جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا ادعا کرد: می خواهم اضافه کنم که کاخ سفید همچنان خواهان دستیابی یک توافق هسته ای هستیم که بتواند بلندپروازی هسته ای و دستکم تسلیحاتی ایران را از دستورکار حذف کند. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در تداوم ادعاهای مقامات آمریکایی افزود: یک توافق بر روی میز وجود دارد و این بر عهده ایران است که با آن موافقت کند.

کاخ سفید

جلوگیری از یک رسوایی خانواده ترامپ/ کاخ سفید مجددا دچار دردسر شده است

وی ادعا کرد: این ایران است که همچنان به دنبال انزوای خود در جامعه بین المللی است و این بلندپروازی ها را دنبال می کند و به اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه می دهد و این دلیل دیگری است که سفر  رئیس جمهوری (جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا) به اسرائیل و عربستان بسیار اهمیت دارد.

بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و سپس عربستان سفر خواهد کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز گذشته در مورد مذاکرات رفع تحریمهای  ایران نیز با تکرار ادعاها گفت که ما تاریخی در مورد پایان مذاکرات مشخص نکرده ایم. یک توافق بر روی میز وجود دارد که از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی آن برخوردار است. این توافق برای ایران در دسترس است و ایران باید برای امضای این توافق قدم پیش بگذارد.

وی با اشاره به دو دور تحریمهای ضد ایرانی آمریکا آنها را در جهت مقابله با تلاش های تهران برای دورزدن رژیم کنونی تحریم ها دانست و گفت که با اقدامات ایران برای قاچلق نفت مقابله می کنیم و به انجام این اقدامات ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی بایدن در ادامه ادعاهایش افزود بنابراین ایران یا می تواند بر اساس پایبندی در مقابل پایبندی به برجام باز گردد یا با فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و انزوای بیشتر از سوی جامعه بین الملل مواجه شود که قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که ۳۰ کشور از آن حمایت کردند، شامل این فشارها می شود.

این مقام آمریکایی با بیان این ادعا که  سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر نقش حیاتی واشنگتن در منطقه تاکید خواهد کرد، در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد: بایدن در سفر خود به منطقه درباره هماهنگی در مورد تهدید چندجانبه ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست ضمن تاکید بر ادامه اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران از اقدامات دولت پیشین این کشور در مورد برنامه هسته ای ایران انتقاد کرد و اذعان داشت که برجام بواقع «کارساز» بود.

بایدن در آستانه سفر خود به منطقه غرب آسیا در مقاله خود در واشنگتن پست با اعتراف به اینکه برجام و توافق هسته ای کارساز بوده و جواب داده، نوشت: پس از انکه رئیس جمهوری پیش از من «از توافق هسته‌ای که کارساز بود»، روی برگرداند، (در پی این اقدام)ایران قانونی را تصویب کرد که به موجب آن تسریع برنامه هسته ای خود را الزامی می کرد، آنگاه زمانی که دولت گذشته (دولت ترامپ) در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال محکومیت ایران به دلیل این اقدام بود، ایالات متحده خود را (در این مجمع) منزوی و تنها دید.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه این مقاله خود نوشت: در خصوص ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شده‌ایم تا این انزوای خود را  معکوس کنیم (برگردانیم) ، حال این ایران است که در انزوا قرار دارد تا زمانیکه به توافق هسته ای بازگردد. ماه گذشته بیش از ۳۰ کشور جهان به آمریکا ملحق شدند تا ایران را به دلیل عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش محکوم کنند. دولت من بر افزایش فشار دیپلماتیک و فشار اقتصادی علیه ایران تا زمانیکه تهران خود را آماده بازگشت و تبعیت از توافق هسته ای نماید، ادامه می دهد.

بایدن در حالی از تلاش دولتش برای تداوم اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران سخن به میان آورده که جمهوری اسلامی ایران بارها حُسن‌نیت خود را در مورد اجرای تعهداتش در قبال برجام نشان داده است اما این آمریکا بوده که به طور غیرقانونی از این توافق خارج شده. در این میان اروپایی‌ها نیز به جای اجرای تعهدات‌شان در قبال توافق هسته ای، مسیر واشنگتن را دنبال کرده و درخواست‌های بی‌جا و خارج از چارچوب توافق هسته ای از تهران مطرح کرده‌اند. 

ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه بر حمایت ما از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت

کربی درباره ادعای جدید آمریکا مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه و تاثیر آن بر مذاکرات رفع تحریم ها گفت: نمی دانم که ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه لزوما بر تلاش های ما برای امضای یک توافق هسته ای با ایران تاثیر خواهد گذاشت یا خیر اما این اقدام قطعا بر حمایت ما از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: ما باید ببینیم روس ها چگونه با ایرانی ها پیش خواهند رفت و چه نوع و چه تعداد پهپاد از ایران تحویل خواهند گرفت و چگونه از آنها استفاده خواهند کرد. بنابراین ما از نزدیک این امر را دنبال می کنیم.

به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت، ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

سالیوان ادعا کرد که ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در  شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.

وی همچنین مدعی شد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن ( انصار الله) قرار داده است و قرار بوده قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.