عکس های هوایی قدیمی از اهمیت و نقش بسزایی در دعاوی املاک برخوردارند. عکسبرداری هوایی در تمام ایران توسط شرکت های آمریکایی از سال 1334 به مدت سه سال تا سال 1336 با مقیاس 1:55000 انجام شد و تنها در برخی از مناطق مرزی در غرب و شمال کشور عکسبرداری انجام نشده که 13 سال بعد، از سال 1336 نواقص عکسبرداری کلی ایران تکمیل شد. در سال 1355 اولین عکس هوایی شهر تهران در مقیاس 1:10000و سپس در باقی شهرهای مهم کشور با عکسبرداری بزرگ مقیاس انجام شد. با ما همراه شوید تا اطلاع کاملی درباره عکس های هوایی قدیمی و نحوه تهیه آن به دست آورید.

۱

کاربرد عکس های هوایی قدیمی چیست؟

عکس های هوایی قدیمی قابلیت ارائه به سازمان های مختلف دولتی را دارند. همچنین برای تامین دلیل برای رفع اختلافات ملکی با همسایگان و ... می توان به آن استناد کرد.

برای مثال با توجه به عکس های سال 1342 و 1346 می توان اراضی زراعی که منابع طبیعی آن را در شمار اراضی ملی قلمداد کرده است بر اساس این تصاویر می توان ادعا کرد که این اراضی متعلق به شماست کافی است که با توجه به عکس های هوایی قدیمی ثابت کنید که زمین زراعی بوده اند و اراضی به شما باز گردانده خواهد شد.

عکس های هوایی قدیمی در بعضی مناطق نظامی به دلایل مختلف با کمی تاخیر انجام شد، البته با همکاری و هماهنگی بین سازمان های مربوطه این عکس های هوایی قدیمی قابلیت ارائه دارند و شما می توانید تمامی عکس های هوایی قدیمی را اعم از مناطق نظامی و ... را تهیه کنید کافی است با کارشناسان سایت مپ اسکیل در تماس باشید.

تفاوت عکس های هوایی با نقشه های هوایی در چیست؟

  1. نقشه هوایی با استفاده از عکس های هوایی در سیستم های فتوگرامتری بر اساس علم تبدیل عکس به نقشه تهیه می شوند. عکس های هوایی قدیمی مقیاسی نسبی دارند و مقیاس عکس های هوایی به خاطر داشتن اختلاف ارتفاع عوارض در کلیه سطوح عکس یکسان و ثابت نیست.
  2. نقشه هوایی یک تصویر قائم است دارای مرکزیت و فاصله کانونی نیستند اما عکس های هوایی دارای فاصله کانونی و مرکزیت هستند که در عکس های هوایی مختصات عوارض به سادگی قابلیت شناسایی ندارد. در نقشه های هوایی علامت شمال مشخص است اما در عکس های هوایی اینگونه نیست و جهت شمال معلوم نیست.
  3. در عکس های هوایی قدیمی کشیدگی و پارالاکس عوارض با ارتفاع قابل دیدن است اما همسایگان و اطراف محدوده زمین نیز فایل مشاهده است. در نقشه های هوایی کاملا هندسی است و اعوجاج وجود ندارد اما در تصاویر هوایی امکان اعوجاج وجود دارد.
  4. از نقشه های هوایی با توجه به اطلاعاتی که قابلیت استخراج دارد برای پروژه های عمرانی و مهندسی از جمله راهسازی و... در سیستم کاداستری استفاده می شود. از عکس های هوایی قدیمی به دلیل اینکه داده خام و کلی تلقی می شود می توانید داده های مختلفی از آن استخراج کرده و برای کارهای کارشناسی و تامین دلیل برای دادگاه استفاده کنید و ادله خود را به اثبات برسانید تا در نهایت رای به نفع شما صادر شود.

در نهایت هریک از این دو کاربردهای متفاوتی دارند و بسته به شرایط می توانند لازم و ملزوم یکدیگر یا کاربرد یکسانی داشته باشند.

