در صورتی‌که به دیسک کمر مبتلا باشید درد به طور واضح در قسمت پایینی کمر شما ایجاد می‌شود. دردی که به واسطه دیسک کمر ایجاد می‌شود غالبا آرام و یکنواخت است و حالت شدید و تیز ندارد. در کنار آن، معمولا فرد با سفتی عضلات نیز روبرو می‌شود. در این صورت کمر دچار درد شده و فرد به سادگی نمی‌تواند کمر خود را حرکت دهد.شاید جالب باشد بدانید که در برخی موارد نیز فرد به دیسک کمر مبتلا است اما در ناحیه کمر احساس درد نمی‌کند. در این صورت فرد به دیسک کمر مبتلا شده است که باعث اسپاسم‌های کمتر می‌شود و در واقع، با سایر علائم قابل تشخیص است.

۳ نکته اساسی درباره «دیسک کمر»

 دیسک کمر

در ستون فقرات و در کمر انسان مهره‌های استخوانی قرار دارند که در بین این مهره‌ها، صفحاتی از جنس غضروف قرار داده شده‌اند. این صفحات در واقع دیسک‌ها هستند. کمر انسان‌ها ۵ مهره دارد که در پایین هر یک از این مهره‌ها استخوانی خارجی قرار گرفته است. به همین دلیل، تعداد دیسک‌های بین مهره‌های استخوانی در کمر انسان ۵ عدد است. دیسک‌ها از ایجاد فشار و ضربه به ستون فقرات جلوگیری کرده و در واقع، فشاری که به ستون فقرات انسان وارد می‌شود را جذب می‌کنند. علاوه بر آن کمک می‌کنند حرکت بین مهره‌های ستون فقرات ساده‌تر انجام شود. در نتیجه می‌توان گفت که تمامی افراد دیسک کمر دارند و در واقع بیماری دیسک کمر که تقریبا درصد زیادی از افراد با آن مواجه می‌شوند، فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر است.
ماده‌ای درون کانال‌های دیسک کمر وجود دارد که در صورت ایجاد ضربه و فشار روی ستون فقرات و یا کمر به کانال نخاع پراکنده می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد فشار روی اعصاب موجود در کانال‌های نخاع باشد. علاوه بر آن، این ماده می‌تواند ریشه‌های عصبی را تحریک شیمیایی کند. در این صورت، هم فشاری که روی ریشه عصب وارد می‌شود و هم تحریکات شیمیایی می‌توانند منجر به ایجاد مشکلاتی در عملکرد ریشه عصب باشند. در این مواقع است که فرد و در واقع عصب انسان، درد، ضعف و بی‌حسی را در نقاطی از بدن حس می‌کند که همان بیماری دیسک کمر است. در ادامه روش های تشخیص دیسک کمر را بررسی خواهیم کرد.

علائم شایع دیسک کمر

علائم شایع دیسک کمر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • درد در ناحیه کمر و بخصوص در پاهای فرد
  • بی‌حس شدن و ضعف عضلانی
  • ایجاد حس سوزش عضلانی
  • احساس گزگز در پا و خواب‌رفتگی پاها

شاید جالب باشد بدانید که علائم اولیه دیسک کمر در اکثر افراد، منجر به ضعف عضلات نواحی کمر و شکم می‌شود و به‌دنبال آن، با ضعیف شدن دیسک و جابجا شدن آن، به اعصاب فشار وارد شده و در نهایت منجر به بروز درد در نواحی ساق پا و ران‌ها نیز می‌شود. خواب رفتگی پاها نیز غالبا به دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر ایجاد می‌شود.

در صورتی‌که بیماری دیسک کمر تشدید پیدا کند و در واقع این مشکل منجر به پارگی دیسک شود، فرد با درد شدید کمر، باسن و پاشنه پا مواجه می‌شود که در این صورت غالبا پاها بی‌حس و ضعیف می‌شوند. علاوه بر آن، تشدید دیسک کمر می‌تواند منجر به کاهش تمایل جنسی در افراد و حتی اختلال در ادرار نیز باشد.  

امروزه مسئله دیسک کمر یک مشکل شایع و متداول است که غالبا افراد بزرگسال با آن مواجه می‌شوند و این بیماری یکی از سخت‌ترین بیماری‌های ستون فقرات انسان‌ها محسوب می‌شود. معمولا به دلیل ایجاد فشار بیش از حد دیسک‌های ستون فقرات به صورت ناگهانی دچار پارگی می‌شوند. به عنوان مثال، در صورتی‌که فرد از جای بلندی سقوط کند؛ احتمال ایجاد فشار بیش از حد در ستون فقرات افزایش می‌یابد و همین مسئله در نهایت می تواند باعث شکسته شدن مهره‌های ستون فقرات و یا پاره شدن دیسک موجود در بین مهره‌ها باشد. یا در صورتی‌که فرد سعی کند شیء بسیار سنگینی را از روی زمین بلند کند، ممکن است دچار پارگی دیسک شود.

دیسک کمر و درمان های غیرجراحی