس از روی لباس، تکه‌ای یخ روی لکه گذاشته و چند مرتبه به آرامی روی آن بکشید. سپس آدامس را جدا کنید. البته دقت داشته باشید، پارچه لباس آسیب ندیده و پاره نشود.

اگر می‌خواهید شلوار خود را با اتو خط بیندازید با اسفنج آغشته به آب و سرکه سفید محل مورد نظر را مرطوب کنید، سپس اتو بزنید.
اگر زیپ لباس شما سخت حرکت می‌کند، قطره‌ای از روغن خیاطی یا کمی صابون به آن بمالید.
اگر سوزن چرخ خیاطی شما کند شده یک ورقه سمباده را زیر دستگاه قرار دهید و یک ردیف روی آن بروید تا سوزن تیز شود.

اگر می‌خواهید دکمه لباس شما براحتی کنده نشود، از نخ دندان برای دوخت آن استفاده کنید.
هیچ چیز بدتر از داشتن یک قیچی کند موقع برش پارچه نیست. قیچی بعد از استفاده زیاد، کند می‌شود. برای تیز شدن قیچی‌های کند و قدیمی این راهکار را امتحان کنید. با قیچی چند ورق آلومینیومی یا کاغذ سمباده را ببرید. این کار باعث تیز شدن تیغه‌های قیچی خواهد شد.

اگر می‌خواهید همیشه کشک سالم در خانه داشته باشید، کشک ساییده شده را در کیسه‌های نایلونی ضخیم بریزید و پس از این که سر آن را بستید در فریزر قرار دهید و هر وقت به کشک احتیاج داشتید به اندازه نیاز آن را چند ساعت قبل از مصرف بیرون بیاورید.

ارزش خانه داری زنان در احادیث