۲

مراحل سفارش و تهیه عکس های هوایی قدیمی چگونه است؟

برای خرید عکس های هوایی قدیمی ابتدا باید از انجام عکسبرداری اطمینان حاصل کرد که آیا عکسبرداری صورت گرفته است؟ اگر صورت گرفته متعلق به چه سالی و با چه مقیاسی انجام شده است؟

برای این منظور باید مختصات ملک مورد نظر را داشته باشید، اگر هم مختصات ملک را ندارید با استفاده از روش های مختلفی که وجود دارد از جمله طول و عرض جغرافیایی که در دو حالت درجه و دقیقه و ثانیه و هم به صورت اعشاری قابلیت پیدا کردن دارند. برای اینکار می توانید از این ابزار استفاده کنید:

www.mapscale.ir/wgs-to-utm

راه دیگه با استفاده از GPS چند فرکانسه یا نقشه های کاداستری می توان در نقشه های یو تی ام در گوشه آن مختصات درج می شود و آن را پیدا کنید.

در صورت نبود نقشه یو تی ام می توانید از طریق گوگل ارث یا از طریق نرم افزار جغرافیایی سایت مپ اسکیل به مختصات ملک مورد نظر خود دست پیدا کنید. اگر نمیدانید نقشه یو تی ام چیست کلیک کنید.

در نهایت اگر نتوانستید مختصات جغرافیایی ملک خود را پیدا کنید می توانید این کار را به کارشناسان سایت مپ اسکیل بسپارید تا در سریع ترین زمان ممکن این کار را برای شما انجام دهند.

با توجه به اینکه تهیه نقشه ها و عکس های هوایی قدیمی برای عموم مردم در دسترس نیستند و تنها شرکت های مجاز و کارشناسان نقشه برداری می توانند از سازمان های مربوطه در این حوزه، این نقشه ها و عکس های هوایی قدیمی را دریافت نمایند.

امروزه عکس های هوایی قدیمی تقلبی که هیچگونه سندیتی ندارند توسط افراد کلاهبردار به عنوان عکس هوایی معتبر خرید و فروش می شود. سایت مپ اسکیل این نگرانی را برای شما از بین برده و شما به راحتی می توانید به تمامی عکس های هوایی قدیمی دسترسی داشته باشید و عکس هوایی محدوده ملک مورد نظر خود را از کارشناسان سایت مپ اسکیل دریافت کنید.

شایان ذکر است که تمامی اطلاعاتی که سایت مپ اسکیل در اختیار شما قرار می دهد قابلیت پیگیری در تمامی ارگان های دولتی و حقوقی را داراست و دارای اعتبار قانونی است. برای سفارش عکس های هوایی قدیمی می توانید مشخصات خود را به واتساپ 09120448336 یا با تماس با دفتر 02128423013 در ساعات اداری تماس گرفته و  مختصات ملک به همراه سال های مورد نیاز خود ثبت کنید.

کارشناسان سایت مپ اسکیل با توجه به مشخصاتی که شما از ملک در اختیار آنها قرار داده اید اقدام به بررسی عکس های هوایی قدیمی بسته به نیاز شما می کنند و بنا بر عکس های هوایی مورد نیاز شما هزینه آن را در قالب فاکتور به شما اعلام می دارند.

پس از واریز هزینه، سفارش به سازمان مربوطه ارسال شده و پس از تایید سفارش توسط سازمان و انجام مراحل ثبت آن، به کارشناسان سایت مپ اسکیل تحویل داده می شود و سپس به آدرس متقاضی ارسال می گردد.

۳

قیمت خرید عکس های هوایی چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به شرایط ملک، تعداد عکس و دقت آنها قیمت عکس متغییر است هزینه های خرید عکس های هوایی قدیمی به استعلام عکس، تهیه عکس و هزینه ارسال پستی آن نیز بر می گردد.

برای تهیه عکس ابتدا شما مشخصات ملک را برای کارشناسان مپ اسکیل ارسال می کنید و در مرحله بعدی کارشناسان مپ اسکیل بر اساس تخصصی که در زمینه عکس های هوایی قدیمی دارند محدوده ملک را پیدا می کنند. سپس عکس هوایی محدوده ملک را روی سی دی قرار می دهند و برای شما به آدرس مورد نظر ارسال خواهند کرد.

در صورتی که می خواهید عکس های هوایی قدیمی سریع تر به دست شما برسد کارشناسان مپ اسکیل آن را از طریق گوگل درایو یا سایر امکانات مجازی در اختیار شما قرار خواهند داد تا به هر نحوی که نیاز دارید آن را به چاپ رسانده و در اختیار مراجع قضایی قرار دهید.

اگر نیاز به عکس های هوایی قدیمی با کیفیت و وضح بالا داشته باشید می توانیم این عکس ها را با بالاترین دقت و کیفیت با استفاده از رقومی سازی و اسکن در قالب تک عکس یا زوج عکس بودن با توجه به نیاز شما در اختیار شما قرار می گیرد.